Bot etter tilsyn med sporingsverktøy

Datatilsynet har gitt Kristiansand kommune en bot på 250 000 kroner etter gjennomført tilsyn med Alarmtelefonens nettside 116111.no

I tilsynet påpekes at sporingspiksler fra firmaene Meta og Snap har vært i bruk, og ført til innsamling av informasjon fra personene som har brukt nettstedet. 

Kommunen ga ut informasjon da Datatilsynet varslet om saken i april

Kommunen tok tak i saken umiddelbart etter at varsel om vedtak etter tilsynet kom i april. All bruk av sporingsverktøy som leverer informasjon til tredjeparter ble stengt for dette nettstedet.   

-Både vi og Datatilsynet tar denne saken svært alvorlig. Vi setter pris på at de i sitt vedtak anerkjenner jobben vi har gjort, og at de derfor har redusert beløpet, sier kommunalsjef i Barn og familie i Kristiansand kommune, Jon Wergeland.  

Boten på 250 000 kroner ble i varselet forespeilet å bli 300 000 kroner.  

-Vi vurderer å anke boten på beløpets størrelse. Vi har ryddet godt opp, sier Wergeland.  

Ingen chatlogger på avveie 

Kommunen har holdt nettstedet åpen for barn og unge som trenger det, med den endring at nettstedet kunne brukes uten at informasjon blir tilgjengelig for tredjepart.    

-Saken er spesielt alvorlig siden nettstedet retter seg mot barn. Alle chatlogger var og er trygge. Vi er sikre på at ingen kommunikasjon mellom barn og alarmtelefonen har kommet ut, sier kommunalsjefen. 

Feilen lå i at sporingsverktøyene kan identifisere enkelte brukere og kan samle informasjon om hvilke sider brukere oppsøker på nettstedet.   
Kommunen tok umiddelbart i bruk den nye veilederen fra Datatilsynet som ble lagt ut 3. april 

Ny veiledning om samtykke til informasjonskapsler og sporingsteknologier 

Mange har utfordringen 

Hensikten bak å ha sporingsverktøy på nettsiden har vært å forbedre og utvikle nettsidene, sikre at de når best mulig ut, og sikre at brukerne får best mulig hjelp ved å besøke dem.   

Kommunen deler utfordringene med sporingsverktøy med mange andre som eier ulike nettsider.   

-Problemstillingen med barn og unges sikkerhet på ulike digitale plattformer, blir stadig aktualisert. Nå bruker vi denne erfaringen og den nye veiledningen for å sikre at nettsidene blir enda bedre og tryggere, sier Wergeland.