Norsjór vant Bærekraftig forretningsidé-konkurranse 2022

Gründerbedriften Norsjór gikk av med seieren i finalen i Bærekraftig forretningsidé-konkurranse.

Norsjór bygger et laser-system for å fjerne begroing på skip. Løsningen kan bidra til kraftig reduksjon av drivstoffbruk og klimagassutslipp.

Her ser du filmen fra finalearrangementet:

Glade vinnere på scenen.jpg

Norsjór vant årets konkurranse. Fv.: Jarle Haugereid, gründer og daglig leder, Amalie Eilertsen og fylkesordfører Arne Thomassen (Foto: Business Region Kristiansand)

Norsjór konkurrerte mot bedriftene Mykos og Vantu i årets finale som fant sted på Thon Hotel Norge i Kristiansand torsdag 3. november. Fylkesordfører Arne Thomassen overrakte diplomet til Nordsjór, som nå kan få støtte for inntil 150.000 kroner til kontorplass, rådgiving og tjenester for videre forretningsutvikling.

Alle på scenen.jpg

Bildet viser alle finalistene på scenen sammen med fylkesordfører Arne Thomassen (nr tre fra høyre) (Foto: Business Region Kristiansand)

Gründer og daglig leder, Amalie Eilertsen presenterte konseptet for juryen og publikum. Kort forklart bygger Nordsjór et undervanns laser-system for å fjerne begroing på skip. Dette reduserer blant annet drivstoff-forbruket og kan redusere klimagass-utslipp med 25 prosent. Løsningen svarer altså på viktige utfordringer for den maritime industrien. Selskapet har allerede fått støtte fra Innovasjon Norge og søker nå lokale private investorer og samarbeidspartnere tilknyttet maritim industri. Foruten Eilertsen består teamet av Arne K. Drangsholt, Kennet Karlsen og Jarle Haugereid.

Amalie Eilertsen 2.jpg

Amalie Eilertsen (Foto: Business Region Kristiansand)

Sterke finalister

Det tre finalistene hadde alle svært gode og bærekraftige forretningsidéer og fikk mange gode tilbakemeldinger fra dommerpanelet som bestod av regiondirektør i DNB, Helge Hammersbøen, administrerende direktør i Innoventus Sør, Kamilla Sharma, partner i BDO Jostein Håland og leder av Business Region Kristiansand Geir. A. Haugum.

Juryen_lysere.jpg

Juryen (Foto: Business Region Kristiansand)

Tom Logmate presenterte for Vantu, som vil bruke satellitt data og algoritmer til å hjelpe campingvan-reisende med å finne fine steder å besøke uten å legge press på naturen. Vantu er en kompanjong-app som bruker dyp læring for å hjelpe brukeren til å finne egnede overnattingssteder. Selskapet ble etablert etter at teamet vant den EU-støttede idéutviklingskonkurransen Cassini Hackaton i mai 2022 og er kvalifisert til trinn 2 i Kjeller Innovasjons og European Space Agency sitt inkubatorprogram Nordic Launch.

Tom Logmate.JPG

Tom Logmate (Foto: Business Region Kristiansand)

Betine Bjørdal og Tor Trosten presenterte for Mykos. De vil lage innpaknings- og fraktemballasje, og spesielt emballasje for frakt av fisk, ved hjelp av råvarer fra norsk skog. Markedsundersøkelser er gjennomført og utvikling av en prototype er i gang. Fiskekasser lages i dag av isopor og befraktere av fisk er en viktig målgruppe for selskapet. Materialet er nedbrytbart, og helt fritt for skadelige stoffer. Mykos skal gjennomføre forskning og utviklingsarbeid og søker nå lokale samarbeidspartnere. Selskapet har sitt utspring fra masterstudiet SHIFT innovasjon og entreprenørskap ved UiA.

Betine Bjørdal presenterer 2.jpg

Betine Bjørdal presenterer (Foto: Business Region Kristiansand)

Tor Trosten presenterer.JPG

Tor Trosten presenterer (Foto: Business Region Kristiansand)

Fjorårets vinner – Pleco Marine er tildelt «Student-millionen»

Pleco Marine som vant konkurransen i 2021 ble stiftet av fem master- studenter ved UiA for ca. 1,5 år siden. Tobias Øverli, som er en av gründerne, fortalte om deres fremskritt så langt og kunne fortelle at de også har fått tildelt «student-millionen» (tilskudd til student-entreprenørskap «STUD-ENT») fra Innovasjon Norge.

Tobias Øverli, Pleco Marine 2.JPG

Tobias Øverli, Pleco Marine (Foto: Business Region Kristiansand)

STUD-ENT retter seg mot nyutdannede studenter som skal etablere egen bedrift basert på kunnskap tilegnet gjennom studier. Studentene må nærme seg slutten på mastergradsnivå eller nylig ha avsluttet utdanningen. Etableringen har som mål å bygge virksomhet gjennom å utvikle nye løsninger som markedet etterspør. Finansieringen kan brukes til å etablere en lønnsom forretningsmodell og lansere løsningen i markedet. STUD-ENT tilskudd gis til innovative prosjekter med betydelig vekstpotensial i det internasjonale markedet.

Stein Otto Daatland 2.JPG

Kveldens konferansier var næringsrådgiver Stein Otto Daatland fra Business Region Kristiansand (Kristiansand kommunes næringsenhet)

Fylkesordfører og næringsrådgivere.JPG

Mingling. Fra venstre: Fylkesordfører Arne Thomassen, næringsrådgiver Alice Leland Høye og konferansier og næringsrådgiver Stein Otto Daatland