Vi har alltid vært en sykkelnasjon

Kom og se på kunstsykler i Rådhuskvartalet frem til 21. februar. Det er kunstneren Tiina Nordström, som gir oss et innblikk i hennes tolkning av vintersykling i Norge!

Foto: Julie Pettersen.

Tiina Norström er en finsk kunstner som er interessert i å utforske temaene identitet, kjønn, røtter, kulturarv og minne. I sitt arbeid trekkes hun til å bruke absurd humor og referanser fra populærkulturen. Hun er uteksaminert fra Turku UAS sitt kunstakademi i scenekunst.

I oppdrag fra ATP-samarbeidet har kunstneren forvandlet tre gamle sykler, som snart skal smykke sykkelveiene i Kristiansand. Med inspirasjon i norrøn mytologi har syklene fått en felles identitet, samtidig som de er gitt ulike personligheter i form av typiske vintersyklister.

Se kunstsyklene i Rådhuskvartalet, før de settes ut hver for seg!

Et fint byrom for syklende og gående

Forskning viser at gå- og sykkelturer i et trygt og hyggelig område, oppleves kortere enn i et grått og kjedelig område, som ikke er tilpasset myke trafikanter. Derfor jobber ATP-samarbeidet i et prosjekt med utforming av uteområder, i samarbeid med kunstnere. I denne forbindelse fikk Tiina Nordström i oppdrag å pynte fire forlatte sykler fra Rådhusets sykkelkjeller, som skal smykke Kristiansands sykkelveier i fremtiden.

− ATP-samarbeidet oppfordrer innbyggere til å velge sykkelen fremfor bil, sier Aenne Ramm som er rådgiver i areal- og transportavdelingen, før hun fortsetter:

− vi håper at kunstsyklene kan skape positive opplevelser, inspirere og bidra til et hyggelig byrom ved sykkelveiene i Kristiansand.

ATP-samarbeidet er et regionalt samarbeid om effektiv og miljøvennlig transport i fem kommuner: Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland. Agder fylkeskommune deltar også i samarbeidet. På vegne av ATP-samarbeidet drives Jeg kjører grønt kampanjen av Kristiansand kommune, som du kan finne mer informasjon om her.

Foto: Julie Pettersen.

Du kan vinne sykkel X!

Inne på Rådhuskvartalet står en fjerde sykkel uten personlighet.

Kunstneren oppfordrer besøkende til å være kreative, ved å invitere til medvirkning.

«Hvem er jeg, og hvor kommer jeg fra? Har jeg en historie?» spør sykkel X.

Ved å skanne QR-koden kan du sende inn forslag til hvilken personlighet du ser i sykkel X, og den med den beste ideen vinner sykkelen!

Er du den nye eieren av sykkel X? Foto: Julie Pettersen.