Foto: akt.no
Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) er et administrasjonsselskap for kollektivtrafikken på Agder. Formålet for selskapet er å tilby innbyggerne i Agder et velfungerende kollektivtilbud, med tilhørende informasjons-tjenester. AKT har ansvaret for kollektivtrafikken i samtlige kommuner i Agder.
Selskapet skal også utføre lovpålagte skyss-oppgaver på en formålstjenlig måte. Selskapet skal bidra til en miljøvennlig trafikkutvikling. Selskapet har ikke økonomisk overskudd som mål og skal ikke betale utbytte til eierne.
Kristiansand kommune har en eierandel i selskapet på 20,48 %.
Mer informasjon om selskapet finner du på selskapets hjemmeside (ekstern lenke).
Styrets sammensetning finner du på denne lenken (ekstern lenke), som tar deg til Brønnøysundsregisteret.
Korona påvirket passasjertallene, særlig i begynnelsen av 2022. Etter at restriksjonene ble fjernet i februar, ble det en jevnt god passasjerutvikling gjennom året. Sett under ett er året noe svakere enn normalåret 2019, med en passasjernedgang på 3,4 %.
Totalt ble det gjennomført 18,3 millioner reiser med AKT i 2022. 63 % av alle registrerte reiser i Agder ble foretatt i Kristiansandsregionen.
AKT inngikk i 2022 avtale om el-sparkesykler med Voi og Bolt, og selskapet har nå omdefinert seg fra å være et kollektivselskap til å bli et mobilitetsselskap .
AKT hadde ved utgangen av 2022 36 medarbeidere som utførte 33,6 årsverk. Sykefraværet var på 7,0 %, mot 4,9 % i 2021.
Det jobbes målrettet mot å få flere av regionens innbyggere til å benytte kollektivtransport samtidig som det er stort fokus på utslippsreduserende tiltak gjennom effektiv ruteproduksjon og mer miljøvennlig bussmateriell.
Ettersom ruteopplegget er nærmest uendret mellom 2021 og 2022, er det liten endring i klimautslippet fra kollektivtrafikken. I 2022 ble utslippskostnadene for CO2 estimert til 12 mill. kr. Selskapet rapporterer kun utslippskostnader, og det er uvisst hvor store CO2-utslipp virksomheten medfører. Økt andel elbusser fremover vil bidra til å redusere CO2-utslippene.
Selskapet økte i 2022 driftsinntektene med 38,8 mill. kr til 926,2 mill. kr, men driftskostnadene øker mer enn inntektene. Driftsresultatet forverres slik med 5,6 mill. kr, men dette motvirkes delvis av 4 mill. kr i økte renteinntekter, noe som gir et årsresultat på -23,9 mill. kr.
Etter fire påfølgende år med store underskudd er egenkapitalen redusert med 84 mill. kr (46,5 % reduksjon) siden 2018. Selskapet har likevel en relativt solid egenkapitalandel på 37,5 %. Gjelden er økt med 53,5 mill. kr i 2022, og dette i all hovedsak kortsiktig gjeld.
Selskapet har en forsvarlig likviditet, og bankbeholdningen alene er tilstrekkelig til å dekke kortsiktig gjeld.
Resultatregnskap (i 1000 kr) | 2022 | 2021 |
---|---|---|
Driftsinntekter | 926 247 | 887 398 |
Driftskostnader | 956 549 | 912 087 |
Driftsresultat | -30 302 | -24 689 |
Finansinntekter | 6 381 | 2 305 |
Finanskostnader | 15 | 3 062 |
Netto finansposter | 6 365 | 2 302 |
Årsresultat | -23 937 | -22 386 |
Balanse | 2022 | 2021 |
Varige driftsmidler | 12 172 | 10 144 |
Finansielle midler | 423 | 363 |
Omløpsmidler | 245 578 | 218 114 |
Sum eiendeler | 258 173 | 228 621 |
Innskutt egenkapital | 24 867 | 24 867 |
Opptjent egenkapital | 71 935 | 95 872 |
Sum egenkapital | 96 802 | 120 739 |
Avsetning til forpliktelser | 9 540 | 8 230 |
Langsiktig gjeld | - | - |
Kortsiktig gjeld | 151 831 | 99 652 |
Sum gjeld | 161 371 | 107 882 |
Sum egenkapital og gjeld | 258 173 | 228 621 |
Nøkkeltall | 2022 | 2021 |
Totalkapitalrentabilitet | -9,8 % | -8,5 % |
Egenkapitalrentabilitet | -22,0 % | -17,0 % |
Egenkapitalprosent | 37,5 % | 52,8 % |
Gjeldsgrad | 1,7 | 0,9 |
Likviditetsgrad 1 | 1,6 | 2,2 |