Prosjekt helsehjelppiloten

KORT FORTALT

  • Kristiansand kommune og partnere får 20 millioner kroner til å lage en digital selvhjelpsløsninging som kan støtte innbyggerne ved nyoppstått sykdom og skade. Der skal innbyggerne få konkrete råd om egenomsorg og når de må ta kontakt med helsetjenester.
  • Prosjektperiode 2024 - 2026
  • Partnere: Kraftlauget, Norsk Helsenett SF og Fou-leverandør NORCE med Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin

Prosjektbakgrunn

Det er økende press på helsetjenestene på grunn av generell befolkningsøkning, økende andel eldre, forventninger til helsetjenestene, og mangel på helsepersonell.

For at helsetjenestene skal kunne bruke ressursene på dem som trenger det mest, må de som kan hjelpe seg selv, få støtte til å gjøre det. Når det kommer til kontakt med helsetjenesten, er det også et poeng at innbyggere får en større forståelse av når man bør kontakte legevakten, og når det eventuelt er riktigere å kontakte fastlege, eller når man faktisk heller bør ringe 113.

Grafiske elementer for helsehjelppiloten

Prosjektmål

I dette prosjektet utvikler vi en ny digital løsning helt fra bunnen av. Vi har mål om å lage en digital helserådgiver, der befolkningen kan få konkrete råd om egenomsorg, eller veiledning om når og hvordan de bør ta kontakt med helsetjenesten. Vi utforsker også rammer for informasjonsdeling fra selvhjelpsløsningen over til relevant helsepersonell.   

Løsningen vi utvikler består av:  

  • Selvhjelpsløsningen, som vil være som en kalkulator der innbyggerne kan plotte inn egne plager og umiddelbart få persontilpassede råd om egenomsorg og behov for kontakt med helsetjenestene. 
  • En data- og analyseplattform som kan gi verdifull innsikt om bruk av løsningen og anonym informasjon om sykdom og symptomer blant befolkningen.  
  • Klargjøring for datadeling som gjør at informasjonen fra egenvurderingen kan overføres til helsepersonell når relevant.  

 

Prosjektets virkninger og effekter

Hypotesen

Hypotesen i dette prosjektet er at innbyggere kan bli bedre i stand til å håndtere akutte symptomer og plager hvis de får tilgang til en digital helserådgiver de stoler på. Løsningen vi utvikler i dette prosjektet skal være tilgjengelig på Helsenorge, og dermed vil tillit til løsningen være til stede helt fra begynnelsen.

En digital helserådgiver kan hjelpe innbyggere med å vurdere hvor alvorlig plagene er, om de trenger helsehjelp og hvor mye det eventuelt haster. På den måten tilbyr vi god helsehjelp samtidig som vi kan redusere akutthenvendelser til legevakt og fastleger.

Persontilpassede råd

En selvhjelpsløsning som gir konkrete råd, gir innbyggerne hjelp til å sortere ut hva som er viktig. Dette vil kunne nyttiggjøres på en helt annen måte enn den informasjonen som er tilgjengelig via googling.

Når de googler, må de forstå informasjonen de leser og kunne relatere den til sin egen situasjon.

Informasjonen kan også mangle tilpasning til norsk behandlingstradisjon eller helsetjeneste. Gjennom persontilpassede råd kan en selvhjelpsløsning være et kraftfullt prioriteringsverktøy som bidrar til riktigere bruk av helsetjenestene og økt forståelse av hvilken hjelp som er nødvendig. 

Design slik det ser ut på mobiltelefon

Foreløpig design på løsningen vi utvikler.

Bærekraft og helsekompetanse

Selvhjelpsløsningen vil kunne gjøre helsetjenestene mer bærekraftige gjennom økt egenmestring hos innbyggerne og færre kontakter til helsetjenestene om tilstander som går over av seg selv og tilstander der egenomsorg er tilstrekkelig behandling.

Selvhjelpsløsningen kan også gi økt helsekompetanse og robusthet i befolkningen. Den kan redusere forsinkelse i kontakt med helsetjenestene i tilfeller der pasienten har alvorlige symptomer uten selv å skjønne hvor alvorlig det er. Dette kan igjen medføre økt sannsynlighet for riktig behandling i tide, og dermed redusere risikoen for alvorlige konsekvenser av tilstanden.  

Løsningen kan bidra til at flere pasienter blir behandlet på riktig nivå og at legevakten blir i bedre stand til å prioritere pasienter som tar kontakt. Samtidig vil pasienten være bedre forberedt til en eventuell samtale med helsepersonell fordi det å svare i selvhjelpsløsningen får dem til å tenke gjennom situasjonen og gir dem en pekepinn på hva som er viktig informasjon for helsepersonellet.

Status – oktober 2025

Vi er allerede godt over halvveis i prosjektet, og det er har skjedd veldig mye. Spesielt når det gjelder utviklingen av den tekniske løsningen er mye på plass, og vi har fått et pent design på løsningen.

Vi har også bestemt oss for hva løsningen skal hete – nemlig Helos. For mens Helsehjelppiloten er selve prosjektnavnet, merket vi at det var behov også for et navn på selve løsningen vi utvikler. Helos er en sammenføyning av ordene Helse og Los – altså et navn som fanger opp kjerneformålet, nemlig å lose folk med helseplager til ett helseinstans.

Videre arbeid vil i stor grad dreie seg om å legge inn medisinsk innhold i løsningen, slik at den blir i stand til å håndtere flest mulig plager og symptomer. Inn i dette arbeidet jobber vi nå også med hvordan KI, med blant annet spissede språkmodeller, kan støtte legene i arbeidet med å fylle på medisinsk innhold i løsningen. Det vil også være mye fokus på brukertesting av løsningen den neste tiden.

Aktuelt

 

Logoer Helsehjelppiloten

Kontaktinformasjon

Prosjektleder Magnus Wanderås
Rådgiver, Helse og mestring stab
Mobil: (+47) 455 19 655 Sentralbord (+47) 38 07 50 00
E-post