Ukrainas tidligere president Viktor Jusjtsjenko kommer til Europakonferansen

Ukrainas tidligere president Viktor Jusjtsjenko kommer til Europakonferansen om demokrati og menneskerettigheter i Kristiansand, 6. mai 2024.

Viktor Jusjtsjenko_L.jpg

Arkivfoto fra Viktor Jusjtsjenkos deltakelse i 2022. I år kommer han fysisk til Europakonferansen (foto: Kjell Inge Søreide)

For 5. år på rad samarbeider Europarådet, KS, Kristiansand kommune og et sterkt regionalt partnerskap om å arrangere Europakonferansen om demokrati og menneskerettigheter i Kristiansand, mandag 6. mai 2024. I år vil tidligere president i Ukraina, Viktor Justsjenko innlede om Ukrainas integrasjon i Europa.

– Russlands krigføring mot Ukraina påvirker hele situasjonen i Europa. Dette har vært en hovedsak på den årlige Europakonferansen i Kristiansand siden 2022, og vi setter stor pris på at tidligere president i Ukraina, Viktor Justsjenko, har takket ja til min invitasjon om å selv å delta på årets konferanse, sier Kristiansands ordfører Mathias Bernander. Han medvirket på video for to år siden, da hans reise av sikkerhetsmessige grunner ikke kunne gjennomføres.

Vil støtte Ukraina

– Kristiansand legger stor vekt på å støtte Ukraina, sier Bernander. – Vi signerte en samarbeidsavtale med Mykolaiv i Ukraina under fjorårets Europakonferanse, og de to kommunene har samarbeidet om lokaldemokrati, næringsliv, tiltak for ungdom og infrastruktur. Et eksempel på dette er en forsendelse av seks busser til Mykolaiv. Vi er glade for at ordføreren i Mykolaiv kommer til Europakonferansen, og jeg ser fram til å treffe ham for å drøfte det videre samarbeidet. Det kommer også en større ungdomsdelegasjon fra Ukraina til Kristiansand. Dette vil også bli markert under Europakonferansen

Den årlige Europakonferansen om demokrati og menneskerettigheter i Kristiansand er et av Europas største arrangementer til markering av Europadagen, som er innstiftet til minne om opprettelsen av Europarådet i 1949. I år er det 75års-jubileum for Europarådet, og dette vil bli markert på Europakonferansen i Kristiansand, med deltakelse fra Europarådets ledelse og fra Stortinget.

Andre aktuelle tema på konferansen er Krigsskaderegisteret for Ukraina som nylig er etablert i Haag, og som presenteres i Norge for første gang, og det nye europeiske regelverket fra EU og Europarådet for regulering av bruk av kunstig intelligens. Ytringsfrihet og kunstnerisk frihet er tema for Europakonferansens kveldsprogram som ledes av Agnes Kittelsen.

Her finner du mer informasjon om Europakonferansen.

Kontakter for media:

Prosjektleder og leder for sekretariatet, Kristiansand kommune
Mobil: (+47) 98 44 86 39
E-post: gro.kvanvig@kristiansand.kommune.no

Programansvarlig og tidligere ambassadør Torbjørn Frøysnes
Mobil: (+47) 90 70 92 90
E-post: torbjorn.froysnes@outlook.com

Kristin Wallem Timenes, kommunikasjonsrådgiver, Kristiansand kommune   Mobil.: (+47) 95 04 21 17
E-post: kristin.wallem.timenes@kristiansand.kommune.no

Stein Christian Salvesen, seniorrådgiver ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter
Mobil: (+47) 90 07 64 90
E-post: scs@arkivet.no