Nominer kandidater til kulturprisen 2024

Hvem mener du fortjener å tildeles årets kulturpris? Frem til 1. mars kan du være med på å sende inn forslag til årets kandidater.

En av Norges fremste skuespillere ble torsdag 31. august 2023 tildelt Kristiansand kommunes kulturpris for sitt arbeid innen film, teater og TV og har hatt en imponerende karriere. Kittelsen har bemerket seg langt utenfor Norges grenser med hennes imponerende karriere med rolletolkninger. Foto: Kristiansand kommune

En av Norges fremste skuespillere, Agnes Kittelsen, ble torsdag 31. august 2023 tildelt Kristiansand kommunes kulturpris for sitt arbeid innen film, teater og TV og har hatt en imponerende karriere. Kittelsen har bemerket seg langt utenfor Norges grenser med hennes imponerende karriere med rolletolkninger. Foto: Kristiansand kommune

Kristiansand kommunes kulturpris

Formålet med kulturprisen er å berømme en spesiell innsats for byens kulturliv og/eller markere kunstnerisk virksomhet av stor betydning. Prisen tildeles personer, institusjoner eller organisasjoner som har gjort en spesiell innsats for byens kulturliv og/eller markert kunstnerisk virksomhet av stor betydning.

Kulturprismottaker må være hjemmehørende i Kristiansand kommune de siste 10 årene. Dersom prisen gis til en kunstner med virksomhet av stor betydning, er det nok å være født i kommunen.

Begrunnede forslag sendes til vårt elektroniske skjema innen forslagsfrist 1. mars 2024:

Elektronisk skjema

Retningslinjer for kulturprisen

Tidligere tildelinger av kulturprisen i Kristiansand kommune

Agnes Kittelsen sammen med mangeårig venninne Nina Tanggaard Lomeland og ektefeller under prisutdelingen i 2023. Foto: Ida Berge

Agnes Kittelsen sammen med mangeårig venninne Nina Tanggaard Lomeland og ektefeller under prisutdelingen i 2023. Foto: Kristiansand kommune

Glasskulptur fra Camilla Prytz

Kulturprisen består av en vase i kunstglass fra kunstner Camilla Prytz, som høsten 2019 vant en lukket konkurranse for levering av de neste ti års kulturprisverk i kommunen. Hver vase er unik og kommer med inskripsjon og kunstnerens signatur. I tillegg til vasen tildeles vinneren også 50 000 kroner.

Glassvasene står vel bevart inne i Rådhuskvartalet. Foto: Kristiansand kommune

Glassvasene står vel bevart inne i Rådhuskvartalet. Foto: Kristiansand kommune

Camilla Prytz er en anerkjent smykkedesigner, emalje- og glasskunstner med utdannelse fra Kosta Boda Glasskole. Hun har bodd og jobbet i Kristiansand siden 2011, og driver sitt eget emalje- og glassverksted i byen. I tillegg arbeider hun som designer på Magnor Glassverk i Eidskog.

Glassvasenes unike fargemikser blir laget av pulver, glasskorn, glassbiter, kråkesølv, og rester funnet i kjelleren på Magnor Glassverk. Dette blir så smeltet inn i det varme glasset, og blåst opp i en form utskåret i tre. Den ferdige vasen settes videre til avkjøling over natten. Kommune våpenet og skriften blir deretter sandblåst på for hånd. Hver glasskulptur finnes kun i et eksemplar og er signert av kunstneren Camilla Prytz.

Årets jurymedlemmer og fjorårets kulturprisvinner

Årets jury består av kultur- og idrettsutvalgets leder Tor Kristian Ludvigsen, nestleder Petter Benestad og utvalgsmedlem Adriana Ruiz.

Det var skuespiller Agnes Kittelsen som ble tildelt kulturprisen i 2023.

Kittelsen og tidligere leder av kulturutvalget Bjørn Egeli. Foto: Kristiansand kommune

Lurer du på noe?

Kontakt rådgiver Gro Kvanvik for mer informasjon.