Gir ut bok om friluftsterapi og fellesskap

Etter ti år med turer og grupper under åpen himmel gir Energiverket ut en praktbok med levende og sterke historier fra deltakerne. Kommunedirektøren var en av de første til å sikre seg en bit av opplaget.

Janne Rommetveit, Tonje Ervik, Camilla Dunsæd, Inger Lise Tønnesland, Inger Ingebretsen, Leif Roar Kalleberg

Janne Rommetveit, Tonje Ervik, Camilla Dunsæd, Inger Lise Tønnesland, Inger Ingebretsen og Leif Roar Kalleberg. Foto: Kristiansand kommune

Presse grenser trygt

-Energiverket har lært meg å presse mine egne grenser i trygge omgivelser. Mestringsfølelsen du opplever etter å ha nådd en topp sitter godt og lenge i, sier Tonje Ervik.

Energiverket er et lavterskel aktivitetstilbud til innbyggere som har utfordringer med psykisk helse og rus. Arbeidet utendørs startet forsiktig rundt et bål på “Bålplassen” i Randesund for over 20 år siden. Nå er friluftsgruppene en bjelke i tilbudet.

Se bilder fra boka i bildegalleri nederst i teksten.

Tonje Ervik er en av elleve deltakere som i boka beskriver sin erfaring som deltaker i friluftsgruppene.

-Jeg hadde det tøft psykisk og dermed fysisk. På turene våre er det ikke fokus på diagnoser, men fokus på fellesskap, sier Ervik som ble kjent med tilbudet gjennom kommunens ungdomstjeneste.

Ti år - elleve fortellinger

I boka med tittelen “For meg er torsdagen hellig” forteller deltakere hver fra sitt ståsted sine historier: Ti år med natur og friluftsliv som arena for å jobbe med utfordringer, mestring og endring.

Boka som lanseres rett etter høstferien, er gitt ut på eget forlag, og trykt i 1100 eksemplarer. Den kommer for salg hos Den Norske Turistforening i Gyldenløves gate, og på kommunens innbyggertorg i Kvadraturen.

Kommunedirektør Camilla Dunsæd har kjøpt en hel liten stabel av bøkene.

De skal gis i gave, for Dunsæd vil bidra til å spre historiene så godt hun kan.

- Det er jo en nydelig coffee table-bok med flotte historier og bilder. Dessuten er det et godt eksempel på en kommunal tjeneste som virker og som gjør en forskjell for folk, sier hun.

Friluftsterapi vokser frem

De siste årene har det i Norge og i utlandet vært en økende interesse for hvordan natur og ulike aktiviteter utendørs påvirker helsa positivt - både mentalt og fysisk.

Boka har norsk og engelsk tekst, og ble ferdig trykt akkurat i tide til Verdenskonferansen for friluftsterapi som fant sted i juni, ulike steder på Agder med 400 deltakere fra 45 land.

Kristiansand kommune var blant arrangørene.

-Vi mener det er viktig å fortelle disse historiene. De gir innsikt i hvordan naturen påvirker oss, sier Janne Rommetveit og Leif Roar Kalleberg.

De to er nøkkelpersoner i kommunens arbeid med friluftsterapi og friluftsgrupper, og står også bak utgivelsen av boka. De har plukket ut gullkorn blant tusenvis av bilder, og de har skrevet inn historiene som er fortalt muntlig.

-Muntlige fortellinger gjengitt i tekst, gjør at vi kommer nærmere den enkelte. Språket blir farget av personlighetene, og perspektivet tilhører den som forteller historien, sier de.

Trengte forandring

Inger Lise Tønnesland er også i boka med sin historie. Hun begynte i Høyfjellsgruppa i 2019 og trengte forandring. Og forandring fikk hun.

-Jeg gikk fra isolasjon til å møte verden med alle mine frykter på en og samme dag, sier hun i sin historie i boka.

Historiene kommer fra høyt og lavt. Med pulk etter seg og ski på beina over Hardangervidda, netter under åpen himmel et sted i Setesdalsheiene, en rask tur sammen med andre i nærområdet, i kajakk i Bendiksbukta, eller i kano på et vann.

Deltakere på turene til Energiverket har vært over alt i naturen. Og over alt finner de mestring, felleskap og hver sin vei videre. Som Inger Lise skriver i sin historie i boka:

Jeg tenker av og til at “jeg gikk jo Norge på tvers, så dette klarer jeg vel”.

Kontakt for media:

Leif Roar Kalleberg