Agder Kollektivtrafikk AS (AKT)

Logoen til Agder Kollektivtrafikk AS

Foto: akt.no

Virksomheten

Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) er et mobilitetsselskap for Agder. Formålet for selskapet er å tilby innbyggerne i Agder et velfungerende og kostnadseffektivt kollektivtilbud. AKT har ansvaret for kollektivtrafikken i samtlige kommuner i Agder.

Selskapet skal også utføre lovpålagte skyss-oppgaver på en formålstjenlig måte. Selskapet skal bidra til en miljøvennlig trafikkutvikling. Selskapet har ikke erverv som mål, og skal ikke betale utbytte til eierne.

Kristiansand kommune har en eierandel i selskapet på 20,48 %.

Mer informasjon om selskapet finner du på selskapets hjemmeside (ekstern lenke).

Styrets sammensetning finner du på denne lenken (ekstern lenke), som tar deg til Brønnøysundsregisteret.

Året 2024

I 2024 ble det utført totalt 21,9 millioner reiser på Agder, en økning på 1,5% fra 2023. Det ble også gjennomført 1,1 millioner reiser med mikromobilitet, en økning på 67% fra året før.

Det kraftige snøfallet i starten av året førte til svært utfordrende kjøreforhold og innstilt trafikk. Dette resulterte i at beredskap vil være et viktig fokusområde for AKT fremover.

I løpet av året har AKT inngått en byvekstavtale for Kristiansadsregionen, et samarbeid på 10 år mellom stat og region med et mål om nullvekst i personbiltrafikken i regionen.

AKT hadde ved utgangen av 2024 39 faste medarbeidere, som utførte 37,6 årsverk. Sykefraværet var på 9,9 %.

Samfunnsansvar og miljø

Det jobbes målrettet mot å få flere av regionens innbyggere til å benytte kollektivtransport samtidig som det er stort fokus på utslippsreduserende tiltak gjennom effektiv ruteproduksjon og mer miljøvennlig bussmateriell.

I 2024 ble CO2e-utslippene estimert til 13 362 tonn, noe som er en reduksjon fra året før. Økt andel elbusser har bidratt til å redusere CO2e-utslippene i driften. Andel elbusser økte fra om lag 5% til 25% i 2024.

Økonomisk utvikling

Selskapet økte i 2024 driftsinntektene til 1 120 mill. kr, en økning som hovedsakelig skyldes økte tilskudd fra fylket.

Økte tilskudd var nødvendig for å kompensere veksten i driftskostnadene, som økte til 1 144 mill. kr. Høye indeksreguleringer i busskontraktene anses som hovedårsaken til økningen.

Driftsresultatet bedres noe til -23,5 mill. kr, mens årsresultatet ender på -14,8 mill. kr etter noe svakere netto finansinntekter enn året før.

Selskapet har de siste 6 årene opprettholdt en høy ruteproduksjon for å oppfylle målsettingen i belønningsavtalen om nullvekst. Dette har resultert i et underskudd på opp mot 20 mill. kr. årlig, og dette finansieres gjennom oppspart egenkapital. Selskapet har likevel en relativt solid egenkapitalandel på 33,5 %.

Likviditetsgraden er noe lav, men selskapet har likevel tilfredsstillende likviditet. Bankbeholdningen alene er tilstrekkelig til å dekke kortsiktig gjeld.

Regnskap og nøkkeltall

Regnskap og nøkkeltall
Resultatregnskap (i 1000 kr) 2024 2023
Driftsinntekter 1 120 590 1 025 118
Driftskostnader 1 144 099 1 055 834
Driftsresultat -23 509 -30 716
Finansinntekter 8 667 11 405
Finanskostnader 7 169
Netto finansposter 8 660 11 236
Årsresultat   -14 848 -19 480
     
Balanse 2024 2023
Varige driftsmidler 26 868 18 808
Finansielle midler 1 265 1 122
Omløpsmidler 158 464 219 173
Sum eiendeler 186 597 239 103
     
Innskutt egenkapital 24 867 24 867
Opptjent egenkapital 37 607 52 455
Sum egenkapital 62 474 77 322
Avsetning til forpliktelser 9 671 8 265
Langsiktig gjeld - -
Kortsiktig gjeld 114 452 153 515
Sum gjeld 124 124 161 781
Sum egenkapital og gjeld 186 598 239 103
     
Nøkkeltall 2024 2023
Totalkapitalrentabilitet -7,0 % -7,8 %
Egenkapitalrentabilitet -21,2 % -22,4 %
Egenkapitalprosent 33,5 % 32,3 %
Gjeldsgrad 2,0 2,1
Likviditetsgrad 1 1,4 1,4