Forbereder seg på mildvær

Nå kommer mildværet, og Ingeniørvesenet setter alle kluter til for å få åpnet sluk og stikkrenner før regnvannet og smeltevannet kommer. De ber også om publikums hjelp.

Gravemaskin og lastebil igang med å grave fram et sluk på Tangen.

Benjamin Tønnesen (i gravemaskinen) og Terje Vetrhus (i lastebilen) er to av mannskapene som har er i full sving med å fjerne snø og is fra sluk, slik at regn og smeltevann skal finne en vei bort fra gata. Foto: Kristiansand kommune

– Nå er det fullt fokus på sluk og stikkrenner, for å lede vannet bort fra veibanen, bekrefter Øystein Smith, soneleder i Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune. Ingeniørvesenet har fredag et stort antall mannskaper og maskiner i sving med å fjerne snø og is som dekker sluk.

– Vi må få gravd fram så mange av slukene som mulig, så vi får ledet vannet vekk når mildværet kommer, sier Smith.

Ber om publikums hjelp

Sonelederen frykter imidlertid at de kommunale ryddemannskapene ikke rekker over alle sluk før vannet kommer. For å unngå overvann og utfordrende vannansamlinger, som kan ta veien inn i gårdsrom og kjellere, ber han derfor om publikums hjelp.

– Finn fram spade og hakke og grav fram slukene. Hvis du ikke husker hvor slukene er, så søk opp gata du bor i på Street View på Google Maps, anbefaler Øystein Smith.

Kan bli underkjølt regn

Etter noen kalde fine vinterdager meldes det nå mildvær og regn. Den milde luften og våte nedbøren er ventet inn over Sørlandet fra lørdag ettermiddag og kveld. Nedbøren vil først komme som snø, men vil gradvis gå over til regn. I en overgangsperiode kan det bli underkjølt regn.

Søndag og mandag er det meldt opp mot 20-30 millimeter nedbør i kystnære strøk av Agder og litt inn i landet. Det kan skape store utfordringer i form av is og smeltevann som ikke finner naturlig avløp. Det er sendt ut gult farevarsel for is og flom i deler av Agder og Østlandet, gjeldende fra lørdag klokka 15.

– Det blir garantert glatte veier, men vi har strøsand, så det skal vi håndtere når den tid kommer. Strør vi nå, og det kommer snø, så vil strøsanden bli brøytet bort, påpeker Øystein Smith.

Han ber publikum ha tålmodighet og ikke ringe ned vakttelefonen med meldinger om glatte veier.

– Vi vet det er glatt, så det er unødvendig å melde fra, understreker sonelederen og legger til at Ingeniørvesenet vil ha full beredskap gjennom hele uka.

Noen gode råd

Når det kommer regn på toppen av store snømengder, er det ikke bare is og overvann som kan skape utfordringer. Øystein Smith har derfor følgende råd til kristiansanderne:

• Skuff bort snøen fra verandaer, tak og gårdsplasser nå. Snøen blir vesentlig tyngre når det kommer regn på toppen.
  • Pass på hvor vannet tar veien. Lag veier i isen der vannet kan bli ført bort fra gårdsplasser og gater. Hakk gjerne fram sluk i gatene. Kommunen rekker ikke over alt innen vannet kommer.
  • Er bilen egentlig skodd for føret om det blir veldig glatt? Hvis ikke; la bilen stå, for det kommer til å bli utfordringer med framkommeligheten.
  • Bruk brodder for å unngå skader på glatta.
  • Strø på steder hvor det lett kan skje ulykker.

Følg med på værvarselet på yr.no

Sjekk vegvesenets nettsider om kjøreforhold

Forsidebilde: Benjamin Tønnesen graver fram et sluk på Tangen i Kristiansand. Foto: Kristiansand kommune