Åshavn

• Anleggsområde: Åshavn
  • Startdato: Uke 15 2024
  • Estimert sluttdato: uke 23 2024

For å styrke vannforsyningen på vestsiden av Flekkerøya skal det legges en ny vannledning i sjøen fra Alsviga til Åshavn. Det er allerede gjort gravearbeider på land i begge ender som ble utført i fjor sommer. Det skal nå i gang med sjøarbeidene.

På Åshavn blir det ganske omfattende arbeider med graving og sprengning i bukta for å gjøre plass til de nye rørene. Rørene skal graves ned der sjødybden en mindre enn 3m.

På dypere vann senkes sjøledningen kontrollert ned på bunnen. Vi utfører det vi kan med langgraver fra land, men vil måtte bli benyttet gravelekter i sjøen. Det blir også nødvendig med en del sprengning innenfor graveområdet på Åshavn.

På grunn av strenge miljøkrav er vi nødt til å stenge hele bukta i Åshavn med en siltgardin. Dette er i praksis et rør som flyter på overflaten med en filtduk fra røret til bunnen, som hindrer finmasse fra å flyte ut av graveområdet.

Arbeidene vil primært foregå i sjø, men det vil nok bli noe økt anleggstransport i området. Arbeidene i Åshavn vil medføre full stenging av bukta og vi forsøker å tilby alternative plasser til de som må ha det i perioden Åshavn er helt stengt. Ved sprengning blir det en evakueringssone rundt sprengingsområdet som kan berøre de nærmeste eiendommene.

Flyfoto over arbeidsområde:

Graveområde Åshavn

Dersom det ønskes ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:

Prosjektleder Ola Johannes dehli Østtveit
E-post: ola.osttveit@kristiansand.kommune.no