
Tordenskjolds gate skole ligger rett ved åpningen av den svært trafikkerte Baneheitunnelen, med de utfordringene det medfører av støy og støv. Det gamle skolebygget er også Sefrak-registrert og del av hensynssone kulturmiljø, så det er mange forhold å ta hensyn til ved en utbygging. (Foto: Kristiansand kommune)
– Tordenskjolds gate skole og Vest-Agder-museet er to veldig ulike prosjekter. Det er bra, for det gir oss mulighet til å lære ulike ting, sier Ola Moa Gausen, nybakt prosjektleder for FutureBuilt Kristiansand.
– Det er viktig for oss å heve kompetansen i området vårt, både blant utbyggere, entreprenører og leverandører. FutureBuilt skal ikke bare være en læringsarena for oss i kommunen, men for hele verdikjeden i og rundt Kristiansand, legger prosjektlederen til.

Prosjektleder i FutureBuilt Kristiansand Ola Moa Gausen. (Foto: Kristiansand kommune)
Tordenskjolds gate skole – på folkemunne kalt Todda – er Kristiansands eldste skole som fortsatt er i drift. Skolebygget fra 1871 er for lite til å romme både dagens og framtidige elevtall, og mangler i tillegg viktige romfunksjoner. Skolen skal derfor rehabiliteres og bygges ut til å romme rundt 200 elever, med mulighet til å øke elevtallet opp mot 250.
Skolens uteareal er også for lite for elevmassen. Kommunen har derfor satt av midler til å kjøpe opp boliger i nabolaget for å utvide utearealet. For å slippe å bygge ned uteareal, vurderer kommunen også å leie drøyt 500 kvadratmeter i Kvartal 71, et større planlagt boligprosjekt på nabotomta. Her vil det i såfall bli romfunksjoner for musikk, mat og helse og kunst og håndverk, i tillegg til forsamlingsrom.
Sammen med skolens uteområde skal de innleide lokalene kunne brukes av lokalmiljøet på ettermiddags- og kveldstid. Det korresponderer godt med skolens sentrale rolle i kommunens områdesatsing for Kvadraturen nordøst og Eg, hvor hovedmålet er å skape gode sosiale og miljømessige levekår og utvikle løsninger og modeller som gir god livskvalitet.
Utvidelsen av Tordenskjolds gate skole er Kristiansand kommunes første forbildeprosjekt i FutureBuilt.
– Det betyr at vi i tillegg til kommunens egen klima- og miljøstrategi må følge kvalitetskriteriene i FutureBuilt-programmet. Vi må oppfylle fem obligatoriske kvalitetskriterier pluss ett tilvalgskriterium, opplyser prosjektleder i By- og stedsutvikling Andreas Gimming Stensland.
De fem obligatoriske kriteriene er Bymiljø og arkitektur, Sosial bærekraft, Klimagassutslipp (FutureBuilt ZERO), Innovasjon og Miljø.
Av syv valgfrie tilvalgskriterier har Kristiansand kommune valgt Naturmangfold, som innebærer at prosjektet skal ta vare på verdifull natur og bidra til økt naturmangfold.
Les mer om FutureBuilts kvalitetskriterier
Samtidig får kommunen tilgang på faglige ressurser i FutureBuilt, som ekspertise på energiforsyning.

Tordenskjolds gate skole har en sentral rolle i kommunens områdesatsing for bydel Kvadraturen nordøst og Eg. Skolegården er og vil bli mye brukt av lokalmiljøet utenom skoletid. For å unngå å bygge ned mer uteareal enn nødvendig, vurderer kommunen å leie lokaler på naboeiendommen, hvor et større boligprosjekt er under planlegging. Innfelt: Prosjektleder Andreas Gimming Stensland. (Foto: Kristiansand kommune)
Med skolens sentrale rolle i områdesatsingen vil sosial bærekraft være spydspissen i utbyggingsprosjektet.
– Det handler om å skape gode leke- og læringsarenaer for elevene i skoletida, men også sosiale møteplasser på ettermiddags- og kveldstid, presiserer Andreas Gimming Stensland.
Da blir også bymiljø og arkitektur viktig.
– Det henger tett sammen med sosial bærekraft, påpeker prosjektlederen.
Fram mot jul vil han og kollegene ved kommunens enhet for prosjekt og eiendomsutvikling jobbe med kvalitetsprogrammet i FutureBuilt for å få fram hva det har å si for økonomien og framdriften i prosjektet, som har en kostnadsramme på 260 millioner kroner.
Planlagt byggestart er i starten av 2027, og skolen og uteområdet skal være ferdig høsten 2028.
Vest-Agder-museet består av 11 lokale museer med 20 besøksmål over hele tidligere Vest-Agder fylke. Museet mangler imidlertid egnede lokaler for formidling av de mer enn 65 000 gjenstandene som finnes i museets samlinger. Derfor har de planer om et stort nytt museumsbygg i Nodeviga på Odderøya, et steinkast fra Kvadraturen og Markens.

Slik ser arkitektene i Helen & Hard for seg Vest-Agder-museets nybygg på Odderøya. Merk den spesielle takkonstruksjonen, der taklandskap og utearealene rundt museet gir allmennheten tilgang til grøntområder og offentlige rom. (Illustrasjon: Helen & Hard arkitekter)
Nybygget på 3500 kvadratmeter over tre etasjer skal først og fremst inneholde store utstillingsarealer, men også forsamlingssal, kafé, museumsbutikk, utstillingsverksted og arealer for konservering av gjenstander.
– Vest-Agder-museet har arbeidet med planene for et nytt museumsbygg over mange år, og realiseringen av dette bygget fører museet inn i en ny tid med langt større muligheter for formidling av samlingene våre til flest mulig, sier Gro Eikeland.
Hun er brukerkoordinator for det nye museumsbygget, som skal formidle Kristiansands historie spesielt, men også historier fra hele regionen/landsdelen.
Les mer om det nye museumsbygget på Odderøya
Gro Eikeland og Vest-Agder-museet er glade for at byggeprosjektet på Odderøya kan være egnet som FutureBuilt forbildeprosjekt.
– Vest-Agder-museet har generelt høye ambisjoner når det gjelder å ivareta miljø og bidra til bærekraftige løsninger. Å kunne bidra til å nå målene blant annet i Parisavtalen gjennom lavere klimagassutslipp, er et mål for oss, både gjennom byggefasen og videre i driften av bygget, framholder Eikeland.
Hun legger imidlertid ikke skjul på at det kan være krevende å oppfylle kvalitetskriteriene FutureBuilt setter til et forbildeprosjekt.
– Vi arbeider intensivt sammen med Skanskas miljørådgivere for å finne de rette tiltakene som gjør at vi kan nå målet om å bli et av Kristiansand kommunes første FutureBuilt-prosjekter, sier brukerkoordinatoren.
Foreløpig har museet og FutureBuilt Kristiansand signert en intensjonsavtale.

Odderøya museumshavn er ett av de 11 lokale museene som sammen utgjør Vest-Agder-museet. Her kan hele familien delta på maritime aktiviteter, som å ro robåt, brette papirbåter, lage barkebåter eller øve på knuter og knop. Sommeren 2025 sto et nytt havne- og bryggeanlegg ferdig, med en flytende utstilling av plastbåter, de eldste fra 1950-tallet. Museumshavna har også egen kafé og museumsbutikk. (Illustrasjon: Helen & Hard arkitekter)
Nybygget, inkludert utstillingene bygget skal inneholde, vil koste om lag 420 millioner kroner. Bygget er finansiert av staten ved Kultur- og likestillingsdepartementet, Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune, og gjennom bidrag fra Cultiva og flere av de private sparebankstiftelsene.
Byggeprosjektet er nå inne i samspillsfasen, der museet samarbeider med entreprenør Skanska og Helen & Hard Arkitekter om å lage et best mulig prosjektgrunnlag og jobbe fram et endelig forprosjekt. Samspillsfasen vil pågå fram mot påske 2026, og museet ønsker etter dette å inngå byggekontrakt med Skanska for å realisere bygget. Selve byggeperioden er beregnet til halvannet år.
Samtidig jobber museet med å få både bygget og utstillingene tilpasset ulike brukergrupper, spesielt med tanke på tilgjengelighet og universell utforming.
– Museet er opptatt av innovasjon i utformingen av utstillingene og formidlingsmetodene, og vi gleder oss til å åpne dørene for publikum våren 2028, sier Gro Eikeland.

Brukerkoordinator i Vest-Agder-museet Gro Eikeland, Ivar Bergsmo fra Skanska, styreleder Rune André Sørtveit Frustøl og direktør John Olsen, begge Vest-Agder-museet, avbildet på brygga i museumshavna i forbindelse med signering av samspillskontrakten for det nye museumsbygget. (Foto: Vest-Agder-museet