Fullriggeren Sørlandet blir klar til folkefesten

Jubelen stod i taket hos Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet da de fikk glad-meldingen om at Sparebanken Sør gir fullriggeren en gave på 15 millioner. Dermed blir skipet klart til Tall Ships Races i 2025.

Skoleskipet_Sorlandet_KRT_00021.JPG

Foto: Kristiansand kommune

– Denne gaven gjør at en av Norges og Sørlandets mest betydningsfulle kulturskatter kan gjennomgå de utbedringene som trengs for å få skipet klart til Tall Ships Races i Kristiansand i 2025.

Det sier en rørt Knut Arne Gjertsen, administrerende direktør i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. Stiftelsen eier skoleskipet, som er verdens eldste fullrigger i helårsdrift. Det snart 97 år gamle skipet trenger omfattende vedlikehold for å fornye seilingstillatelsen.

– Kostnadene er estimert til i overkant av 33 mill. kroner, og etter tilsagn fra blant annet kommunen, fylkeskommunen og departementet, gjenstod det et finansieringsbehov vi har jobbet hardt for å få på plass. Skipet må plasseres hos Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter nå i sommer, og gaven fra Sparebanken Sør kom like før fristen for å inngå avtalen med Bredalsholmen. Vi er enormt takknemlige!

Gledelig også for Tall Ships Races

Kristiansand kommunes prosjektleder for Tall Ships Races er også strålende fornøyd med at Fullriggeren Sørlandet nå blir klar til sommeren 2025. Da skal nemlig Kristiansand kommune arrangere Tall Ships Races for tredje gang.

– Kommunen er medeier i Skoleskipet Sørlandet og vi er derfor ekstra lettet over den gode nyheten om at finansieringen er på plass. Folk på Sørlandet er glade i denne flotte skuta, og det blir ekstra stas å kunne ha den som et trekkplaster sommeren 2025. Det er virkelig flott at skuta nå blir seilingsdyktig i mange år fremover, sier prosjektleder for Tall Ships Races 2025, Marianne Osmundsen Tronstad, som retter en stor takk til Sparebanken Sør som trør til med midler.

– Dette kom virkelig godt med nå. Vi gleder oss stort til å invitere alt som kan krype og gå til en fantastisk folkefest med skoleskipet Sørlandet og alle de andre flotte seilskutene som kommer til oss neste sommer.

Marianne Osmundsen Tronstad1.jpg

Marianne Osmundsen Tronstad (Foto: Kristiansand kommune)

Jubileumsgave til landsdelen

Gaven på 15 mill. kroner er gitt fra bankens gavefond i forbindelse med Sparebanken Sør sitt 200-årsjubileum i 2024. Konserndirektør for marked og kommunikasjon, Eva Kvelland, forteller at banken ser på det som en gave til hele landsdelen.

– Skoleskipet Sørlandet har kulturell og historisk viktighet for sjøfartsnasjonen Norge og for den landsdelen vi er en del av. Vi er glad for at denne gaven betyr at skoleskipet kan settes i stand til Tall Ships Races i 2025, og også at den fortsatt kan gi både norske og internasjonale elever muligheten for et skoleår til sjøs. For oss er dette en gave til landsdelen i det året banken fyller 200 år!

Eva Kvelland.jpeg

Eva Kvelland (Foto: Sparebsanken Sør)

Være eller ikke være

Arbeidet på Bredalsholmen ventes å ta 3 til 4 måneder. Hovedutfordringene som skal utbedres er skrogets tilstand, fornyelse av stordekk, riggvedlikehold og oppgradering av stående rigg. Frist for fornyelse av seilingstillatelsen for fem år, er 12. august 2025.

– Dette er et være eller ikke være for oss. Skoleskipet Sørlandet er stiftelsens eneste produksjonsfaktor, og dersom sertifikatet ikke kan fornyes, vil en avgjørende del av inntektene opphøre. Som den mest autentiske av de tre norske skoleskipene, er «Sørlandet» også pålagt ekstra strenge vernekrav, forteller Gjertsen.

Kontaktpersoner for media

Knut Arne Gjertsen