Gangbroa på Haus som stenges 23. juni. I løpet av høsten vil politikerne få forslag til reguleringsplan for ny bro på bordet. Samtidig jobbes det med å få fullfinansiert byggingen av ny bro.
Gangbroene på Haus og Hagen er bygd kort tid etter krigen og er antagelig beregnet for 50 års levetid. Levetiden til broene er overskredet med over 20 år, men takket være godt vedlikehold har levetiden blitt forlenget.
Ingeniørvesenet har sørget for regelmessige inspeksjoner av broene gjennom flere år. De siste årene har det vært gjennomført hyppige inspeksjoner av eksternt konsulentfirma i tillegg til at ingeniørvesenet har utført inspeksjoner selv én gang pr. måned.
Inspeksjonene har avdekket at broene har store korrosjonsskader på bærekabel og tårnelementer som er avgjørende for broas bæreevne. Rekkverkene er heller ikke sikre.
Vaierne som holder broa på Haus opp bærer tydelig preg av slitasje.
Broa på Hagen står også i et kvikkleireutsatt område som kan føre til at fundamentet raser ut ved en eventuell flom eller store nedbørsmengder. Under inspeksjon kan det observeres at masser rundt fundamentet graves bort. Dette har avtatt litt de siste årene, men på grunn av kvikkleiren er det ikke hensiktsmessig med en motfylling for å stabilisere fundamentet.
Broa på Haus har også betydelig slitasje i bærekabler og skjevhet i broas lengderetning som fører til skjev belastning på bærekabler.
Ingeniørvesenet har i lengre tid hatt rutine for å stenge broene ved snø, vind og flom.
Det er vanskelig å forutse når et eventuelt brudd i bærende elementer vil skje. Dersom/når det skjer, vil andre bærende konstruksjoner bli belastet med ekstra vekt.
Vi ser nå større endringer i begge broene, og det er ikke lenger forsvarlig å holde dem åpne for ferdsel. Etter sin siste hovedinspeksjon i vår, anbefaler Safe Control at broene stenges på grunn av konstruksjonenes bæreevne og skadebilde.
Gangbroa på Hagen som stenges 23. juni. Det er ikke satt av penger til ny bro. Istedet for å utbedre eksisterende bro, ønsker administrasjonen å opprioritere arbeidet med gang- og sykkelvei mellom Hagen og Haus, hvor det er planlagt ny bro.
Gangbroa på Haus er del av sykkelrute 3. Dagens bro er svært smal, og ny bro skal utvides i bredde, slik at den er bedre egnet for sykling og kan holdes åpen om vinteren.
Nye krav til bredde og høyde i forhold til flom gjør at kommunen ønsker å bygge broa cirka 100 meter lenger sør for dagens bro. Før ny bro kan bygges må det vedtas en reguleringsplan. Arbeidet med reguleringsplanen er påbegynt, og Areal- og miljøutvalget vil få planforslaget på bordet i august/september. Deretter sendes planen på høring.
Ny bro er ikke fullfinansiert. Det er bevilget midler via både kommunens handlingsprogram og byvekstavtalen (tidligere ATP-samarbeidet), men dette er ikke tilstrekkelig. Parallelt med reguleringsarbeidet arbeides det med å få broa fullfinansiert, slik at arbeidet med detaljprosjektering og bygging kan starte.
Bærebjelkene under broa på Hagen har tydelige rustskader.
Det er ikke bevilget midler til ny bro på Hagen. Det er utarbeidet et forprosjekt for ny bro, og en foreløpig kalkyle viser at broa kan komme til å koste mellom 25 og 30 millioner.
Beboerne på Hagen har på eget initiativ fått utarbeidet et tilbud på forstudie for å utbedre dagens bro. Anslaget på kostnadene ved å utbedre broen er på syv til ti millioner. Det er imidlertid knyttet stor usikkerhet til anslaget.
Ved en utbedring vil broa ha kortere levetid enn ved bygging av ny bro. Administrasjonen vil derfor ikke anbefale å gå videre med en utbedring av dagens bro, men vil jobbe videre med å få prioritert opp arbeidet med en løsning for gående og syklende fra Hagen til Haus, langs Torridalsveien.
Broene på Haus og Hagen vist på kartet. Haus lengst nord, Hagen lengst sør.
Gro Solås, veisjef
E-post: gro.k.solaas@kristiansand.kommune.no
Terje Lilletvedt, byingeniør
E-post: post.byutvikling@kristiansand.kommune.no