Barn (0-16 år) med utfordringer innen følgende områder, kan ha behov for logopedisk oppfølging:
Se nærmere beskrivelse av de logopediske områdene lenger nede.
Dersom du har behov for logopedhjelp, benytt vårt digitale henvisningsskjema.
Henvisning til logoped Personvernerklæring
Hvis barnet går i barnehage eller skole, skal skjemaet sendes inn av barnehagen eller skolen i samarbeid med foresatte (eller eleven selv dersom vedkommende er over 15 år). Det forventes at barnehagen eller skolen har gjennomført grunnleggende kartlegging i forkant.
Når PPT mottar henvisningen, vil en logoped vurdere barnets behov. Det utarbeides en kort rapport som beskriver disse behovene. Ved behov sendes saken videre til Logopedtjenesten i PPT for videre oppfølging.
Denne oppfølgingen er en del av Kristiansand kommunes tiltak for forebygging og tidlig innsats. I skolen regnes dette i hovedsak som en del av skolens intensive opplæring på 1.–4. trinn.
Aktuelle kartlegginger for barnehage/skole
Språklydsforstyrrelser
Når barn har vansker med å uttale lyder eller ord som forventet for alderen, kalles dette språklydsforstyrrelser. Barnet har utfordringer med å lære språkets lydsystem, og uttaler derfor ord feil. For eksempel kan en femåring bytte ut lydene /k/ og /g/ med /t/ og /d/, og si «taffe» i stedet for «kaffe» og «dul» i stedet for «gul».
Slike vansker krever fonologisk intervensjon, ikke drilling på enkeltlyder eller munnmotoriske øvelser. Barn med språklydsforstyrrelser bør som hovedregel henvises til Logopedtjenesten det siste året før skolestart.
/R/-lyd:
Dette er ofte den siste lyden som etableres i barns språklydutvikling. Den erstattes gjerne midlertidig med /l/- eller /j/-lyden. Logopedtjenesten arbeider ikke direkte med /r/-lyden før tidligst våren i 1. klasse. Det anbefales at skolene benytter /r/-lydsheftet utarbeidet av Logopedtjenesten.
/S/-lyd:
Konsonantforbindelser:
Logopedtjenesten tar ikke inn saker der barnet mestrer enkeltlydene, men strever med konsonantforbindelser. Dette er vanlig i tidlig skolealder, spesielt med /s/-lyd. Eksempler: skrive, stubbe, snø, fisk, vask. Slike vansker bedres ofte når barnet lærer bokstaver og begynner å lese og skrive.
/Kj-/ og /sj/-lyden:
Det er vanlig i norsk språkutvikling at /kj/-lyden erstattes med /sj/. Dette anses derfor ikke som behov for logopedisk tiltak. /Sj/-lyden forventes ikke å være etablert før skolealder.
Barn med et annet morsmål enn norsk:
Uttalevansker som kan knyttes til barnets morsmål vurderes ikke nødvendigvis som behov for logopedisk oppfølging.
Stamming og løpsk tale
Stamming i barnehagealder:
Det kan være vanskelig å skille mellom stamming og naturlig ikke-flyt. Det er normalt at barn i perioder omformulerer setninger, bruker fyllord («ehm») og gjentar ord uten anstrengelse («mamma-mamma kommer og henter meg»).
Skillet går ofte mellom brudd mellom ord (naturlig ikke-flyt) og brudd inni ord (stamming). Eksempel: «jeg jeg jeg...» (ikke-flyt) vs. «b-b-b-b-bilen» (stamming).
Ved begynnende stamming eller ikke-flyt hos små barn, iverksettes først tiltak i barnets omgivelser (indirekte tiltak). PP-rådgiver kan veilede før eventuell henvisning til Logopedtjenesten.
Stamming i skolealder:
Ved vedvarende stamming er hovedmålet ikke nødvendigvis å fjerne stammingen, men å hjelpe barnet med å håndtere den på en god måte.
Løpsk tale:
Dette er en taleflytvanske som gjør det vanskelig å kommunisere tydelig. Personen kan snakke raskt, mumle og være vanskelig å forstå. Det er vanlig å bli misforstått og bedt om å gjenta seg.
Stemmevansker
Stemmevansker gjør det vanskelig å bruke stemmen naturlig, og kan ramme i alle aldre. Kjennetegn inkluderer vansker med å regulere styrke, heshet, svak stemme og ustabilitet. Noen har ubehag i strupen og blir slitne av å snakke.
Den vanligste årsaken hos barn er overbelastning, for eksempel ved mye roping eller synging. Dette rammer ofte aktive og pratsomme barn.
Tiltak er ofte indirekte og handler om å legge til rette for gode stemme- og kommunikasjonsvaner både hjemme og i barnehage/skole og å redusere støy i omgivelsene. I noen tilfeller benyttes også direkte tiltak som stemmeøvelser.
Spise- og svelgevansker
Problemer med å spise og svelge kalles «dysfagi». Det kan innebære vansker med å tygge mat, sette i gang svelgrefleksen, svelge vrangt eller at maten stopper opp i svelget. Dette er symptom ved underliggende tilstander som forårsaker skade i muskler og nerver som kontrollerer svelging.
Logopedtjenesten utreder ikke svelgevansker, men kan gi øvelser for å styrke munn- og svelgmuskulatur, samt veiledning i trygg spising og svelging.
Hvis du som voksen har fått spesielle behov på grunn av stemme-, tale-, språk- eller svelgevansker som følge av ervervet sykdom eller skade, kan du ha rett på logopedisk oppfølging fra kommunen. Oppfølgingen er gratis, og den kan være i form av:
Du kan søke hvis du har
Du må være bosatt i Kristiansand kommune for å kunne søke.
Epikrise eller andre medisinske opplysninger må leveres til logopedtjenesten før eller ved oppstart.
Logopedoppfølging ved Parkinsons sykdom (PS) er en del av ParkinsonNet (parkinson.no/fagpersoner). Det er viktig at pårørende til personer med PS deltar på logopedtimene.
Logopedtjenesten har ikke tilbud ved språkvansker som skyldes progredierende kognitiv svikt, f.eks. Alzheimers sykdom.
Du kan sende søknad om logopedi elektronisk. Dersom søker ikke selv er i stand til å svare på henvendelser om timeavtale, må det oppgis en kontaktperson.
Søknadsskjema Personvernerklæring
Logopedtimer for voksne er tidsavgrenset og målrettet. Vanligvis avtales inntil fem timer for vurdering og utprøving. Hvis det er behov for mer enn 20 timer, må pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) skrive en sakkyndig vurdering for videre oppfølging.
Logopedtimene gjennomføres vanligvis hos Logopedtjenesten i Kongsgård alle 20, 4631 Kristiansand.
Oppstartsamtaler kan ved behov gjennomføres i hjemmet/på institusjon.
For enkelte kan logopedisk oppfølging være en del av en større rehabiliteringsplan med tverrfaglig samarbeid.
Ved massive slag i høy alder gis det sjelden logopedoppfølging over tid. Logopedtjenesten kan da i stedet gi veiledning til personalet på omsorgssentrene eller til nærpersoner når vedkommende selv ikke kan nyttiggjøre seg direkte tiltak.
Hvis du på grunn av din helsetilstand ikke kan komme deg til logopedtimene på egen hånd, kan det søkes om drosjetransport til deg.
Logopedoppfølgingen er individuelt tilrettelagt opplæring for deltakere i forberedende opplæring etter opplæringsloven §19-6.