Ergoterapi for barn og unge

Om tjenesten

Ergoterapeutene har som mål at barn og unge skal få mulighet til aktivitet og deltakelse i hverdagslivet. Ergoterapeutene i familiens hus jobber med barn og unge fra 0 til 16 år. Vi er samlokalisert på Familiens Hus sentrum men jobber kommunedekkende.

Vi møter barn med motoriske og/eller kognitive vansker, barn med ulike medfødte diagnoser og barn med utviklingsforstyrrelser. Vi følger barn med kroniske lidelser, som nevrologiske, revmatiske og ortopediske sykdommer, psykiske vansker eller hjerte-lungeproblematikk.

Mange av barna vi møter har sammensatte vansker med behov for tverrfaglig oppfølging.

Hva kan ergoterapitjenesten tilby?

Ergoterapeuter jobber med samspillet mellom barnet, aktivitetene barnet utfører og omgivelsene aktivitetene utføres i. Målet er økt selvstendighet og deltakelse i hverdagsaktiviteter.

Du kan få oppfølging av en ergoterapeut i hjemmet, i barnehage, skole, institusjoner eller andre steder du oppholder deg. Vi samarbeider tett med teamet rundt barnet.

Ergoterapeutene jobber blant annet innenfor områdene: hverdagsmestring, posisjonering, egenomsorgsferdigheter, aktivitetstilpasning, struktur og rutiner, finmotorikk.

Vi gjennomfører blant annet:

• Kartleggingssamtale
  • Funksjonsvurdering og observasjoner
  • Veiledning og informasjon om trening, stimulering og tilrettelegging
  • Aktivitetsbasert trening
  • Hjelpemiddelformidling
  • Tilrettelegging av omgivelsene i hjem, barnehage, skole
Hjelpemidler til varig bruk

Både ergoterapeuter og fysioterapeuter jobber med å kartlegge behov og søke om hjelpemidler til barn og unge i Kristiansand kommune.

Treger du hjelpemidler eller har spørsmål rundt hjelpemidler så kan enhet for rehabilitering kontaktes på telefon 38 14 44 60.

Hjelpemidler fra kortidslageret

Trenger du hjelpemidler for en kortere periode har kommunen kortidslager. Mer informasjon om kortidslager finner du her.

Henvisning

Henvisninger til Ergoterapi for barn og unge ringes inn til Enhet for Rehabilitering telefon 38 14 44 60. Her vil du måtte oppgi barnets personopplysninger, kort informasjon om barnet, henvisningsårsak og aktivitetsutfordring. Henviser vil bli kontaktet av aktuell ergoterapeut som vurderer henvisningen etter en prioriteringsliste.

Her finner du oss

Vi jobber kommunedekkende og har kontorer på Familiens hus sentrum, Aquarama 3. etasje.

Postadresse:

Kristiansand kommune - Familiens hus Sentrum Ergoterapi barn og unge Postboks 4 4685 Nodeland

Nyttig nettsider