
Bente Wolstad, helse- og mestringsdirektør Brede Skaalerud og Øystein Endresen er glade for at kommunen nå lanserer Inngangen, som skal gjøre det enklere å få hjelp til å håndtere utfordringer innen rus og psykiatri. Wolstad er psykolog i stab for strategi og plan i Helse og mestring, Endresen er rådgiver samme sted.
Kommunen har allerede mange tilbud til de som trenger hjelp, men det er ikke alltid så lett å gi riktig hjelp og veiledning så raskt som ønskelig. Det kan rett og slett være vanskelig å vite hvem man skal ta kontakt med.
Med Inngangen er den første kontakten bare én telefon unna. Eller en melding om å ringe tilbake, hvis det er bedre. Tilbudet er til alle over 16 år, og settes i gang 5. januar 2026.
De som tar telefonen, har tid til å lytte og kunnskap om hva som kan være rett hjelp videre. Noen ganger er en god samtale alt som skal til. Andre ganger hjelper de som tar telefonen den som trenger hjelp til å finne riktig tilbud, enten det er en kommunal tjenenste eller et tilbud som frivillige står for.
– Det skal være en enkel og ubyråkratisk måte å komme i kontakt med kommunen på. De som ringer skal vite at de har kommet rett, og det skal bli lettere og gå kjappere for den som trenger hjelp, sier helse- og mestringsdirektør Brede Skaalerud.
– I dag kan det være lang ventetid fra vi får henvendelsene til hjelpen starter. Det skal kartlegges og gjøres vedtak før en tjeneste kobles på. Det kan også være begrenset tilgang til lavterskeltilbud særlig til de med omfattende behov, og det er ikke alltid at tjenestene treffer. Når de ringer Inngangen skal de ønskes velkommen og vite at de har kommet rett, sier Bente Wolstad, psykolog i stab for strategi og plan i Helse og mestring.
Sammen med rådgiver Øystein Endresen samme sted, er hun ansvarlig for etableringen av Inngangen.
Endresen har stor tro på at samtaler på telefon er riktig vei å gå.
– Vi har kanskje hatt veldig tro på skjema og lang saksbehandlingstid. Nå satser vi mer på det relasjonelle. Ambisjon vår med samtalen er å få en avtale med innringer om hva vi gjør videre. I noen tilfeller klarer vi ikke å få en avtale på telefon, da følger vi opp og gir raskt tilbakemelding, sier Øystein Endresen.
I første omgang skal Inngangen prøves ut i et halvt år fra 5. januar 2026.
Inngangen er ikke akutt psykisk helsehjelp. De som trenger akutt psykisk helsehjelp, skal ta kontakt med fastlegen, Legevakta på 116 117 eller 113 ved livstruende tilstander.
Kommunen organiserer også arbeidet med å finne riktig tilbud på en ny måte. Et fordelingsteam møtes hver uke for å finne de tilbudene eller tjenestene som er riktig for den enkelte, de gangene det ikke ligger opp i dagen. Det skal maksimalt gå ti dager fra telefonsamtalen til innbyggeren har fått kontakt med riktig tjeneste og inngått en avtale om videre oppfølging. Selve oppstarten av tjenesten kan ta lengre tid.
– Teamet er satt sammen av ansatte på tvers av flere områder; Nav, Livsmestring, Helsefremming og inkludering og Forvaltning og koordinering. Teamet møtes fysisk og vurderer saken i fellesskap med et helhetlig blikk. Denne arbeidsformen gjør at de raskt kan komme fram til en samlet vurdering og finne gode løsninger. Alle som deltar har myndighet til å fatte beslutninger, noe som sikrer fremdrift og sammenheng i hjelpen, sier Bente Wolstad.