Vi ønsker å være fleksible med hensyn til besøk og har derfor
ingen faste besøkstider. Vi ber likevel besøkende ta hensyn til måltider og annen aktivitet (legevisitt, trening etc). Se mer info under praktisk informasjon.
Frokost ca. 09-10.30
Lunsj ca. 13.00-13.30
Middag ca. 16.00-17.00
Kveldsmat ca. 19.00 - 20.00
Et korttidsopphold er en tidsavgrenset planlagt prosess med klare mål for oppholdet. Det er Forvaltning og koordinering som tildeler tjenester i kommunen. Mål for opphold og hvem som er saksbehandler står i vedtaket.
Vi er opptatt av at du skal være mest mulig selvhjulpen og klare deg lengst mulig i eget hjem. Dette vil prege målene som er satt.
Personalgruppen er avhengig av et samarbeide med deg og vi forventer at du bidrar aktivt for å nå målene for oppholdet.
Første dagen hos oss kan være overveldende. Vi vil forsøke å gi deg tilpasset informasjon etter ditt behov. Vi vil allerede fra starten påbegynne kartlegging av dine behov med tanke på veien videre. Ved behov vil det bli avholdt samarbeidsmøte.
Ved utskrivelse er det ikke sikkert du vil ha opplevelsen av å være helt tilbake til din normal funksjon. En opptreningsprosess tar lang tid, og vil avhenge av ulike faktorer. De fleste skrives ut til eget hjem eller en annen type tjeneste for å fortsette opptreningen der.
Det er viktig at du så tidlig som mulig formidler eventuelle utfordringer og behov som vi må jobbe med under oppholdet for å få til en god hjemreise for deg.
Dagen du blir utskrevet ønsker vi at rommet blir tømt klokken 11.00.
Rommet skal da vaskes og gjøres klart til å ta imot ny pasient. Hvis ikke du er klar til å reise klokken 11.00, så avtal dette med personalet. I noen tilfeller må du da sitte i fellesstue og vente på transporten videre.
Legen vil gjøre en medisinsk kartlegging av deg, dette skjer ofte første virkedag etter innkomst.
Lege er tilstede dagtid mandag til fredag på virkedager og tar tilsyn ved behov. Utover dette samarbeider vi med legevakt.
Fastlegen vil kunne bli kontaktet ved behov under innleggelse. Ved utskrivelse sender legen ut epikrise, altså informasjon din behandling, til din fastlege.
Ved korttidsoppholdet vil fysioterapeut og ergoterapeut være tilgjengelig for individuell trening ut fra henvisning.
Ved tildelt reabiliteringsopphold vil det være en tettere oppføgling av fysioterapauter og ergoterapeuter.
Utgifter til medisiner dekkes i all hovedsak av kommunen under innleggelse ved kommunal institusjon. Vi ønsker allikevel at du tar med dine mer spesielle medisiner.
Eksempler på dette kan være kreftmedisiner, inhalasjonsmedisiner, salver eller øyedråper. De fleste medisiner kan vi skaffe, men det kan ta noen dager før vi har de inne på avdelingen.
Medisinlisten kan se annerledes ut enn du er vant til hjemme. Det er fordi det kan være gjort endringer ved sykehusoppholdet. Det kan også bli gjort endringer underveis i oppholdet her.
En annen årsak kan være at vi her har andre preparater enn du har hjemme, men de vi bruker har den samme medisinske virkningen (synonympreparater).
Vi ønsker ikke å oppbevare private medisiner, utover de som er nevnt over. Private medisiner ønsker vi at skal sendes med hjem.
Ved utskrivelse vil du få med deg en dosett med medisiner for ei uke. Så fort som mulig etter innkomst ønsker vi at du eller dine nærmeste tar med privat dosett, slik at vi kan forberede medisiner til hjemreisen på et tidlig tidspunkt.
Vi forholder oss til din nærmeste pårørende, du kan ha flere tilleggspårørende. Det er du som bestemmer hvem som skal stå som pårørende i din journal (jfr. Pasientrettighetsloven). Hovedpårørende vil være en viktig samarbeidspartner under oppholdet.
Lurer du på noe ta kontakt med ansatte på avdeling
2. etasje blå gruppe 91559577
2. etasje gul gruppe 91559690
2. etasje grønn gruppe 91559736
3. etasje blå gruppe 91560653
3. etasje gul gruppe 91560723
3. etasje grønn gruppe 91560760
4. etasje blå gruppe 91560982
4. etasje gul gruppe 91561117
4. etasje grønn gruppe 47500178
Det kan være flere ulike årsaker til at nettopp du har fått innvilget opphold hos oss. Vårt hovedmål er å hjelpe deg til å nå dine mål, og hjelpe deg tilbake til din vanlige funksjon. I tilfeller hvor dette ikke er mulig skal vi jobbe sammen deg og dine pårørende for å legge til rette for hvilke nye tjenester og hjelpemidler du burde ha.
Vi vil gjerne høre dine meninger.
Du kan forvente at vi skal møte deg med respekt og medmenneskelighet.
Alle ansatte er pålagt taushetsplikt ovenfor deg som pasient og dine pårørende.
Du vil under oppholdet får tildelt en trygghetsalarm. Denne bruker du til å kontakte personalet ved behov. Personalet går med mobiltelfoner som tar imot dine og andres varslinger.
Se mer informasjon nedenfor.
Vi bruker trygghetsalarmer som enten festen rundt håndledd eller i en snor rundt halsen. For å varsle oss må du trygge på den rød og hvite knappen. Den må holdes inne til det lyser grønt. Hvis du synes det er vanskelig å holde knappen inne lenge nok, så gi oss beskjed og vi finner enklere løsninger for deg.
Valhalla helsesenter har digitale tilsyn som betyr at vi benytter kamerateknologi for å gjøre visuelle tilsyn uten å være fysisk tilstede.
Kameraene benyttes for å gjennomføre planlagte tilsyn til faste tider på natt. De kan også gi varsel om hendelser hos pasienter gjennom døgnet. Kameraet er plassert i tak på alle pasientrom.
Disse tilsynene skal kun utføres hos pasienter som har samtykket til digitalt tilsyn. Alle vil bli spurt, og det er lov å reservere seg.
Ved behov kan vi sette opp en alarm som utløses når du beveger deg eller går ut av døren. Årsaker til at vi ønsker å følge dette kan være at du er ekstra utsatt for fall eller at vi ønsker å være tettere på hvis du glemmer hvor rommet ditt er.
Vi er opptatt av enkle og generelle smitteverntiltak. Vi oppfordrer deg til å vaske /sprite hender før du går ut av rommet.
Hvis du vet at du er kronisk smittebærende er det viktig at du ikke forsyner deg av felles matbuffet, men sier fra til personalet. I de aller fleste tilfeller er du uansett velkommen til å sitte rundt matbordet i fellesområdet.
Under finner du bilder av de ulike rom og muligheter for oppholdssted på Valhalla.
Alle pasientrommene har egne bad.
Stuene er forbeholdt pasientene.
Kafeen brukes i hovedsak av personer som bor i nærområdet, men besøkende og pasienter kan også bruke tilbudet.
Det er flere fellesområder som egner seg godt for besøk. Her kommer også personer som er bosatt lokalt innom for en prat og en kopp kaffe.
Det vil foregå ulike aktiviteter under ditt opphold her, men dette vil være avhengig av hvilken type opphold du har, og hva dine mål er.
Gruppetrening i korttidsdriften vil foregå på tirsdager og torsdager i vårt treningsrom i 1 etasje. Tidspunkt for treningen er kl 11.30 - 12.15.
Det vil være tilgang på ulike apparater som du kan bruke for egentrening. Dette kan for eksempel være tråsykkel, vekter etc.
Vi har også fokus på at vanlige gjøremål er en treningssituasjon. Eksempler på dette kan være morgenstell, kveldsstell, toalettbesøk, forflytning eller måltider. For at du skal bruke disse arenaene aktivt oppfordres du til å delta selvstendig og være med i fellesmåltider på stua.
Det er ikke begrensinger i besøkstider hos oss. Vi ønsker å legge til rette for at du får besøk av dine nærmeste, og vi anser pårørende som er viktig ressurs.
Vi anmoder om at besøk foregår på pasientrom. Dette av hensyn til medpasienter som bruker våre fellesområder, og har behov for å beskyttes med tanke på taushetsplikt. Hvis du som pasient eller dine pårørende har spørsmål eller behov for en samtale, er det best å ringe med pasientens alarm. Dette gjør at dere kommer i kontakt med ansvarlig pleier.
Kjøkkenet er kun for personalet og skal ikke benyttes av pasient eller pårørende grunnet smittevernhensyn.
Vi oppfordrer alle besøkende til å vaske/sprite hendene før og etter besøk på pasientrom.
Vi har ingen faste fotpleiere og frisører hos oss på Valhalla helsesenter. Ved behov for dette ber vi pasient og pårørende selv å ta kontakt med ambulerende fotpleier / frisør. Se oppslag i avdelingen.
Det er viktig å være oppmerksom på at personalet ikke klipper dine negler under innleggelse.
En gang i måneden har vi gudstjeneste i første etasje i kafeen. Dette vil blir annonsert i fellesområdet. Den Norske Kirke har ansvar for gudstjenestene.
Hvis du har hjelpemidler hjemme, ønsker vi at du tar dem med til oppholdet, eller at du får en pårørende til å hente dem hjemme hos deg.
Dette er for eksempel rullestol, rullator, støttestrømper, forstøverapparat og lignende.
Hjelpemidlene må merkes med ditt navn.
Det er et begrenset antall parkeringsplasser foran helsesenteret. Utover disse plassene må gateparkering benyttes.
Dersom du har behov for å røyke ber vi deg bruke området med benker utenfor hovedinngangen. Det er forbudt å røyke inne på huset på grunn av brannsikkerhet.
I enkelte tilfeller kan pasienter få tillatelse til å røyke på avdelingens veranda.
Transport til og fra korttidsopphold, samt sykehustjenester under opphold, kan i mange tilfeller bestilles hos pasientreiser.
Si fra til personalet dersom dine pårørende ønsker å bidra med transport.
Valhalla har trådløst internett i bygget. Nettverksnavn: KK-Gjest.
Vi har fast prestetjeneste på Valhalla helsesenter en gang i uken. Du kan avtale samtale med presten tirsdager mellom klokken 13.00 og 16.00. Si fra til personalet hvis du har behov for dette.
Vi har også et tett samarbeid med kommunens kreftkoordinator. Hvis du har behov for å snakke med kreftkoordinator, så kan personalet formidle kontakt.
Vi har dessverre ikke anledning til å vaske dine private klær. Det kan derfor være lurt å ta med nok tøy for innleggelsen. Hvis du får innvilget langtidsplass på sykehjem i løpet av innleggelsen vil personalet bistå med vask av tøy.
Vi tar ikke ansvar for bortkomne penger eller verdisaker under oppholdet. Det oppfordres derfor til at pasienter har med seg minst mulig av dette.
Telefon: 38 14 30 40
Følg tastevalg eller vent på svar, så settes du over til vakttelefonen
E-post avdeling 2
E-post avdeling 3
E-post avdeling 4
Marviksveien 20
4631 Kristiansand S
Besøksadresse: