Ny nettside om bærekraft

Kommunen lanserer en ny nettside om bærekraft. Siden skal fortelle de gode historiene om bærekraft i Kristiansand og inspirere innbyggere til å bli med på bærekraftsarbeidet.

Tenk globalt og handle lokalt

Du har kanskje sett de 17 fargerike boksene som FN har laget. Kanskje har du også sett teksten som står på dem, og beskriver mål for verdenssamfunnet. Men hva betyr bærekraftsmålene for oss i Kristiansand?

– Bærekraftsmålene handler om mange forskjellige ting og skal bidra til at vi får et samfunn som er godt å leve i for alle, både nå og i framtiden. De er globale, men like viktige for oss lokalt. Det er faktisk slik at hele to tredjedeler av disse målene, når vi kun om vi gjør handlinger lokalt, forteller Elin Osnes Strand som jobber som rådgiver for klima- og bærekraftsformidling i Kristiansand kommune.

Elin Osnes Strand

Elin Osnes Strand, rådgiver for klima- og bærekraftsformidling i Kristiansand kommune.

– I dag er verden så sammenknytta at utfordringer raskt sprer seg fra land til land, og blir til globale trender som påvirker alle. Tenk bare på pandemien, strømprisene og klimaendringene, fortsetter hun.

Ny nettside

Kommunen lanserer nå en ny nettside som vil vise frem alt det gode som skjer i Kristiansand som bidrar til å nå bærekraftsmålene. Trykk på «Bærekraft» på Kristiansand kommunes nettside, eller gå direkte inn på www.baerekraftigkristiansand.no

– Det finnes så mye bra engasjement hos innbyggerne våre, men ikke alle vet at de faktisk bidrar til å nå bærekraftsmålene. Vi vil vise fram gode initiativ og løsninger som finnes i kommunen vår, slik at andre kan bli inspirert. Det er ikke kommunen som sitter på alle løsningene for at vi skal nå bærekraftsmålene, og dette magasinet skal vise at alle kan bidra, sier Strand.

I tillegg til at nettsiden viser frem bærekraftsinitiativer søker det også å informere om bærekraft på en lettfattelig måte.

– Nettsiden vil også ha saker som forklarer ulike temaer, eller som gir tips og råd til hvordan man kan gjøre små endringer i livet sitt. Alle innbyggere kan bidra til å nå bærekraftsmålene. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. På denne siden skal alle kunne finne noe de kan gjøre. Man skal også finne informasjon om status på bærekraftsmålene i Kristiansand, forklarer Strand.

Bærekraftsteamet

Bærekraftsteamet våren 2022: f.v. bærekraftsrådgiver Ingvild Gundersen Little, folkehelsekoordinator Hanne Tuva Haukom, bærekraftsrådgiver Stine Busborg Sagen, klimakoordinator Hans Eikaas, rådgiver for klima og bærekraftsformidling Elin Osnes Strand, rådgiver i business region Kristiansand Alice Leland Høye. Foto: Kristiansand kommune.

Tar imot tips

Bærekraftig Kristiansand vil gjerne løfte frem bydeler, enkeltmennesker, organisasjoner, skoler og andre som gjør noe bra for å bidra til at vi når bærekraftsmålene. Tips gjerne om du eller noen du kjenner gjør noe som andre kan la seg inspirere av!

– I Kristiansand har vi mange inspirerende folk som bidrar med tiden og kreftene sine og gjør livet bedre for de rundt seg. Vi har friluftsentusiaster som tar med seg andre mennesker ut i naturen og deler sin glede for den. Vi har mange som plukker søppel i skjærgården og skogene våre. Vi har gode hjerter som hver uke besøker eldre på omsorgssenteret. Vi har hender som deler ut mat til de som trenger ekstra støtte i en periode. Vi har trenere som gir en klapp på skulderen til unger som får delta i fritidsaktiviteter. Alle disse bidrar til at vi når bærekraftsmålene, og de gir oss håp om at vi alle kan gjøre en forskjell.

Bærekraftsteam

Kommunens bærekraftsteam er redaksjon for siden, og jobber også med å styrke det helhetlige bærekraftsarbeidet i Kristiansand.

Ingvild Little

Ingvild Little, leder for bærekraftsteamet. Foto: Kristiansand kommune.

– Vi forsøker å se alt bærekraftsarbeidet i sammenheng. I de enkelte fagområdene har vi gjerne lyst til å plukke ut et par bærekraftsmål som vi er spesielt gode på. Men når vi kun konsentrerer oss om utvalgte mål, risikerer vi å sette i gang tiltak som i verste fall kan ødelegge for oppnåelsen av andre mål. Kompleksiteten i dette gjør det viktigere enn noensinne at vi har dialog og samarbeid på tvers av fagområder, forteller leder for kommunens bærekraftsteam Ingvild Gundersen Little.