
Foto: bredalsholmen.no
Bredalsholmen Eiendom AS er et kommunalt eid eiendoms-selskap. Formålet er å bygge og eie bygninger i Kristiansand, samt forestå utleie av bygninger til kulturelle- og andre næringsformål, herunder delta i selskaper med liknende virksomhet.
Selskapet har ingen ansatte og driftes av Eiendom, et kommunalsjefsområde i Kristiansand kommune. Selskapet eier Bredalsholmen verft, som ble kjøpt til takst fra Kristiansand kommune i 2014. Stiftelsen Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter leier lokalene til en årlig symbolsk sum på 1 kr.
Riksantikvaren har gitt tilskudd til istandsetting og vedlikehold av det tekniske og industrielle anlegget. Riksantikvarens tilskudd er øremerket bevaringsverdige bygninger og anlegg. Øvrige bygninger er selskapet selv ansvarlig for.
Kristiansand kommune har en eierandel i selskapet på 100%.
Eiendomsselskapet har ikke egen hjemmeside. Du finner mer informasjon om stiftelsen på stiftelsens hjemmeside (ekstern lenke).
Styrets sammensetning finner du på denne lenken (ekstern lenke), som tar deg til Brønnøysundsregisteret.
Det ble i bystyresak 62/24 vedtatt at selskapet skal inngå i en ny holdingsstruktur for eiendomsselskaper. Kommunens aksjer benyttes som tingsinnskudd i det nye holdingselskapet. Det nye holdingselskapet er stiftet i 2025 og eierskapet til Bredalsholmen Eiendom AS ligger nå i holdingselskapet.
Selskapet har rapportert at driften ikke forurenser det ytre miljø.
Selskapets driftsinntekter består av et årlig tilskudd på 115 000 kr fra eier, for å kunne ivareta driften av selskapet.
I 2024 ble selskapet tilført betydelige midler i egenkapital. Selskapet hadde et rente- og avdragsfritt til kommunen på 7,18 mill. kr, som på ekstraordinær general-forsamling høsten 2024 ble omgjort til egenkapital. I tillegg ble det skutt inn ytterligere 1,09 mill. kr i egenkapital for å dekke selskapets andel av ny trafo på Bredalsholmen. Totalt ble egenkapitalen styrket med 8,266 mill. kr.
Gjeldskonverteringen påvirker både egenkapitalrentabiliteten (ekstremnivået i 2023 skyldes negativ egenkapital) og -andelen. Avskrivningseffekter vil i de fleste årene gi negativ egenkapitalrentabilitet, men økningen i egenkapital har ført til at selskapet trolig vil stå igjen med positiv egenkapital, selv etter at alle eiendeler er avskrevet til null, forutsatt at større vedlikeholdskostnader dekkes inn på andre måter.
Bankbeholdningen er nå på i underkant av 2,2 mill. kr. Det er ventet at vedlikehold og utgifter til ny trafo i vil redusere kontantbeholdningen.
Selskapet har likevel god likviditet, men er likevel sårbart for større utforutsette vedlikeholdsarbeider.
| Resultatregnskap (i 1000 kr) | 2024 | 2023 |
|---|---|---|
| Driftsinntekter | 115 | 100 |
| Driftskostnader | 321 | 257 |
| Driftsresultat | -206 | -157 |
| Finansinntekter | - | - |
| Finanskostnader | - | - |
| Netto finansposter | - | - |
| Resultat før skatt | -206 | -157 |
| Årsresultat | -206 | -157 |
| Balanse | 2024 | 2023 |
| Anleggsmidler | 5 925 | 6 068 |
| Omløpsmidler | 2 158 | 1 073 |
| Sum eiendeler | 8 083 | 7 141 |
| Innskutt egenkapital | 220 | 200 |
| Opptjent egenkapital | 7 757 | -283 |
| Sum egenkapital | 7 977 | -83 |
| Langsiktig gjeld | - | 7 176 |
| Kortsiktig gjeld | 106 | 48 |
| Sum gjeld | 106 | 7 225 |
| Sum egenkapital og gjeld | 8 083 | 7 141 |
| Nøkkeltall | 2024 | 2023 |
| Totalkapitalrentabilitet | -2,7 % | -2,2 % |
| Egenkapitalrentabilitet | -5,2 % | 3488,9 % |
| Egenkapitalprosent | 98,7 % | -1,2 % |
| Gjeldsgrad | 0,0 | -87,0 |
| Likviditetsgrad 1 | 20,4 | 22,4 |