Når Rådhusgata åpner for trafikk, skal syklistene som kommer fra Lund-siden sykle rett fram og inn i kjørebanen, ikke til høyre og inn på fortauet som de gjør i dag.
– Når de kommer over Christian Quart-brua og skal videre mot Torvet, skal syklistene sykle rett inn i Rådhusgata, ikke svinge til høyre og inn på fortauet, forklarer veiingeniør Rune Stray i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.
– Fortauet er for fotgjengere. Det er lov å sykle der også, men da må du ikke holde høyere fart enn de som går, presiserer han.
Stray er prosjektleder for sykkeltilrettelegging av Rådhusgata mellom Elvegata og Festningsgata, ett av prosjektene i byvekstavtalen som er påbegynt. Prosjektet, med en prislapp på rundt 11 millioner kroner, skal stå ferdig i løpet av høsten.
Veibanen blir skiltet med delesymbol for sykkel, og fortauet mellom grøntrabatten og fasadelivet blir skiltet for gående. Det betyr ikke at det er forbudt å sykle der, men du kan ikke sykle fortere enn andre kan gå, forklarer veiingeniør Rune Stray. Bak ham ligger krysset med det nye torget hvor syklistene nå kan sykle terskelfritt inn i Rådhusgata.
Som hovedtrasé for syklende – og mange gående – som kommer fra Lund-siden og skal inn mot torvet og sentrumskjernen, har Rådhusgata stor trafikk av fotgjengere og syklister. Tidligere delte disse fortauet mellom seg, mens bilene fikk boltre seg alene i kjørebanen. Det førte til konflikter mellom fotgjengerne og syklistene.
Nå er gata blitt mer gang- og sykkelvennlig. Fortauet på sørsiden av gata er som før, mens kjøreveien er blitt noe smalere, og skal nå deles mellom syklister og bilister. På nordsiden av veibanen er det anlagt en to meter bred grøntrabatt, med trær og blomster. Så kommer et litt bredere (2,5 meter) fortau og deretter en møbleringssone, hvor beboerne i gata kan plassere stoler, blomster og det de måtte foretrekke av pynt. All gateparkering er fjernet fra gata.
– Vi snevrer også inn kjørebanebredden i kryssene, så bilister må sakke mer ned når de skal krysse Rådhusgata, opplyser Stray.
De populære og fotogene kirsebærtrærne, som måtte fjernes da gravingen i Rådhusgata begynte, er erstattet med nye, voksne trær, som allerede har blomstret. Det er også plantet såkalte plugg-planter i den nye blomsterengen som er sådd rundt trærne.
I kvartalet mellom Elvegata og Kronprinsens gate er det lagt mer enn 20 000 smågatestein. I tillegg er det i krysset Rådhusgata-Elvegata opparbeidet et torg på 550 kvadratmeter med storgatestein.
Torget er nå ferdig, og det er åpnet for syklister og gående. Steinene er satt i betong, som trenger tid på å herde. Krysset vil derfor være stengt for biler fram til fredag 27. juni.
Ved anleggelsen av torget er fortauskanten i overgangen mellom Quart-broa og Elvegata fjernet, slik at det nå er mulig å sykle terskelfritt fra broa og inn i Rådhusgata.
Det graves fortsatt i ett kvartal i Rådhusgata. Når dette arbeidet er ferdig, kan tilretteleggingen for syklende og gående fullføres.
Slik ser den nye kollektivterminalen med syv holdeplasser ut på tegnebrettet. Det var Agder fylkeskommune som planla og utarbeidet anbudsgrunnlaget, før kommunen overtok prosjektet. Illustrasjon: Agder fylkeskommune.
Et annet prosjekt som får støtte av byvekstmidlene er ny kollektivterminal i Tangvall sentrum i Søgne. Her har trafikkbildet vært en utfordring for både fotgjengere, syklister, kollektivbrukere og andre. Kollektivterminalen skal legge bedre tilrette for kollektivtransport og øke trafikksikkerheten for alle trafikantgrupper.
Terminalområdet skal ha plass til syv-åtte busser, og det skal være god mulighet for trygg overgang mellom bussene. Anlegget får også et stort venteområde med overbygd sykkelstativ, leskur og grøntanlegg, og alt skal være universelt utformet, slik at det er tilgjengelig for alle.
– Vi er godt i gang med arbeidene. Det aller meste av VA-arbeider er utført, og vi skal asfaltere første del – den delen som er ved bensinstasjonen – i uke 28, opplyser prosjektleder Bjørn Kristian Kristensen i Ingeniørvesenet.
Han håper kollektivterminalen, som er kostnadsberegnet til 17 millioner kroner, kan åpnes i månedsskiftet september/oktober.
Byvekstprosjekter under planlegging
I tillegg til de to påbegynte prosjektene er det en rekke byvekstprosjekter under planlegging i Kristiansand, både i regi av kommunen, Vegvesenet og fylkeskommunen:
Det ser foreløpig ut som et anleggsområde, men snart starter asfalteringen, og før høstferien skal kollektivterminalen stå ferdig, dersom alt går som det skal.