
Foto: akt.no
Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) er et mobilitetsselskap for Agder. Formålet for selskapet er å tilby innbyggerne i Agder et velfungerende og kostnadseffektivt kollektivtilbud. AKT har ansvaret for kollektivtrafikken i samtlige kommuner i Agder.
Selskapet skal også utføre lovpålagte skyss-oppgaver på en formålstjenlig måte. Selskapet skal bidra til en miljøvennlig trafikkutvikling. Selskapet har ikke erverv som mål, og skal ikke betale utbytte til eierne.
Kristiansand kommune har en eierandel i selskapet på 20,48 %.
Mer informasjon om selskapet finner du på selskapets hjemmeside (ekstern lenke).
Styrets sammensetning finner du på denne lenken (ekstern lenke), som tar deg til Brønnøysundsregisteret.
I 2024 ble det utført totalt 21,9 millioner reiser på Agder, en økning på 1,5% fra 2023. Det ble også gjennomført 1,1 millioner reiser med mikromobilitet, en økning på 67% fra året før.
Det kraftige snøfallet i starten av året førte til svært utfordrende kjøreforhold og innstilt trafikk. Dette resulterte i at beredskap vil være et viktig fokusområde for AKT fremover.
I løpet av året har AKT inngått en byvekstavtale for Kristiansadsregionen, et samarbeid på 10 år mellom stat og region med et mål om nullvekst i personbiltrafikken i regionen.
AKT hadde ved utgangen av 2024 39 faste medarbeidere, som utførte 37,6 årsverk. Sykefraværet var på 9,9 %.
Det jobbes målrettet mot å få flere av regionens innbyggere til å benytte kollektivtransport samtidig som det er stort fokus på utslippsreduserende tiltak gjennom effektiv ruteproduksjon og mer miljøvennlig bussmateriell.
I 2024 ble CO2e-utslippene estimert til 13 362 tonn, noe som er en reduksjon fra året før. Økt andel elbusser har bidratt til å redusere CO2e-utslippene i driften. Andel elbusser økte fra om lag 5% til 25% i 2024.
Selskapet økte i 2024 driftsinntektene til 1 120 mill. kr, en økning som hovedsakelig skyldes økte tilskudd fra fylket.
Økte tilskudd var nødvendig for å kompensere veksten i driftskostnadene, som økte til 1 144 mill. kr. Høye indeksreguleringer i busskontraktene anses som hovedårsaken til økningen.
Driftsresultatet bedres noe til -23,5 mill. kr, mens årsresultatet ender på -14,8 mill. kr etter noe svakere netto finansinntekter enn året før.
Selskapet har de siste 6 årene opprettholdt en høy ruteproduksjon for å oppfylle målsettingen i belønningsavtalen om nullvekst. Dette har resultert i et underskudd på opp mot 20 mill. kr. årlig, og dette finansieres gjennom oppspart egenkapital. Selskapet har likevel en relativt solid egenkapitalandel på 33,5 %.
Likviditetsgraden er noe lav, men selskapet har likevel tilfredsstillende likviditet. Bankbeholdningen alene er tilstrekkelig til å dekke kortsiktig gjeld.
| Resultatregnskap (i 1000 kr) | 2024 | 2023 |
|---|---|---|
| Driftsinntekter | 1 120 590 | 1 025 118 |
| Driftskostnader | 1 144 099 | 1 055 834 |
| Driftsresultat | -23 509 | -30 716 |
| Finansinntekter | 8 667 | 11 405 |
| Finanskostnader | 7 | 169 |
| Netto finansposter | 8 660 | 11 236 |
| Årsresultat | -14 848 | -19 480 |
| Balanse | 2024 | 2023 |
| Varige driftsmidler | 26 868 | 18 808 |
| Finansielle midler | 1 265 | 1 122 |
| Omløpsmidler | 158 464 | 219 173 |
| Sum eiendeler | 186 597 | 239 103 |
| Innskutt egenkapital | 24 867 | 24 867 |
| Opptjent egenkapital | 37 607 | 52 455 |
| Sum egenkapital | 62 474 | 77 322 |
| Avsetning til forpliktelser | 9 671 | 8 265 |
| Langsiktig gjeld | - | - |
| Kortsiktig gjeld | 114 452 | 153 515 |
| Sum gjeld | 124 124 | 161 781 |
| Sum egenkapital og gjeld | 186 598 | 239 103 |
| Nøkkeltall | 2024 | 2023 |
| Totalkapitalrentabilitet | -7,0 % | -7,8 % |
| Egenkapitalrentabilitet | -21,2 % | -22,4 % |
| Egenkapitalprosent | 33,5 % | 32,3 % |
| Gjeldsgrad | 2,0 | 2,1 |
| Likviditetsgrad 1 | 1,4 | 1,4 |