Kristiansands første frivilligbørs

Frivillige lag og organisasjoner, Kristiansand kommune og næringslivet gjennomførte nylig første Frivilligbørs i Kristiansands historie med stor suksess.

Mange organisasjoner og kommunale enheter, samt noen få næringslivsaktører inngikk avtaler på kryss og tvers. Over 100 slike gylne avtaler ble signert. Alle med mål om å skape et bedre lokalsamfunn.

Samhandlende kommune

Kristiansand kommune ønsker å være en samhandlende kommune og det var akkurat det som ble gjort på frivilligbørsen. Børsen ble gjennomført på skikkelig vis med signering av kontrakter og børsmeglere. Det var til tider kø for å registrere avtaler.

Hilde Hummelvold var konferansier for kvelden og har tidligere vært konferansier ved lignende frivilligbørser andre steder i landet. Hun roste engasjementet i Kristiansand, samtidig som hun etterspurte flere deltakere fra næringslivet og oppvekstsektoren.

Eksempler på noen av de over 100 inngåtte avtalene

• Søgne Seniordans tilbyr Klepplandstunet kurs i sittedans mot lån av lokaler.
• Diabetesforbundet skal holde diabeteskurs for innvandrerkvinner i FIDA.
• Polsk- Norsk forening og Sørlandet seniordans skal lære hverandre ulike danser.
• DNT Sør skal etablere turvenner ved omsorgssentrene.
• Røde Kors tilbyr førstehjelpskurs til Natteravnene.
• Nye Mønstre-Trygg Oppvekst og Blå Kors Ungprat samarbeider om lokaler og samtalehjelp.
• Fremtiden i våre hender og Matsentralen skal samarbeid om seminar om Matsvinn.
• Picureit.no AS og Sound of Happiness arbeidspraksis.
• Sammensenteret sin musikkgruppe kan spille på formiddagstreff i Domkirken.
• RIO Kreativ Recovery skal lage en kreativ vegg for Flere i Arbeid.
• Tjernø kunst skal holde kurs i tangpressing på Hovedbiblioteket.