Husk å ta med deg søpla!

De siste kommunale søppeldunkene i kristiansandsskjærgården er fjernet. Nå oppfordres båtfolket – og andre – til å ta med seg avfallet sitt når de forlater friområdene.

Driftssjef Kurt Tange Jensen med plakaten.

Driftssjef i Parkvesenet Kurt Tange Jensen med plakaten med oppfordringen til å ta med seg søpla hjem.

Tidligere hadde kommunen søppeldunker mange steder i kristiansandsskjærgården. De siste årene har tilbudet vært to hovedstasjoner for levering av søppel – på Stokken og i Olavssundet i Søgne. Nå er også disse fjernet, og Parkvesenet oppfordrer publikum til å ta med seg søpla når de forlater et friområde.

– Hvis folk er flinke til å ta med seg søpla, blir det mye hyggeligere for alle som bruker friluftsområdene, og vi i Parkvesenet kan heller bruke ressurser på andre ting, som å holde toalettene rene og pene og badestrendene i god stand, påpeker driftssjef i Parkvesenet Kurt Tange Jensen.

Han presiserer at det fortsatt er miljøstasjoner i de kommunale båthavnene, der båtfolket kan kvitte seg med avfallet.

Plakaten (se under) han holder i hendene er nå hengt opp flere steder i skjærgården og andre friområder. Der står det klart og tydelig hva Parkvesenet ønsker at du skal gjøre med søpla di, og hva de vil bruke ressursene på når de slipper å kjøre rundt og hente søppel.

Plakaten

Plakaten som nå er hengt opp mange steder i kristiansandsskjærgården.