Årets runde med søknader til Folkets klimadugnad viser stort engasjement blant organisasjoner og innbyggere i Kristiansand. Vi gleder oss til å følge de spennende prosjektene som mottok støtte i år.

Folkets klimadugnad er en tilskuddsordning som skal legge til rette for at innbyggerne i Kristiansand kan få satt sine gode klima- og miljøtiltak ut i livet. I år som i fjor var det en rekke fine prosjekter som fikk støtte. 19 gode søknader gav støtte til prosjekter initiert av innbyggere eller frivillige organisasjoner.

Bidrar til kommunens klimamål

IMG_8985.JPG

Miljøvern- og juryleder for tilskuddsordningen Stein Erik Watne, er godt fornøyd de mange initiativene. Foto: Kristiansand kommune.

─ Gjennomgangen av søknadene til Folkets klimadugnad er alltid en av de gøyeste dagene på jobb. Her får vi et innblikk i, og en bekreftelse på det yrende initiativet som finnes der ute. Vi som jobber med klima og miljø hver dag, setter pris på å se at innbyggerne har mange gode ideer som bidrar til å oppnå klimamålene. Noen av søknadene nådde ikke opp i år, men vi håper de engasjerte menneskene bak dem søker igjen senere.

Folkets klimadugnad skal støtte opp under klimamålene som er satt i kommuneplanen, med særlig fokus på disse:

1. Kristiansand er et sosialt rettferdig lavutslippssamfunn med 80 % lavere klimagassutslipp i 2030.
  2. I Kristiansand oppnår kommune og innbyggere mer med mindre ressursbruk
  3. Kristiansand tar vare på naturen og sikrer naturmangfoldet og kulturlandskapet.

Disse fikk støtte i år:

• Marin Recovery – På lag med fremtiden - Ryddeaksjoner
  • Kristiansand Husflidlag – Fikseturné til ungdomsskoler, UiA, Fikselaug-samlinger, redesign sykurs og produksjon av korte fikse-filmer.
  • Agder og Telemark bispedømme – Skaperverkets dag – Felleskirkelig utegudstjeneste i Wergelandsparken.
  • Marviga Mekk & Rep – Bagasjeromsmarked/bruktmarked/matmarked på Lund.
  • Strandrydding Kristiansand ved Jan D Wahl – Ryddeaksjoner maritim plast.
  • Flekkerøy Dykkerklubb – Aksjon Nodeviga - ryddeaksjon i samarbeid med Mandal dykkerklubb, Åros undervannsklubb og Vest Agder museet.
  • Landbrukets dag SA – Mat i sentrum – Marked med lokal mat fra mange ulike aktører på Torvet i Kristiansand sentrum.
  • Søgne Dykkerklubb – Rydding av havområdene rundt Kristiansand – cirka 25 turer.
  • Arkitekt Kristin Søndersrød Ose - Frøbanken
  • Elisabeth Tønnesen Vik småsnekkeri – Redesignkurs og kurs i ombygging av gamle møbler.
  • Ingfrid Knudegaard – Klimadugnad i jungelen på Grim Skole i regi av FAU.
  • Klimaalliansen – Naturlig torsdag møteserie med fokus på utfordringer knyttet til klimaendringene.
  • Klimaalliansen – Kick-off Strandryddeuka med konsert.
  • Framtiden i våre hender - Fikseverksted
  • Bærekraft Kristiansand AS – Filmuke under Miljøuka med filmer for barn og voksne.
  • Geitmyra Kristiansand Matkultursenter for barn – Restemat på hjul – Turné på skoler og i sentrum med restematbonanza-pop-ups.
  • Coolart Sedin Zunic – Kunnskapsutvikling på Slettheia med kjempekunstverk
  • FN-sambandet Sør – Undervisningsopplegg for ungdomsskoler under Miljøuka.
  • FNF-Agder, Motvind Sørvest, La Naturen Leve & Naturvernforbundet i Agder – Konferansen «Fornybar energi på naturens og lokalsamfunnets premisser».