Valhalla helsesenter

KORT FORTALT

  • Valhalla helsesenter gir døgnbehandling med opphold av kortere varighet. Det er ingen faste sykehjemsplasser her.
  • Helsesenteret tilbyr korttidsplasser, rehabilitering og Øyeblikkelig hjelp-døgnopphold (ØHD).
  • Helsesenteret har totalt 78 plasser. 14 senger for rehabilitering, 56 senger for korttid og 8 senger ved ØHD. Det er tverrfaglig samarbeid mellom sykepleiere, fagarbeidere, leger, fysioterapeuter og ergoterapeuter. Helsesenteret har eget renholdspersonell.  
  • I husets 1. etasje i tilknytning til ØHD-avdelingen, holder kommunalt responssenter, legevaktsentral og kommunens ambulerende blodprøvetakingstjeneste til.  

For besøkende 

Vi ønsker å være fleksible med hensyn til besøk og har derfor 
ingen faste besøkstider. Vi ber likevel besøkende ta hensyn til måltider og annen aktivitet (legevisitt, trening etc). Se mer info under praktisk informasjon.  

Måltidene:   

Frokost ca. 09-10.30 
Lunsj  ca. 13.00-13.30 
Middag ca. 16.00-17.00 
Kveldsmat ca. 19.00 - 20.00 

280A1757.JPG

Hva er et korttidsopphold 

Et korttidsopphold er en tidsavgrenset planlagt prosess med klare mål for oppholdet. Det er Forvaltning og koordinering som tildeler tjenester i kommunen. Mål for opphold og hvem som er saksbehandler står i vedtaket.  

Vi er opptatt av at du skal være mest mulig selvhjulpen og klare deg lengst mulig i eget hjem. Dette vil prege målene som er satt.  

Personalgruppen er avhengig av et samarbeide med deg og vi forventer at du bidrar aktivt for å nå målene for oppholdet.  

Ved innkomst  

Første dagen hos oss kan være overveldende. Vi vil forsøke å gi deg tilpasset informasjon etter ditt behov. Vi vil allerede fra starten påbegynne kartlegging av dine behov med tanke på veien videre. Ved behov vil det bli avholdt samarbeidsmøte.  

Ved utskrivelse 

Ved utskrivelse er det ikke sikkert du vil ha opplevelsen av å være helt tilbake til din normal funksjon. En opptreningsprosess tar lang tid, og vil avhenge av ulike faktorer. De fleste skrives ut til eget hjem eller en annen type tjeneste for å fortsette opptreningen der. 

Det er viktig at du så tidlig som mulig formidler eventuelle utfordringer og behov som vi må jobbe med under oppholdet for å få til en god hjemreise for deg.   

Dagen du blir utskrevet ønsker vi at rommet blir tømt klokken 11.00. 

Rommet skal da vaskes og gjøres klart til å ta imot ny pasient.  Hvis ikke du er klar til å reise klokken 11.00, så avtal dette med personalet. I noen tilfeller må du da sitte i fellesstue og vente på transporten videre.  

Legevisitt 

Legen vil gjøre en medisinsk kartlegging av deg, dette skjer ofte første virkedag etter innkomst.   

Lege er tilstede dagtid mandag til fredag på virkedager og tar tilsyn ved behov. Utover dette samarbeider vi med legevakt.  

Fastlegen vil kunne bli kontaktet ved behov under innleggelse. Ved utskrivelse sender legen ut epikrise, altså informasjon din behandling, til din fastlege.   

Terapeuttjenester 

Ved korttidsoppholdet vil fysioterapeut og ergoterapeut være tilgjengelig for individuell trening ut fra henvisning.

Ved tildelt reabiliteringsopphold vil det være en tettere oppføgling av fysioterapauter og ergoterapeuter.

Medisiner  

Utgifter til medisiner dekkes i all hovedsak av kommunen under innleggelse ved kommunal institusjon. Vi ønsker allikevel at du tar med dine mer spesielle medisiner.

Eksempler på dette kan være kreftmedisiner, inhalasjonsmedisiner, salver eller øyedråper. De fleste medisiner kan vi skaffe, men det kan ta noen dager før vi har de inne på avdelingen.

Medisinlisten kan se annerledes ut enn du er vant til hjemme. Det er fordi det kan være gjort endringer ved sykehusoppholdet. Det kan også bli gjort endringer underveis i oppholdet her.

En annen årsak kan være at vi her har andre preparater enn du har hjemme, men de vi bruker har den samme medisinske virkningen (synonympreparater).

Vi ønsker ikke å oppbevare private medisiner, utover de som er nevnt over. Private medisiner ønsker vi at skal sendes med hjem.   

Ved utskrivelse vil du få med deg en dosett med medisiner for ei uke. Så fort som mulig etter innkomst ønsker vi at du eller dine nærmeste tar med privat dosett, slik at vi kan forberede medisiner til hjemreisen på et tidlig tidspunkt.  

Pårørende  

Vi forholder oss til din nærmeste pårørende, du kan ha flere tilleggspårørende. Det er du som bestemmer hvem som skal stå som pårørende i din journal (jfr. Pasientrettighetsloven). Hovedpårørende vil være en viktig samarbeidspartner under oppholdet.  

Lurer du på noe?  

Lurer du på noe ta kontakt med ansatte på avdeling

2. etasje blå gruppe 91559577

2. etasje gul gruppe 91559690

2. etasje grønn gruppe 91559736

3. etasje blå gruppe 91560653

3. etasje gul gruppe 91560723

3. etasje grønn gruppe 91560760

4. etasje blå gruppe 91560982

4. etasje gul gruppe 91561117

4. etasje grønn gruppe 47500178

Hva er viktig for deg? 

Det kan være flere ulike årsaker til at nettopp du har fått innvilget opphold hos oss. Vårt hovedmål er å hjelpe deg til å nå dine mål, og hjelpe deg tilbake til din vanlige funksjon. I tilfeller hvor dette ikke er mulig skal vi jobbe sammen deg og dine pårørende for å legge til rette for hvilke nye tjenester og hjelpemidler du burde ha. 

Vi vil gjerne høre dine meninger. 

Du kan forvente at vi skal møte deg med respekt og medmenneskelighet. 

Taushetsplikt:  

Alle ansatte er pålagt taushetsplikt ovenfor deg som pasient og dine pårørende. 

Velferdsteknologi

Du vil under oppholdet får tildelt en trygghetsalarm. Denne bruker du til å kontakte personalet ved behov. Personalet går med mobiltelfoner som tar imot dine og andres varslinger.

Se mer informasjon nedenfor. 

Varslingssystemet: 

Vi bruker trygghetsalarmer som enten festen rundt håndledd eller i en snor rundt halsen. For å varsle oss må du trygge på den rød og hvite knappen. Den må holdes inne til det lyser grønt. Hvis du synes det er vanskelig å holde knappen inne lenge nok, så gi oss beskjed og vi finner enklere løsninger for deg.  

Kamerateknologi: 

Valhalla helsesenter har digitale tilsyn som betyr at vi benytter kamerateknologi for å gjøre visuelle tilsyn uten å være fysisk tilstede.  

Kameraene benyttes for å gjennomføre planlagte tilsyn til faste tider på natt. De kan også gi varsel om hendelser hos pasienter gjennom døgnet. Kameraet er plassert i tak på alle pasientrom.  

Disse tilsynene skal kun utføres hos pasienter som har samtykket til digitalt tilsyn. Alle vil bli spurt, og det er lov å reservere seg.  

Døralarm eller bevegelsessensor: 

Ved behov kan vi sette opp en alarm som utløses når du beveger deg eller går ut av døren. Årsaker til at vi ønsker å følge dette kan være at du er ekstra utsatt for fall eller at vi ønsker å være tettere på hvis du glemmer hvor rommet ditt er.

Hygiene 

Vi er opptatt av enkle og generelle smitteverntiltak. Vi oppfordrer deg til å vaske /sprite hender før du går ut av rommet.

Hvis du vet at du er kronisk smittebærende er det viktig at du ikke forsyner deg av felles matbuffet, men sier fra til personalet. I de aller fleste tilfeller er du uansett velkommen til å sitte rundt matbordet i fellesområdet.  

Våre lokaler og bilder av rom 

Under finner du bilder av de ulike rom og muligheter for oppholdssted på Valhalla.  

Pasientrom                               

Beboerrom med seng

 

Bad på beboerrom

Alle pasientrommene har egne bad.

Felles stue

Fellesareal stue

Stuene er forbeholdt pasientene.

Kafe og foaje  

Kantine og ansatte

Kafeen brukes i hovedsak av personer som bor i nærområdet, men besøkende og pasienter kan også bruke tilbudet. 

Kafe og foaje

Det er flere fellesområder som egner seg godt for besøk. Her kommer også personer som er bosatt lokalt innom for en prat og en kopp kaffe. 

Treningsrom

Treningsrom

Vi som jobber her

Gruppebilde ansatte

Praktisk informasjon

Aktivitet og trening 

Det vil foregå ulike aktiviteter under ditt opphold her, men dette vil være avhengig av hvilken type opphold du har, og hva dine mål er.  

Gruppetrening i korttidsdriften vil foregå på tirsdager og torsdager i vårt treningsrom i 1 etasje. Tidspunkt for treningen er kl 11.30 - 12.15.

  
Det vil være tilgang på ulike apparater som du kan bruke for egentrening. Dette kan for eksempel være tråsykkel, vekter etc.  

Vi har også fokus på at vanlige gjøremål er en treningssituasjon. Eksempler på dette kan være morgenstell, kveldsstell, toalettbesøk, forflytning eller måltider. For at du skal bruke disse arenaene aktivt oppfordres du til å delta selvstendig og være med i fellesmåltider på stua.  

Besøk i avdeling  

Det er ikke begrensinger i besøkstider hos oss. Vi ønsker å legge til rette for at du får besøk av dine nærmeste, og vi anser pårørende som er viktig ressurs.  
 
Vi anmoder om at besøk foregår på pasientrom. Dette av hensyn til medpasienter som bruker våre fellesområder, og har behov for å beskyttes med tanke på taushetsplikt. Hvis du som pasient eller dine pårørende har spørsmål eller behov for en samtale, er det best å ringe med pasientens alarm. Dette gjør at dere kommer i kontakt med ansvarlig pleier. 

Kjøkkenet er kun for personalet og skal ikke benyttes av pasient eller pårørende grunnet smittevernhensyn.  

Vi oppfordrer alle besøkende til å vaske/sprite hendene før og etter besøk på pasientrom.


Fotpleier og frisør  

Vi har ingen faste fotpleiere og frisører hos oss på Valhalla helsesenter. Ved behov for dette ber vi pasient og pårørende selv å ta kontakt med ambulerende fotpleier / frisør. Se oppslag i avdelingen. 

Det er viktig å være oppmerksom på at personalet ikke klipper dine negler under innleggelse.  

Gudstjeneste  

En gang i måneden har vi gudstjeneste i første etasje i kafeen. Dette vil blir annonsert i fellesområdet. Den Norske Kirke har ansvar for gudstjenestene.  

Hjelpemidler 

Hvis du har hjelpemidler hjemme, ønsker vi at du tar dem med til oppholdet, eller at du får en pårørende til å hente dem hjemme hos deg.

Dette er for eksempel rullestol, rullator, støttestrømper, forstøverapparat og lignende.

Hjelpemidlene må merkes med ditt navn.

Parkering

Det er et begrenset antall parkeringsplasser foran helsesenteret. Utover disse plassene må gateparkering benyttes.

Røyking  

Dersom du har behov for å røyke ber vi deg bruke området med benker utenfor hovedinngangen. Det er forbudt å røyke inne på huset på grunn av brannsikkerhet.  

I enkelte tilfeller kan pasienter få tillatelse til å røyke på avdelingens veranda.  

Transport 

Transport til og fra korttidsopphold, samt sykehustjenester under opphold, kan i mange tilfeller bestilles hos pasientreiser.

Pasientreiser

Si fra til personalet dersom dine pårørende ønsker å bidra med transport.

Trådløst nett  

Valhalla har trådløst internett i bygget. Nettverksnavn: KK-Gjest.  

  • Følg veiledning som gis ved pålogging. 
  • Finn oversikt over nettverk tilgjengelig, trykk på KK-Gjest
  • Trykk ny bruker
  • Register ditt telefonnummer, og du får tilsendt et passord på sms
  • Bekreft passord og trykk logg på 
  • Tilgangen er gyldig i 7 dager, etter dette må du registrere deg igjen.
Samtale  

Vi har fast prestetjeneste på Valhalla helsesenter en gang i uken. Du kan avtale samtale med presten tirsdager mellom klokken 13.00 og 16.00. Si fra til personalet hvis du har behov for dette.  

Vi har også et tett samarbeid med kommunens kreftkoordinator. Hvis du har behov for å snakke med kreftkoordinator, så kan personalet formidle kontakt.

Vask av klær

Vi har dessverre ikke anledning til å vaske dine private klær. Det kan derfor være lurt å ta med nok tøy for innleggelsen.  Hvis du får innvilget langtidsplass på sykehjem i løpet av innleggelsen vil personalet bistå med vask av tøy.  

Verdisaker  

Vi tar ikke ansvar for bortkomne penger eller verdisaker under oppholdet. Det oppfordres derfor til at pasienter har med seg minst mulig av dette.
  

Kontaktinformasjon

Valhalla helsesenter

Besøksadresse:

Marviksveien 20
4631 Kristiansand