Trygghets- og varslingsteknologi

KORT FORTALT

  • Trygghets- og varslingsteknologi  er teknologiske løsninger til bruk ved behov for helsehjelp eller assistanse, eller kan varsle ved uforutsette hendelser.
  • Kommunen tilbyr ulike teknologier for å dekke innbyggernes behov.
  • Hvilke teknologier som er tilgjengelig, avhenger av om brukeren bor hjemme, eller bor på institusjon eller i bolig med bemanning.

Trygghetsalarm

Her er en oversikt over hvilke teknologier kommunen har i sin drift, kort om hvordan de fungerer og hva du må gjøre om du eller noen du kjenner har behov som du tenker kan dekkes ved bruk av trygghets- og varslingsteknologi.

Det finnes mange teknologiske hjelpemidler en selv kan anskaffe for en bedre hverdagsmestring. Dette kan være robotstøvsuger, COMP for enkel dialog med pårørende eller enkle og intuitive varianter av mobiltelefoner.

Det finnes også ulike tiltak som kan søkes om gjennom Nav. Dette kan være epilepsialarmer, komfyrvakt, digitale hjelpemidler for hverdagsmestring som avanserte kalendere og timere, eller andre velferdsteknologier. Det er kommunens ergoterapeuter som bistår med å søke til Nav.

For informasjon om dette, se mer på nav.no  eller ta kontakt med kommunen (se kontaktinformasjon under).  

For personer som bor hjemme

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm er en alarm for å tilkalle hjelp ved uforutsette hendelser når som helst på døgnet i eget hjem. Hvis du utløser en trygghetsalarm, vil responssenteret eller personalbasen du er tilknyttet, umiddelbart ta kontakt med deg og vurdere nødvendig oppfølging.

Responssenteret er en kommunal tjeneste for mottak av blant annet trygghetsalarmer. Hvis det blir vurdert at det er behov for uttrykning blir dette håndtert av hjemmesykepleien eller en personalbase i nærheten av der du bor.

Alarmknappen kan du ha rundt håndleddet eller i en snor rundt halsen. Du må ha den på deg og trykke på knappen for å utløse alarmen. Trygghetsalarmen fungerer kun i hjemmet og i umiddelbar nærhet.

For brukere som ikke kan utløse alarmen ved å trykke på den, gjør kommunen individuelle tilpasninger etter funksjon, ved bruk av løsninger for å utløse alarm for eksempel ved lyd, blåsing eller øyestyring.

For hvem:

Alle over 75 år kan selv vurdere om de har behov for trygghetsalarm. Er du under 75 år vil en saksbehandler vurdere om dette skal innvilges.

Hvordan søke 

Søknadsskjema

Elektronisk dørlås

Alle med trygghetsalarm får montert utvendig nøkkelboks med digital lås. Her ligger husnøkkel, som benyttes ved behov når utløst alarm.

Medisindispenser

For noen kan det være utfordrende å huske å ta medisiner til riktig tid. Med digital medisineringsstøtte får du varsel via lys, lyd og tekst etter forhåndsinnstilte tidspunkt om når medisinen skal tas.

Digital medisineringsstøtte oppbevarer medisinene dine sikkert, og gir deg økt frihet slik at du ikke trenger å vente på at hjemmetjenesten skal komme på besøk for å levere medisin. Hjemmesykepleien blir varslet hvis du glemmer en dose.

For hvem:

Personer som har varig behov for hjelp i daglig medisinadministrasjon av hensyn til syn, hukommelse eller motoriske utfordringer.

Hvordan søke:

Dersom du selv eller noen du er pårørende til har behov for hjelp i daglig medisinadministrasjon, kan du søke om dette.

En saksbehandler vil da vurdere om du skal innvilges tjenester. Ved akutte behov for tjenester, ring kommunens innbyggertorg på 38 07 50 00. På kveld, helg og helligdager vil du settes over til kommunens vakttelefon.

Søknadsskjema

Digitale tilsyn: Kamera, døralarm, passeringssensor og fallsensor

Digitalt tilsyn benytter i hovedsak passiv sensorteknologi, som dørsensorer, stol- og sengesensorer, samt fallsensorer, for å registrere hendelser som forflytning eller fall.

Når slike hendelser oppdages, sender sensorene automatisk varsel til helsepersonell som vurderer situasjonen og sørger for oppfølging ved behov.

På denne måten sikres det at brukeren får nødvendig bistand uten selv å måtte utløse alarm.

Digitale tilsyn ved kamera kan også gis som punkttilsyn ved at planlagte tilsyn gjøres digitalt.

Kommunen bruker følgende teknologier til for digitale tilsyn:

  • Kamera

Det finnes flere ulike kameraer, noen er mer avanserte med ulike sensorer innebygd i kameraet.

  • Dørsensor

Varsler til kommunens responssenter når en person har forlatt boligen sin. Det er mulighet for å gjøre ulike tilpasninger i forhold til tidsrom og forsinkelser som gjør at den kan tilpasses den enkeltes adferd og mønstre. Kan også brukes i kombinasjon med kamera om behov

  • Fallsensor

Kan oppdage store fall og være supplerende for egenvarsling til personer med stor fallfare.

For hvem:

Passiv sensorteknologi benyttes der det er behov for rask respons ved uforutsette hendelser, der det er sannsynlig at det oppstår situasjoner hvor vedkommende har behov for bistand og ikke er i stand til å varsle etter hjelp selv.

Planlagte digitale tilsyn benytter til personer som er vurdert at har behov for hjemmesykepleie, men at tjenesten kan leveres digitalt.

Hvordan søke:

Dersom du selv eller noen du er pårørende til har behov for hjemmetjenester kan du søke om tjenester ved å fylle ut et eget søknadsskjema til adresse som vist til under.

Ved akutte behov for tjenester, ring kommunens innbyggertorg på 38 07 50 00. På kveld, helg og helligdager vil du settes over til kommunens vakttelefon.

Søknadsskjema

I institusjon og bolig med bemanning

Varsling i institusjon eller bolig med bemanning

Individuelle tilpasninger for varslingssystemer kan gjøres på lik linje i institusjon/ved bolig med bemanning, som for hjemmeboende, se “trygghetsalarm” for hjemmeboende.

Her vil varsling gå direkte til personalet i boligen. I noen tilfeller vil responssenteret kunne varlses.

Digitale tilsyn kamera, sensor ved dør, passering, seng og fall

Digitalt tilsyn benytter i hovedsak passiv sensorteknologi, som dørsensorer, stol- og sengesensorer, samt fallsensorer, for å registrere hendelser som forflytning eller fall.

Når slike hendelser oppdages, sender sensorene automatisk varsler til helsepersonell som vurderer situasjonen og sørger for oppfølging ved behov. På denne måten sikres det at brukeren får nødvendig bistand uten selv å måtte utløse alarm.

Digitale tilsyn kan også gis som punkttilsyn ved at planlagte tilsyn gjøres digitalt.

Kommunen benytter følgende teknologier til for digitale tilsyn

  • Dørsensor

Varsler til personalet når en person har forlatt boligen sin. Det er mulighet for å gjøre ulike tilpasninger i forhold til tidsrom og forsinkelser som gjør at den kan tilpasses den enkeltes adferd og mønstre. Kan også brukes i kombinasjon med kamera for å bekrefte/avkrefte person ut av hus.

  • Kamera

Kameratilsyn brukes i hovedsak for å erstatte fysiske tilsyn, ved korte fastsatte tidspunkt hvor personal kan logge seg inn og gjennomføre tilsyn digitalt. Det er ingen opptak eller lagring av bildene. Personalet har heller ikke anledning til å logge seg inn utenom de fastsatte tidsrommene.

Kamera kan også brukes som hendelsesbasert, det vil si at det varsler ved hendelser som ut av seng eller at en beboer ikke kommer tilbake fra badet innen et gitt tidsrom. Enkelte sykehjem og korttidsavdelinger har tilbud om kameratilsyn på alle rom.

  • Fallsensor

Kan detektere store fall og være supplerende for egenvarsling til personer med stor fallfare. Utløses kun ved kraftige fall.

  • Passeringssensor (sengesensor)

En enkel infrarød sensor som varsler passering, for eksempel ut av seng.

For hvem:

Passiv sensorteknologi benyttes der det er behov for rask respons ved uforutsette hendelser, der det er sannsynlig at det oppstår situasjoner hvor vedkommende har behov for bistand og ikke er i stand til å varsle etter hjelp selv.

Digitale tjenester som varsler ved behov kan i de fleste tilfeller gi bedre hjelp enn planlagte besøk, da de varsler når hendelsen faktisk oppstår.

Planlagte digitale tilsyn benytter til personer som er vurdert at har behov for tilsyn, men at tjenesten kan leveres digitalt. For eksempel tilsyn på natt, hvor tilsyn ved kamera er mer skånsomt enn fysisk tilsyn, og hindrer oppvåkning og forstyrrelser for brukeren.

Gps - lokaliseringsteknologi

Lokaliseringsteknologi ved GPS er et tilbud på enkelte institusjoner og boliger med stedlig bemanning. Det brukes for å gi økt livsglede og frihetsfølelse til mobile personer som kan ha problemer med å finne tilbake, der det anses som forsvarlig.

Noen institusjoner benytter GeoFence, som gir varsler når en er utenfor området som er satt opp.

For hvem:

GPS kan være aktuelt for personer med kognitiv svikt som har en tendens til å vandre og ikke finne tilbake.

 

 

 

 

 

KONTAKT