Besøkte Kristiansand-bedrifter på global energimesse

– Energimessen OTC i Houston viser at Kristiansand er godt posisjonert for å ta del i den industrielle delen av det grønne skiftet, sier varaordfører Erik Rostoft i Kristiansand kommune.

Sammen med fylkesordfører i Agder, Arne Thomassen, direktør for samhandling og innovasjon i Kristiansand kommune, Bernt Jørgen Stray, næringssjef Geir Haugum og internasjonal rådgiver Morten Lauknes i Business Region Kristiansand, var Rostoft på plass i Houston da energimessen Offshore Technology Conference (OTC) åpnet mandag.

På stand i Houston.jpg

Fra venstre: Bernt Jørgen Stray, Erik Rostoft, Morten Lauknes og Geir Askvik Haugum.

Det som tidligere var en nær rendyrket olje- og gasskonferanse, er transformert til en bred energimesse som synliggjør den vridningen fra fossile til fornybare energiformer som både Houston, Kristiansand og resten av verden står midt i.

Grønnere fokus

Årets energimesse er vesentlig mindre enn tidligere, men likevel mer vesentlig. Den tar opp de enorme utfordringene, og mulighetene, som det grønne skiftet byr på. Her kommer Kristiansand til å spille en rolle, sier Rostoft.

Erik rostoft presenterer.jpg

Fra venstre: Varaordfører Erik Rostoft og fylkesordfører i Agder, Arne Thomassen

Under en lang vandring i messehallen mandag, møtte delegasjonen fra Kristiansand en rekke Agder-bedrifter, deriblant Cameron Sense, Aker Solutions, BW Offshore, Future Production, Telaris, Star Information System og Marine Technology. Fra før hadde den sørlandske delegasjonen en-til-en-møter med toppsjefene i NOV og HMH.

På stand i Houston 3.jpg

Fra venstre: Bernt Jørgen Stray, Kristin Tofte Andresen (Agder Fylkeskokmune) og Geir Askvik Haugum

– Innen industri og teknologi har Kristiansand flere juveler som dessverre er altfor lite kjent i Norge. Her i Houston får vi et riktigere inntrykk av hvor viktige selskapene og kompetansen og teknologien deres er. Det har gjort inntrykk, spesielt på en arena som dette – hvor store beslutninger tas, sier Rostoft.

Næringssjef Geir Askvik Haugum presiserer at bedrifter som NOV og HMH fra Kristiansand står for viktige arbeidsplasser og bidrar til store skatteinntekter for Kristiansand kommune.

– Disse bedriftene er også en nødvendig del av det grønne skriftet og vil være i stand til å være med og løfte landsdelen vår, sier Askvik Haugum.

Samtaler med de to store

Som høydepunkt på reisen til Houston trekker varaordføreren frem møtene med Clay Williams og Pete Miller, de globale toppsjefene i selskapene som har sine norske hovedkontor i Kristiansand, og som byr på noen tusen arbeidsplasser i byen og regionen.

Rostoft med Pete Miller.jpg

Erik Rostoft med Pete Miller, styreformann i HMH (tidligere MHWirth)

– Det har stor betydning å sitte rundt samme bord med to personer som er så sentrale for utviklingen av næringslivet i og rundt Kristiansand. I møtene har jeg snakket om hvor viktige NOV og HMH er for Kristiansand, mens Williams og Miller har snakket om hvor viktig Kristiansand er for NOV og HMH. De er veldig optimistiske og det gjør meg trygg på at vi beholder disse kompetansemiljøene gjennom den transformasjonen vi nå ser i hele energisektoren, sier Rostoft.

Her kan du lese mer om OTC.

(Foto i artikkelen: Arne Roger Janse og Morten Lauknes)