Vil prøve ut nettlege

Kristiansand er første kommune til å delta i en prøveordning for kommunal nettlege. Nettlege innebærer tilbud om tilgang til digital legetime dersom fastlegen ikke har ledig time.   

Tilbudet gjelder for enkle problemstillinger som ikke krever inngående innsikt i tidligere sykehistorie eller behov for oppfølging. Problemstillingene må kunne løses digitalt, ikke mulig med fysisk undersøkelse eller prøvetaking. Tjenesten er for tilstander som ikke er akutte. Tilstander som krever øyeblikkelig hjelp skal fortsatt til legevakt. 

Det kan være aktuelt å bestille time hos nettlegen dersom man ikke får time hos fastlegen til ønsket tid. Den nye ordningen innebærer at kommunen i slike tilfeller tilbyr en videokonsultasjon som et tillegg.  

Slik brukes tilbudet

Pasienten finner tjenesten via helsenorge.no. Tjenesten har til hensikt å knytte allerede eksisterende kommunale helsetjenester tettere sammen og være et supplement. 

Tilbudet gjelder innbyggere i Kristiansand kommune, og skal etter planen starte 1. juli. 

Ordningen gjelder bare tilfeller som egner seg for en digital løsning  
Nettlegen skal ikke skrive ut vanedannende medikamenter, sykemelding eller røntgen-henvisninger 

Ordningen er i regi av Helsedirektoratet, og opp mot 20 kommuner skal delta.   

-Interessant å prøve ut

-Vi er interesserte i å prøve ut tiltak som vi ser kan gi befolkningen et bedre tilbud om helsetjenester, sier leder for Kommunale akuttmedisinske tjenester, Liv Solveig Torsøe.

Forsøksordningen gjennomføres på Kristiansand legevakt. De håper på flere gevinster med ordningen.  

  • Økt kompetanse innen digitale konsultasjoner
  • Tilgang til nye og bedre digitale verktøy 
  • Mer brukervennlig og tilgjengelig tjeneste 
  • Supplement til eksisterende fastlegetjenester for publikum 
  • Reduserer belastning på legevakttjenesten 
  • Gir bedre kapasitet på ordinær legevakt

Kommunale helse- og omsorgstjenester står i store utfordringer, og utfordringene vil øke fremover. Utfordringene kan ikke løses bare ved å bruke mer penger.  Kommunen ønsker derfor å finne nye måter for å gi best mulig helse- og omsorgstjenester.  

Tenke nytt

-Vi må tenke nytt og prøve ut nye løsninger for å gi best mulig tjenester i dag og i tiden som kommer, sier Torsøe.

Overlege ved akuttmedisinske tjenester i Kristiansand, Kirsten Toft, sier at kommunen er godt kjent med at det er skepsis mot ordningen.  

-Vi har sagt ja til å delta for å bidra til å prøve ut noe nytt. Dette forsøket fullt finansiert fra sentralt hold slik at det ikke koster Kristiansand noe. Det er dessuten begrenset både i omfang og lengde, så alt i alt er vi positive til å forsøke, sier Toft.

Kontakt for media: 

Liv Solveig Torsøe
Leder for Kommunale akuttmedisinske tjenester
91 14 12 50