Forbedringsagentopplæring i Agder

Utviklingssenteret i Agder vest og øst (USHT Agder) og Sørlandet sykehus (SSHF) samarbeider om å tilby forbedringsagentopplæring for ansatte innenfor helse- og omsorg i kommuner og sykehus. Målet er å bidra til vedvarende forbedringer i helsetjenesten, til det beste for pasienter og pårørende. Fjerde kull forbedringsagenter starter høsten 2024.

Forløp

Undervisningsformen varierer mellom teori og praktiske øvelser. Selve utdanningen går over åtte måneder.

Utdanningen består av

• Fire fysiske heldagssamlinger
  • To digitale halvdagssamlinger
  • Fire korte, digitale verktøysamlinger
  • Fire bonussamlinger
  • Praktisk forbedringsarbeid i egen organisasjon
  • Individuell veiledning for det konkrete forbedringsarbeidet

Nettverk tilbys for forbedringsagenter etter opplæringsperioden. Du kan etter forbedringsagentutdanningen søke om opptak til forbedringsveilederopplæringen.

Målgruppe

Deltakeren kan være helsepersonell, gruppeleder/ansvarlig, fagutvikler/koordinator og avdelingsledere som er tett på klinikken. Det kan være en fordel at flere fra samme arbeidsplass deltar.

Krav

Det forventes deltakelse på alle samlinger, betydelig innsats i forbedringsarbeidet og forberedelser til samlinger. For å teste ut og gjøre endringer trengs det et lokalt tverrfaglig sammensatt forbedringsteam. Deltaker og nærmeste leder må forplikte seg til at deltakeren og forbedringsteamet skal få avsatt tid til å arbeide med forbedringsarbeidet. Deltakere må være motivert for forbedringsarbeid.

Det forventes også at deltaker jobber med nye forbedringer på egen arbeidsplass etter endt utdanning.

Lederforankring

Det forutsettes at søknad om deltakelse på forhånd er avklart med nærmeste leder, og forankret i egen organisasjon. Det er en forutsetning at nærmeste leder legger til rette for at deltakeren kan være med på samlinger, gjøre forberedelser og ha tid til å lede et forbedringsarbeid. Samt at det settes av nødvendig tid til forbedringsteamet.

Praktisk

Forbedringsagentopplæringen er gratis, og inkluderer undervisning med enkel servering på fysiske samlinger. Arbeidsgiver må selv dekke tidsbruk og eventuelle reisekostnader.

Valg av forbedringsarbeid

Deltakerens valg av forbedringsarbeid er viktig for best mulig læring gjennom utdanningen. Søkeren må ha en idé til hvilken utfordring som skal løses og hvilken effekt man ønsker å oppnå.

Forbedringsarbeid som er velegnet i utdanningen kan være å jobbe med utfordringer eller eksisterende prosesser som ikke fungerer optimalt, der det er motivasjon for å gjøre endringer.

Har som mål å bidra til forbedring i egen virksomhet, ved å ta tak i problemer som påvirker pasienter/pårørende og ansatte. Eksempler på problemstillinger andre har jobbet med er høy forekomst av trykksår, gjentakende legemiddelfeil, forebygging av fall, ernæring, sikre kompetanse og ansvarliggjøring og brukermedvirkning.

Et velegnet forbedringsarbeid for deltakelse i utdanningen oppfyller følgende kriterier:

• Er i tråd med virksomhetens strategi og kvalitetsmål
  • Kan jobbes med i et tverrfaglig team, som får mulighet for å teste ut ideer til forbedring i egen enhet
  • Er avgrenset nok til å kunne gjennomføres innenfor utdanningens tidsramme på åtte måneder

Forbedringsarbeidet må være støttet og ønsket av ledelsen:

• Det settes av tid til å delta på samlinger
  • Det frigis tid til konkret forbedringsarbeid mellom samlingene, inkludert tid for at tverrfaglig forbedringsteam møtes
  • Leder etterspør jevnlig status i forbedringsarbeidet og bidrar til å synliggjøre at det er viktig
  • Deltaker får hjelp av ledelse til å fjerne barrierer for forbedringer

Problemstillinger med følgende kjennetegn er ikke så egnet:

• Avdeling/enhet eier ikke selv problemet og har begrenset mulighet til å gjøre endringer
  • Kvalitetsarbeid på systemnivå (utvikle målesystemer, kvalitets-/kompetanseprogram)