Om oss i Frivillighet og medvirkning

Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med frivillighet og medvirkning. Nederst finner du kontaktinformasjon til ansatte i enheten.

Hvordan jobber vi med frivillighet?

Vi jobber med frivillighet ut ifra flere føringer. En av disse føringene er FNs bærekraftmål hvor bærekraftsmål 17, «samarbeid for å nå målene», er spesielt relevant for vårt arbeid.

En annen føring er Stortingsmelding nr. 10 (2019). Frivilligheita – sterk, sjølvstendig, mangfaldig (Frivillighetsmeldingen). Målene for arbeid med frivillighet innebærer blant annet å jobbe mot en bred deltakelse, en sterk og uavhengig sektor, en forenklingsreform hvor det skal være enkelt for frivilligheten å søke, ta imot og rapportere på offentlig støtte, og en en samordnet frivillighetspolitikk som skal sikre god koordinering og samordning mellom offentlige styresmakter og frivillig sektor.

En oversikt over alle de nasjonale og regionale føringene som vi baserer vårt arbeid på, kan du finne på side 5 i vår temaplan. Vi har utarbeidet vår egen temaplan for vårt arbeid; Temaplan frivillighet 2022 - 2026

I denne temaplanen ligger flere tiltak på hvordan kommunen kan brukes sine virkemidler til å styrke og forsterke samhandlingen mellom kommunen og frivillig sektor.

Vi i Frivillighet og medvirkning rekrutterer ikke egne frivillige og har ikke egne aktiviteter i regi av frivillige. Kommunen ønsker ikke å konkurrere med frivillige organisasjoner når det kommer til å rekruttere frivillige og drive med frivillig innsats, men i stedet vil vi støtte og tilrettelegge for frivillige organisasjoner i deres arbeid med frivillige.

Vi skaper møteplasser gjennom temamøter og andre arrangement rundt frivilligheten, som Frivilligbørs, Frivilligfestival og prisutdeling av kommunens frivillighetspris som også kombineres med en festkonsert. Vi er også involvert i det administrative ved utdeling av denne prisen som er blitt delt ut siden 1998.

Her kan du lese mer om frivilligsentraler

Enheten administrerer også natteravnordningen i Kristiansand.

Hvordan jobber vi med medvirkning?

Medvirkning er en viktig del av arbeidet for Kristiansand kommune. Ved sammenslåingen Songdalen, Søgne og Kristiansand vedtok Fellesnemnda følgende ambisjoner og mål for den nye kommunen:

• Oppfordre til medborgerskap og fremme økt frivillig innsats
  • Invitere til deltakelse og samskaping i områder og saker som krever særlig oppmerksomhet
  • Sikre åpenhet og involvering i beslutningsprosesser
  • Fremme helhetlig samfunnsutvikling og samarbeid knyttet til sentrale utviklingsområder

Frivillighet og medvirkning har sekretær- og koordineringsansvar for:

Enheten har også ansvar for å ivareta barn og unges interesser i planlegging, blant annet ved at de får delta i fysisk planlegging og blir hørt i plansaker.

Det ligger også i enhetens mandat at den skal utvikle medvirkningsordninger og være kommunens fagenhet på medvirkning og demokrati.

Les mer om hvordan du kan si din mening og bli hørt her.

Oversikt over kontaktinformasjon til ansatte i Frivillighet og medvirkning (i alfabetisk rekkefølge):

Anne Grete Widding

Enhetsleder for Frivillighet og medvirkning

Annette Sørlie Stray

Rådgiver frivillighet

Bjørn-Erik Enge

Rådgiver. Barn og unges representant i plan- og byggesaker (BUR)

Camilla Klungland Ousdal

Heidi Johansen

Irene Kaspersen

Kari Holmen

Konsulent- Kontaktperson velforeninger/bydelsråd

Nina Tveit

Rådgiver Demokratiordninger. Medvirkning for barn og unge.

Ole Martin Kyllo

Rådgiver; Ungdommens bystyre, Råd for personer med funksjonsnedsettelse