Velkommen til Byfest 21. mai

Kristiansand kommune og en rekke samarbeidspartnere inviterer til Byfest på Øvre Torv 21. mai. Vi ønsker å feire at alle kan samles uten restriksjoner og samtidig vise frem noe av det beste vi har å by på.

Arrangementet starter kl. 12 og avsluttes kl. 23. Programmet byr på mange morsomme opplevelser, både for barn og voksne. Arrangementet er gratis for alle.

- Dette blir et morsomt gratis arrangement som passer for alle. Vi har et fantastisk program som inneholder underholdning for alle aldre. Nå er det på tide at vi får oppleve kulturlivet Kristiansand har å by på uten restriksjoner. Vi håper at flest mulig kommer på Byfest 21. mai, sier kulturdirektør i Kristiansand kommune, Camilla Jarlsby.

Les mer om Byfest her

På dagtid kommer MGP jr – vinnerne Josefine & Oskar, Aqualama kommer sammen med resten av by maskotene fra Vipers Kristiansand, Spareskillingsbanken, Sparebanken Sør og Captain Kid fra Color Line. Yotube-kokkene August & Martin skal holde Milkshakeskole. Vi får også besøk av Dyreparkens Sirkus Jesper.

Det blir innslag fra Knuden kulturskole og Vitenskapsenteret, og i Wergelandsparken kan man møte alpakkaene Filo og Kumus fra Jegersberg gård. Man kan også få ansiktsmaling i Wergelandsparken. Fotballtrikseren Sondre Ø. Aksnes holder trikseshow kl. 12.30, 13.30 og 14.30 ved kirka.

På kveldstid står det to konserter på programmet, først skal studenter fra Universitet i Agder holde en klassisk konsert sammen med den armenske pianisten Mariam Kharatyan. Deretter skal åtte lokale artister holde populærkonsert.

Om Mariam Kharatyan

Den armenskenorske pianisten Mariam Kharatyan spiller internasjonalt som solist og kammermusiker. Hun fullførte sin mastergrad ved Komitas Musikk Konservatorium i Yerevan, Armenia. Fra 2012 flyttet hun til Norge og fullførte masterprogrammet i vest-europeisk musikk ved Universitetet i Agder i Kristiansand.

Fra 2015-2019 arbeidet hun med doktorgradsprosjektet Armenian Fingerprints -interpreting the piano music of Komitas and Khachaturian in light of Armenian folk music,i Norsk Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid. I 2019 har hun gitt ut to plater -Khachaturian, Chamber Music med Simax Classics, og Komitas, Shoror med Grappa Musikkforlag.

Kharatyan har framført regelmessig på festivaler som Edvard Grieg Festival i Münster, Tyskland, Kamar Art Music Festival i Jerevan, Armenia, i National Gallery of Art i Washington DC, USA, blant andre. Hun har vært solist med Kristiansand symfoniorkester, dirigert av Eivind Gullberg Jensen, Torun symfoniorkester med Anna Duczmal-Mroz, og strykeorkester av Sarajevo Musikk Akademi med Tijana Vignevic.

Hun har spilt konserter i Sverige, Tyskland, Italia, Ungarn, Polen, Romania, Bosnia-Hercegovina, Litauen, USA og Armenia.

For tiden er hun Førsteamanuensis i kammermusikk og klaverakkompagnement i Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Populærkonsert

Disse artistene kommer til Byfests populærkonsert

• Ylva
  • Helene Bøksle
  • Sofie Fjellvang
  • Thom Hell
  • Tom Hugo
  • Kjetil Grande
  • Stein Roger Sordal
  • Erik Faber

Bandet består av Rolf Kristensen, Per Elias Drabløs, Jango Nilsen og Trond Ø. Tellefsen. Bjørn Ole Rasch er kunsterisk leder for konsertene.

Hele programmet for Byfest

12.00: Velkommen ved arrangementkoordinator Tore Løvland

12.05: Josefine & Oskar

12.15: Møt Aqualama og resten av bymaskotene