Pårørendekonferanse på storskjerm

Pårørendekonferansen 2022 vises på storskjerm og i godt selskap på Samsen kulturhus onsdag 21. september. Frist for å sikre seg på plass er torsdag 15. september.

Pårørendekonferansen.jpg

Ønsker velkommen: Nina Tanggaard Lomeland (Pårørendekontakt i Livsmestring), Grete Mykstu Schulze (Barn som pårørende koordinator Livsmestring), Jorun Marie Kveldro (ATROP støtte og ettervernsenter) og Eli Vasstrand (NKS Veiledningssenteret for pårørende). Foto: Marianne Sletta Hansen.

Pårørendekonferansen 2022 arrangeres av Pårørendesenteret i Stavanger. Den strømmes direkte og er en begivenhet som er flott å dele med andre. Derfor inviteres det altså til å oppleve den foran storskjerm på Samsen.

Tema er «Pårørende – fra ekstraoppgave til inkludert?».

Kristiansand kommune ved Livsmestring, ATROP støtte- og ettervernsenter, og NKS Veiledningssenter for pårørende, har invitert flere til å oppleve konferansen sammen med dem.

- Vi gleder oss til en spennende og inspirerende dag, sier Nina Tanggard Lomeland som er pårørendekontakt i Livsmestring i Kristiansand kommune.

Trykk etter pris

Kristiansand ble kåret til årets pårørendekommune 2021. Hvert år kåres en kommune i Norge til å bli årets pårørendekommune. Det er en nasjonal pris.

- Etter at vi fikk prisen i fjor, har vi opplevd stor pågang på drop-in for pårørende, og vi får stadig flere henvendelser fra oppmerksomhet fra personer, avdelinger og organisasjoner som ønsker kompetanseheving på feltet, og trenger sparring og veiledning, sier hun.

Det er også et stort trykk fra andre kommuner, studenter, samarbeidspartnere og ressursgrupper.

I høst fokuserer Livsmestring på å opprettholde de tre hovedtilbudene Drop-in samtaler, mestringskurs for pårørende og sorggrupper for etterlatte ved selvmord.

- Etter at utredningsarbeidet er ferdig, skal vi se hvilke løsninger vi ser på kort og lang sikt. Slik det er nå, er det for stor pågang til at vi klarer å imøtekomme alle behov, sier Tanggard Lomeland.

I tillegg skal Livsmestring bruke høsten på å kartlegge pårørendearbeidet i kommunen, samt se på hva som må til for å løse eventuelle utfordringer.

Sted: Samsen kulturhus, Vesterveien 2, Bingen scene (i underetasjen).
Det er gratis parkering utenfor Samsen.

Klokken 08.15 - 15.00, onsdag 21.september 2022.

Målgruppe: Pårørende, fagpersoner, organisasjoner, samarbeidspartnere, politikere og andre.

Påmelding: Send navn og telefonnummer til grete.mykstu@kristiansand.kommune.no

Det er 100 plasser, og det er førstemann til mølla. Har du allergier vi må ta hensyn til for lunsj, må dette opplyses om ved påmelding.

Påmeldingsfrist: 15.september.

08.15: Registrering, kaffe og mingling rundt stands

08.45: Åpningsord ved direktør helse og mestring, Brede Skaalerud

08.50: Informasjon ved pårørendekontakt Nina Tanggaard Lomeland