Det er bystyret som har vedtatt at arbeidet med å finne tomter skal starte, og kommunen er i gang med oppgaven. Nå utreder vi nye alternative tomter for samlokaliserte boliger for vanskeligstilte med helseutfordringer knyttet til rus og psykisk helse.
I tillegg skal det finnes plassering for fire boliger for midlertidig botilbud (nødbolig).
Les bystyresaken
Invitasjon til innspill er også sendt en rekke velforeninger og organisasjoner
Det inviteres nå til en åpen innspillsrunde for å få innspill om hvilke tomter som bør vurderes for lokalisering av boligene.
Frist for innspill er 31. august. Se hvordan du kan spille inn nederst i teksten.
En samlokalisert bolig for personer med utfordringer knyttet til rus og psykisk helse, er et botilbud der flere boenheter er samlet på ett sted. Det er ofte en personalbase på samme sted. Beboerne kan da få støtte og oppfølging fra fagpersoner, samtidig som de bor i egne leiligheter eller småhus.
Målet er å gi et trygt og stabilt bomiljø som kan bidra til rehabilitering og bedre livskvalitet, særlig for dem som kommer fra institusjon eller har vansker med å bo alene.
Detaljene i utformingen av de samlokaliserte boligene blir avklart for hver enkelt bolig. Det vil si at antall boliger, om det blir småhus eller leiligheter, avklares senere. Det samme gjelder bemanningen. Den kan ha døgnbemanning eller delvis bemanning alt etter behov.
Kommunen har gjennom Nav plikt til å hjelpe personer som ikke har et sted å sove og oppholde seg det neste døgnet. Dette gjelder personer som er i en akutt bostedskrise og som ikke klarer løse situasjonen ved egen hjelp. Personer i en slik situasjon har krav på et midlertidig botilbud. Det er ikke meningen at personer skal bo i midlertidige botilbud over tid.
Dette vektlegges når mulig tomter skal vurderes mot hverandre:
Ut fra en samlet vurdering vil tomtealternativene bli rangert etter hvilke som vurderes som mest egnet. Følgende hensyn skal vektes tyngst når alternativene skal vurderes opp mot hverandre:
Utredningen av tomtealternativene vil bli gjennomført høsten 2025. Målet er at administrasjonen innen utgangen av året skal kunne ha gode råd til politikerne om hvilke tomter en skal jobbe videre med. Da kan en sak om hvilke tomter en skal arbeide videre med fremmes for politisk behandling.
Når det er vedtatt hvilke tomter det skal jobbes videre med, skal det settes i gang egne reguleringsprosesser eller byggesaker for de valgte tomtene.
Arbeidet med reguleringsprosesser og byggesaker vil tidligst starte opp i 2026.
Innspill kan sendes på e-post til post@kristiansand.kommune.no, eventuelt per brev til Kristiansand kommune, Postboks 4, 4685 Nodeland.
Vennligst merk innspillet med referansenummer 2025008738.
Vær oppmerksom på at offentligheten har tilgang til kommunale sakspapirer. Det vil si at alle innbyggere og media kan be om innsyn i innspillene som er kommet.
Hans Petter Breistein
Enhetsleder i Forvaltning og koordinering
91 67 44 69