
Foto: portofkristiansand.no
Kristiansand Havn IKS ble opprettet som interkommunalt selskap 01.01.2021. Selskapet eies av kommunene Kristiansand (80 %) og Lindesnes (20 %). Kristiansand Havn IKS har som formål å sørge for effektiv, rasjonell og konkurransedyktig drift av kommunenes havneanlegg. Selskapet skal være et miljøvennlig havne- og transportknutepunkt for det sørlige Norge og legge til rette for å flytte mer transport av gods fra vei til sjø.
Selskapet skal utøve den myndighet og ivareta de oppgaver som er tillagt kommunene etter havne- og farvannsloven, havnereglementet for kommunenes havnedistrikt og annen særlovgivning.
I strategiplanen fra 2020 har selskapet visjonen «Norges mest moderne havn». Selskapet skal være et dynamisk, miljøvennlig og fremtidsrettet knutepunkt. I 2021 vedtok havnestyret å utvide strategiplanen med fiskeri som et strategiområde.
Mer informasjon om selskapet finner du på selskapets hjemmeside (ekstern lenke).
Styrets sammensetning finner du på denne lenken (ekstern lenke), som tar deg til Brønnøysundsregisteret.
Året 2024 består av høy aktivitet, store beslutninger og målrettet innsats for selskapet.
Fergeterminalen har hatt høy aktivitet, med over 1,3 millioner ferjepassasjerer. Cruiseanløpene har ligget stabilt på rundt 130 anløp, med over 320 tusen cruisepassasjerer.
Containervolumene endte på ca. 43 000 TEU, en mindre økning fra året før. På bulksiden har selskapet håndtert flere millioner tonn, og gjennom oppkjøp i Lindesnes styrkes den regionale posisjonen.
Ved utgangen av 2024 var det 36 ansatte i selskapet, og sykefraværet var på 6 %.
Selskapet er miljøsertifisert etter ISO14001. Som en del av miljøledelsessystemet er havnas miljøaspekter identifisert og risikovurdert, det er fastsatt konkrete miljømål som evalueres og følges opp årlig.
Selskapet har etablert eget karbonnregnskap. Tallene viser at utslippene økte med 3 000 tonn CO2e til 32 000 tonn fra 2022 til 2023.
Driftsinntektene øker 10,5 % til 168,4 mill. kr. Økningen knyttes i hovedsak til skipsavgifter og salg av varer og tjenester. Økt gjeld medfører at rente-kostnadene øker nær 70 %. Selskapet leverer et årsresultat på 22,5 mill. kr, noe som er en vesentlig forbedring fra året før.
Langsiktig gjeld øker med 129,5 mill. kr, og henger sammen med aktiverte investeringer på samlet 154,2 mill. kr, hvor hoveddelen knyttets til kjøp av arealer i Strømsvika.
Egenkapitalen øker som følge av positivt årsresultat. Likviditeten er noe svak, men vurderes likevel som tilfredsstillende for fremtidig drift og utvikling.
| Resultatregnskap (i 1000 kr) | 2024 | 2023 |
|---|---|---|
| Driftsinntekter | 168 416 | 152 419 |
| Driftskostnader | 136 967 | 139 916 |
| Driftsresultat | 31 448 | 12 502 |
| Finansinntekter | 6 277 | 4 742 |
| Finanskostnader | 15 253 | 8 992 |
| Netto finansposter | -8 976 | -4 250 |
| Årsresultat | 22 472 | 8 252 |
| Balanse | 2024 | 2023 |
| Anleggsmidler | 407 813 | 252 778 |
| Omløpsmidler | 150 751 | 171 622 |
| Sum eiendeler | 558 565 | 424 400 |
| Sum egenkapital | 63 391 | 40 919 |
| Avsetning for forpliktelser | 30 405 | 34 503 |
| Langsiktig gjeld | 359 583 | 230 074 |
| Kortsiktig gjeld | 105 186 | 118 904 |
| Sum gjeld | 495 173 | 383 481 |
| Sum egenkapital og gjeld | 558 565 | 424 400 |
| Nøkkeltall | 2024 | 2023 |
| Totalkapitalrentabilitet | 7,7 % | 4,9 % |
| Egenkapitalrentabilitet | 43,1 % | 22,4 % |
| Egenkapitalprosent | 11,3 % | 9,6 % |
| Gjeldsgrad | 7,8 | 9,4 |
| Likviditetsgrad 1 | 1,4 | 1,4 |