Hjertesone = bilfritt skoleområde

– Der kan ikke biler kjøre, det er en hjertesone, sier en elev på vei til Sjøstrand skole.

Kort om hjertesoner

  • Kristiansand kommune satser på hjertesoner for å øke trafikksikkerheten rundt skoler ved å skape tryggere skoleveier, primært gjennom å redusere foreldrekjøring.
  • Konseptet innebærer å lage et bilfritt eller delvis bilfritt område rundt skolen, støttet av holdningsskapende arbeid, opplæring og enkle fysiske tiltak.
  • Kommunen har utnevnt en koordinator for å bistå skolene med å utarbeide egne trafikksikkerhetsplaner og tiltak. 
  • Mer om hjertesoner i Kristiansand kommune

Bildet viser skolegården og en liten del av skoleveien på Sjøstrand skole.

Skolegården og skoleveien som er en del av hjertesonen ved Sjøstrand skole.

På Sjøstrand skole i Vågsbygd merker elevene tydelig hvordan hjertesonen skaper en tryggere og mer aktiv skolevei.

Kristiansand kommune satser på hjertesoner for å øke trafikksikkerheten rundt skoler, primært ved å redusere foreldrekjøring.

Hjertesonekonseptet kombinerer holdningsskapende tiltak, opplæring og fysiske tiltak for å gjøre skoleveien tryggere og mer aktiv, og tilpasses de lokale forholdene ved hver skole.

Sjøstrand skole er en av tre skoler i Kristiansand som har fått på plass en hjertesone, og flere skoler i kommunen er i gang med det samme, i samarbeid med kommunens hjertesonekoordinator.

– Det er gøy å se at elevene merker at det har blitt bilfrie soner rundt skolen. Hjertesoneprosjektet er noe som har blitt tatt godt imot av foreldre og elever, og det er vi på Sjøstrand skole veldig glade for, sier rektor Øystein Olsen Mosfjeld.

Rektor og FAU leder ved Sjøstrand skole.

Rektor Øystein Olsen Mosfjeld (t.h.) og FAU-leder Alexander Vestergren ved Sjøstrand skole.

Viktig med et godt foreldreinitiativ

– Nøkkelen til å lykkes med hjertesoneprosjektet er å få til et godt samarbeid mellom skoleledelse, FAU, SU, foreldre, elevråd og elever. I tillegg er det viktig å synliggjøre at det er viktig med et godt foreldreinitiativ, hevder FAU-leder ved Sjøstrand skole Alexander Vestergren.

– For å gjennomføre hjertesoneprosjektet er det viktig at det er en felles forventningsavklaring og samarbeidsmøter hvor folk ønsker å bidra, legger FAU-lederen til.

Ved Sjøstrand skole har foreldrene stått sammen om å støtte ordningen for å skape en trygg og aktiv skolevei for elevene. Skolen har aktivt informert foreldre og elever om hjertesoner rundt skolen gjennom foreldremøter, skolens foreldreportal Visma og ulike markeringer, som Refleksdagen og Beintøft. Som en del av hjertesoneprosjektet har skolen også utarbeidet en egen trafikksikkerhetsplan med ulike tiltak og årshjul.

– Jeg sier på foreldremøter «Ikke undervurdér det å gå og sykle til skolen, det gir en god start på dagen og bidrar til mer aktivitet», forteller Vestergren.

Oppfølging av hjelmbruk, hjertesonevakter på morgenen, tydelig informasjon og felles dialog er noen av tiltakene Sjøstrand skole har gjort for å bidra til gode holdninger og trafikksikkerhet.

Tidligere i høst vant klasse 2B Beintøft-aksjonen i Kristiansand kommune, en konkurranse som fremmer aktiv skolevei blant elever over hele Norge.

Representanter for klasse 2B får Beintøft-premien av ordførere Mathias Bernander.

Representanter for klasse 2B mottar premien for seieren i Beintøft-konkurransen av ordfører Mathias Bernander under premieutdelingen i amfiet i Rådhuskvartalet tidligere i høst. 

Hvorfor hjertesone?

– Hjertesoner handler ikke om å gjøre det vanskelig for foreldre, det handler om å skape trafikksikkerhet for barn og bidra til at de kan ha en aktiv skolevei, sier rektor Mosfjeld.

Elevrådet har også vært engasjert i hjertesoneprosjektet og arbeidet for trafikksikkerhet.

– Så det er tydelig noe elevene også ønsker seg, påpeker rektoren.

Sjøstrand skole har alltid jobbet aktivt for trafikksikkerhet og aktiv skolevei. Hjertesoneprosjektet bidro positivt til at skolen fikk egne hjertesoner og droppsoneskilt som skaper minst mulig trafikk inn i skoleområdet.

Kommunens hjertesonekoordinator Aenne Ødegård har vært en viktig pådriver for å etablere hjertesone på Sjøstrand skole, opplyser rektor. Informasjon om hjertesoneprosjektet til skoleledelse og FAU, hvilke løsninger som er mulig å få til, materiell til kampanjer, reisevaneundersøkelse, trafikksikkerhetsplan for skolen og gode innspill har vært en viktig del av prosessen.

Hjertesoneskiltet ved Sjøstrand skole.

Hjertesoneskiltet ved Sjøstrand skole.

Reisevaneundersøkelse

Som en del av hjertesoneprosessen kartlegger hjertesonekoordinatoren blant annet reisevaner ved de ulike skolene. Dette for å få svar på hvordan både ansatte og elever kommer seg til skolen og hvor mange kilometer reise de har. Dette er viktig for å få en oversikt over trafikkbildet ved levering og henting og hvor mange elever som blir kjørt, går eller sykler.

Trafikktelling ved skoleområdet gjennomføres også for å få en god oversikt over situasjonen ved hver enkelt skole og for å kartlegge eventuelle droppsoner.

– En bivirkning av hjertesoner ved Sjøstrand skole er at Mummidalen barnehage, rett i nærheten av Sjøstrand skole, også opplever mindre biltrafikk. Det er en ekstra bonus, sier rektor Øystein Olsen Mosfjeld begeistret.

Villandveien, som har fått mindre biltrafikk etter at Sjøstrand skole fikk hjertesone.

Hjertesonen rundt Sjøstrand skole har gitt mindre biltrafikk også i Villandveien, rett ved Mummidalen barnehage og Møvig ungdomskole. Mange elever passerer gjennom dette området på vei til Sjøstrand skole.