Mange turister i byen

Hele tre cruiseskip har lagt til kai i Kristiansand torsdag 28. juli, noe som betyr at Innbyggertorget i Rådhuskvartalet får mye besøk.

Foto av cruiseskip

Skipene Rotterdam og Seabourn Ovation ligger til kai. Foto: Kristiansand kommune.

Hege Sønsteby, som jobber i Innbyggertorget i Rådhuskvartalet tar imot mange av disse turistene når de kommer til byen. Hun opplever at de fleste turistene kommer innom for én ting.

Turistene som kommer til oss, spør for det meste om et kart over byen. På turistkartet vårt har vi en rute som viser frem det beste Kristiansand har å by på, for eksempel Bystranda, Markens gate og promenaden langs Otra. Kartet fremhever også attraksjoner som Christiansholm festning, Baneheia og Ravnedalen, sier Sønsteby.

Egentlig skulle det legge til enda et skip til i Kristiansand idag, noe som kunne betydd opp mot ti tusen turister. Nå er antallet på rundt fire tusen turister fra cruisebåtene.

Disse cruiseskipene ligger til kai:

• Rotterdam, Kai 10 Cruisekaien
  • Seabourn Ovatioan, Kai 20 Lagmannskaien
  • Costa Fortuna, Kongsgård

Hittil i år har Kristiansand hatt besøk av rundt 140 cruiseskip.

Spesialkonsulent Hege Sønsteby veileder turister når innbyggertorget  er turistkontor om sommeren

Spesialkonsulent Hege Sønsteby veileder turister når innbyggertorget er turistkontor om sommeren Foto: Kristiansand kommune.

Turistinformasjonen ligger i Rådhuskvartalet, Rådhusgata 18 - 1. etasje. Det er inngang både fra Torvet og fra Tollbodgata.

Andre turister

Det er ikke bare cruiseskipturister som er innom Kristiansand i løpet av sommeren.

I tillegg til cruiseskipturistene har vi en jevn strøm med turister som kommer med bil og andre fremkomstmidler. Vi har også turister innom som kommer med danskebåten og den nye Holland-båten som kommer flere ganger i uken, forteller Sønsteby.

Foto av Cruiseskipet Rotterdam

Cruiseskipet Rotterdam har lagt til kai ved Turistkaia på Lagmannsholmen ved siden av Vilhelm Krag- statuen, som er plassert der midlertidig. Foto: Kristiansand kommune.