Gangbroa på Hagen kan rehabiliteres

Geotekniske undersøkelser gjort i august viser at den stengte gangbroa på Hagen kan rehabiliteres.

Den stengte gangbroa på Hagen.

Det er nå avklart at den stengte gangbroa på Hagen kan rehabiliteres. Foto: Kristiansand kommune/Ole Jakob Dovland

Gangbroene på Haus og Hagen nord for Kristiansand har vært i dårlig forfatning i mange år. De siste årene er broene blitt løpende inspisert og vedlikeholdt, men i juni ble det ikke lenger ansett som forsvarlig å holde broene åpne for ferdsel, og de ble stengt.

Kommunen hadde allerede planlagt å bygge ny gang- og sykkelbro på Haus, mens det var usikkert om broa på Hagen lot seg rehabilitere, på grunn av grunnforholdene rundt brokarene. Det er nå avklart.

Mulig å erosjonssikre

– Vi visste allerede før sommeren at selve broa kan rehabiliteres, men for at dét skal være hensiktsmessig er vi avhengige av at også elvesiden kan sikres mot videre utgraving. Geotekniske befaringer og vurderinger gjort i august viser at det er mulig å erosjonssikre elvesiden, opplyser veiingeniør og prosjektleder Ole Jakob Dovland i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.

Erosjonssikringen består i å legge ut store steinblokker som skal hindre at vannmassene graver ut terrenget rundt brofundamentene. Ettersom dette er arbeider i elvesonen, må tiltaket godkjennes av Statsforvalteren og NVE. Dette vil det bli søkt om så snart detaljprosjekteringen av erosjonssikringen er på plass.

Lang leveringstid på vaierne

Parallelt med de geotekniske vurderingene er det gjort beregninger av nye bærevaiere og de eksisterende brotårnene. Når resultatene av beregningene er klare, kan vaierne til broa bestilles.

– Dét er viktig å gjøre så tidlig som mulig, ettersom vaierne har en leveringstid på cirka seks måneder, opplyser Dovland.

Han håper å kunne bestille vaiere i løpet av oktober.

– I såfall vil vi ha dem på plass i april, og da kan broa forhåpentligvis åpnes i løpet av mai, framholder prosjektlederen.

Håper på omdisponering av byvekstmidler

Rehabiliteringen av gangbroa på Hagen trenger ingen ny politisk behandling, og finansieringen – syv millioner kroner – er på plass.

På Haus er situasjonen noe annerledes. Her skal det bygges ny bro for gående og syklende, kostnadsberegnet til 72 millioner kroner. Kommunen mangler cirka 18 millioner, og håper en omdisponering av midler fra byvekstavtalen gjør det mulig å fullfinansiere broa.

Illustrasjon av den planlagte nye gangbroa på Haus.

Illustrasjonen viser hvor den nye gangbroa på Haus er planlagt cirka 100 meter nedstrøms den gamle. Illustrasjon: Kristiansand kommune/Ole Jakob Dovland

Innsigelse

Reguleringsplanen for nybroa, som er planlagt bygd cirka 100 meter nedstrøms dagens bro, har vært ute på høring. Kommunen har fått innsigelse fra statsforvalteren og NVE på et spesielt gunstig gyteområde for laks like sør for den planlagte broa.

– For å kvalitetssikre at gyteområdene ikke påvirkes negativt, gjøres det derfor hydrologiske beregninger som ser på hvordan strømningsforholdene i elva endres på grunn av arbeidet med den nye broa, opplyser Ole Jakob Dovland.

– I og med at det er arbeid i elv hvor fisk gyter, betyr det at arbeidet, spesielt peling, må utføres utenfor gytesesongen, for at ikke fisken ikke skal bli påvirket, presiserer prosjektlederen.

Satser på byggestart i 2026

Når resultatene av de hydrologiske beregningene foreligger, rundt 1. oktober, kan kommunen sende et revidert planforslag til godkjenning hos statsforvalteren og NVE.

Prosjektlederen har troa på at det reviderte planforslaget godkjennes og at framdriftsplanen for broa på Haus kan følges.

– Vi satser fortsatt på byggestart i 2026 og ferdigstillelse sommeren 2027, sier Ole Jakob Dovland.

Illustrasjon av den planlagte nye gangbroa på Haus.

Illustrasjon av den planlagte nye gangbroa på Haus. Illustrasjon: Kristiansand kommune/Ole Jakob Dovland

Les mer om de to broprosjektene

Forsidebilde: Gangbroa på Hagen, som skal rehabiliteres. Foto: Kristiansand kommune/Ole Jakob Dovland