Hva sier støttekontakter om det å være støttekontakt?

Hva er det beste med å være støttekontakt? Her er noen av svarene vi fikk i vår undersøkelse.

Bilde av to personer som går på tur i skogen. Foto: Kjell Inge Søreide

Bilde av to personer som går på tur i skogen. Foto: Kjell Inge Søreide

  • Å være med mennesker er alltid gøy. 
  • At den jeg er sammen med koser seg og trives.
  • At det betyr noe for brukeren. 
  • At jeg kan bli kjent med og bety noe for personen jeg er støttekontakt for. 
  • At jeg kan hjelpe, motivere og gi andre flere muligheter.
  • At jeg kan bidra til å gi en annen person en bedre hverdag, og er med på å gjøre en forskjell for vedkommende. Det er kanskje den ene dagen de kommer seg ut, eller opplever noe positivt. 
  • Bidra til en bedre hverdag med meningsfulle aktiviteter. Være med på å glede andre. 
  • Det beste er når du merker at de er trygge på deg, og kan derfor fortelle om ting som er viktige for dem. 
  • Det beste med å være støttekontakt er å se hvordan brukeren lyser opp og hvor mye timene betyr for vedkommende. 
  • At den personen jeg har ansvar for trives og har det bra. 
  • Det beste er når vi blir kjent med hverandre. 
  • Det er givende for oss begge. Vedkommende uttrykker stor glede ved at vi treffes og gjør det vi gjør ukentlig. 
  • Det er en meningsfull jobb, hvor jeg får mulighet til å hjelpe andre mennesker. 
  • Dette er en meningsfull jobb, fordi den skaper en fin arena for møteplasser. Vi er ofte ute i skog og mark, og allerede der finner man samtaleemner, utfordringer og mestring. Veien blir til mens vi går. Glemmer litt tid og sted, og sper på med et bål og kaffekjele. Da skapes gode relasjoner.
  • Det å være støttekontakt gir meg mye glede i hverdagen. Det er godt å vite at det jeg gjør betyr noe for et annet menneske. I tillegg får man så mye tilbake selv.
  • Det beste med å være støttekontakt er det at man får kommet seg ut, samtidig som man hjelper andre som har behov for å komme seg ut. 
  • Det oppleves som en meningsfull jobb som blir satt pris på. 
  • Det å bety noe for brukeren og gjøre en forskjell.
  • Syntes det er veldig gøy å se progresjon! Personen jeg hjelper var ganske stille i begynnelsen, men har nå åpnet seg opp for meg. Det er veldig hyggelig. 
  • Det beste med å være støttekontakt er det at du kan glede andre, og være der for dem. 
  • Det er en givende jobb som kan gi både utfordringer og glede.
  • Det å være støttekontakt gir meg nye perspektiver på livet, og det føles godt å gi glede til dem som trenger det. 
  • Det beste må være hvor mye jeg lærer om andre mennesker, og ikke minst meg selv. 
  • Det å være støttekontakt er en sosial og fleksibel jobb. Det er gøy å kunne legge til rette for et mer aktivt liv for andre. I tillegg bidrar det til å utvide mitt sosiale nettverk, samtidig som det motvirker ensomhet.
  • Som støttekontakt blir man kjent med forskjellige, flotte mennesker. Det føles godt å være en støttespiller for andre.
  • Det beste med å være støttekontakt er det at man kan være til nytte, og være en venn for noen som trenger det. 
  • Å delta i livet til et annet menneske. Å gå et stykke vei sammen.
  • Å danne bånd og bli kjent med en person du sannsynligvis ikke ville møtt utenfor denne ordningen, på godt og vondt. 
  • Det beste med å være støttekontakt er at det er en givende jobb, hvor du betyr noe for andre og kan være en støttespiller i deres hverdag. I tillegg er det en veldig fin jobb å ha ved siden av studiene med tanke på antall timer, og at timene er fleksible for både meg og mottaker.  
  • Å se at livsglede, kunnskap, fellesskap og mål gir økt trivsel i hverdagen. Samtidig får vi et vennskap som er helt unikt. 
  • Å se hvor fornøyd og glad brukeren blir når vi er sammen. 
  • Det å få være med på å bedre noen sin hverdag, alltid ha en god samtalepartner og en unnskyldning til å finne på noe gøy en gang i uken. 
  • Det beste må være det at brukeren har blitt så trygg på meg. Har jobbet med han i tre år. 
  • Å bli kjent med brukeren og vedkommendes familie. Lære om andres utfordringer og bidra til å finne på aktiviteter og løsninger.  
  • Å se hvor viktig rolle jeg har i brukerens liv. 

Kontaktinformasjon

Besøksadresse:

Vågsbygd senter, 3. etasje
Kirsten Flagstads vei 30
4621 Kristiansand

Telefon: 38 00 73 74

E-post 

 

Kontaktperson:

Stig Brede Refstie   
Avdelingsleder
Telefon 476 43 864