Stor skogbrannfare - husk bålforbudet

Vi minner om at det er bålforbud i Kristiansand kommune frem til 15. september.

Varsom melder at det er ventet stor skogbrannfare på Agder fremover.

Selv om det kommer noen regnskurer innimellom reduserer ikke det brannfaren tilstrekkelig til at det vil være tilrådelig å tenne bål/engangsgrill når man befinner seg i eller i nærheten av skog og utmark.

– Årsaken til dette er at det er svært lavt grunnvannsnivå i kombinasjon med været vi har på denne tiden. Sol og vind fører til at nedbøren tørker raskt opp og vi er tilbake på et nivå med høy brannfare, opplyser brannsjef i Kristiansand kommune, Jan Røilid.

Det er heller ikke lov å bruke bål/engangsgrill på en tilrettelagt bålplass om denne befinner seg i eller i nærheten av skog og utmark.

– Forbudet med åpen ild gjelder også på disse plassene i tidsrommet 15. april – 15 september. Tilrettelagte bålplasser har den funksjonen at man ønsker å begrense antall bålplasser i kjente turområder innenfor den tiden det er lovlig og forsvarlig å tenne bål/grille, sier Røilid.

Bålbrenning.jpg

Foto: Scandinavian StockPhoto