Ny forskrift om boligsoneparkering

Ny forskrift om boligsoneparkering trer i kraft 22. oktober 2023.

Ny forskrift om boligsoneparkering i Kristiansand ble fastsatt av Kristiansand bystyre 20.09.2023.

• Beboere med tillatelse som er tildelt etter gammel forskrift, og utløper 31.12.2023, må søke på nytt i god tid før oppstart av ny avtaleperiode. Informasjon vil bli sendt ut.

Formålet med forskriften er å sikre best mulig tilgjengelighet til offentlige parkeringsplasser for beboere, næringsdrivende, institusjoner og offentlige virksomheter innen et avgrenset område, og redusere samlet bilbruk i Kristiansand kommune.

Den nye forskriften er tilpasset de føringer som ligger i kommuneplanens arealdel 2023-2034 og øvrige endringer er kvalitetsheving i forhold til gjeldende lovhjemler og underliggende forskrifter, samt klarere definisjoner for å sikre likebehandling.

Endring av eksisterende eller oppretting av nye bosoner samt tidsavgrensning, er ikke en del av denne saken. Disse avklaringer vil bli behandlet i egne saker som vedtas av bystyret.