Skolen, flerbrukshallen og kunstgressbanen bygges på to nivåer i terrenget. Skolebygget blir liggende på det høyere nivået i bakgrunnen, flerbrukshallen, med parkeringskjeller, mellom skolen og kunstgressbanen. Foto: Kristiansand kommune
Det er Backe Sør som har hovedentreprisen på byggeprosjektet, som foruten ungdomsskole med plass til 385 elever omfatter flerbrukshall, kunstgressbane i full størrelse (11’erbane) og parkeringskjeller på nærmere 1300 kvadratmeter. Uteområdet vil få frisbeegolfbane, basketballbane, foosballbord og turløyper, alt med god belysning.
Igangsettingstillatelse ble gitt 4. juni, og kort tid etter startet grunnarbeidene.
– Mesteparten av sprengningsarbeidene er utført, store deler av fyllingsarbeidet er gjort og byggekrana er på plass, opplyser prosjektleder Steinar K. Bretvik i Kristiansand kommune.
Prosjektleder Steinar K. Bretvik. Foto: Kristiansand kommune
Ifølge framdriftsplanen blir det byggestart i løpet av september. I april neste år skal bygget være tett, slik at det kan holdes kranselag, mens selve overtakelsen er planlagt til juni 2027.
Fra skolestart samme år blir nybygget og uteområdet et drøyt steinkast fra Timeneskrysset den nye skolearenaen for elevene fra Vigvoll skole på Hånes og ungdomstrinnet ved Ve skole i Tveit.
Men før det skal både fotballbane, basketballbane, turveier og øvrig uteareal være klart til bruk. Landskapsarbeidene skal etter planen starte i august 2026, mens banene skal være klare i løpet av våren 2027.
En gravemaskin er i gang med å planere skråningene ned fra kunstgressbanen som er anlagt på en stor fylling. Foto: Kristiansand kommune
Kristiansand kommune har satt et ambisiøst klimamål for byggeprosjektet med en kostnadsramme på 421,8 millioner kroner.
– Prosjektet er BREEAM-sertifisert på nest høyeste nivå. Det betyr blant annet at det skal bores energibrønner for å hente ut energi fra grunnen, og det vil være varmepumpeløsninger i kombinasjon med solceller på taket, forteller Bretvik.
BREEAM-sertifisering innebærer at byggeprosjektet må tilfredsstille gitte krav til blant annet energi, transport, materialer, avfall, landbruk og økologi, og forurensing. Ett av kravene til utbyggingen på Lauvåsen er å ta vare på mest mulig myr og lauvskog, som binder Co2.
– Jeg har nettopp vært på befaring sammen med en landskapsarkitekt for å beholde noen viktige eiketrær langs en planlagt gangvei fra skolen ned til parkeringsplassen, opplyser prosjektlederen.
* Building Research Establishment Environmental Assessment Method
Hele anleggsområdet, med den planerte grunnen for kunstgressbanen i forgrunnen og området hvor skolen og flerbrukshallen skal reise seg lenger bak (under krana). Dronefoto: Backe Sør AS
På prosjektets egen side på kommunens nettside (lenke under) heter det at “Lauvåsen skole vil være en skole bygget for fremtiden, med fokus på tilretteleggelse av sambruk.”
– Det bygges jo både skole, flerbrukshall og utendørs 11’erbane, og meningen er at anlegget skal være for hele bygda, så sambruk er viktig, bekrefter prosjektleder Steinar K. Bretvik.
Han legger til at det øvrige uteanlegget, med frisbeegolf, turløyper, basketballbane og foosballbord selvsagt også vil være tilgjengelige for alle utenom skoletid.
Parkering skal foregå i parkeringskjeller under flerbrukshallen, og den nevnte gangveien ned til turparkeringen syd for skolen vil åpne opp skolen for nedre Lauvåsen og spare deg for mange meters gange dersom du vil benytte området.
Illustrasjonen viser hvordan skolen (foran), flerbrukshallen og kunstgressbanen er plassert i forhold til hverandre. Illustrasjon: Steinar K. Bretvik
Slik vil det ferdige skolebygget se ut. Illustrasjon: Henning Larsen Architects AS