Bjarne Skeie er årets flaggbærer

Bjarne Skeie, en fremtredende gründer og næringslivsmann, er årets bærer av byflagget i borgertoget på 17. mai.

Bjarne Skeie er årets bærer av byflagget i borgertoget på 17. mai. Foto: Kjartan Bjelland

Odelsgutten fra Eiken har skapt et industrieventyr som har ført til at Kristiansand i dag står bak utviklingen av mer enn 90 prosent av dagens drillingutstyr, ifølge eksperter innen feltet.

I 2015 bemerket daværende ordfører i Kristiansand, Arvid Grundekjøn, at Bjarne Skeie "…alene har skapt eller bidratt til 10 prosent av Kristiansands 53 000 arbeidsplasser…".

En pioner i olje- og gassindustrien

— Bjarne Skeie har mottatt flere prestisjetunge priser opp gjennom årene. Alt fra eksportproduktprisen i 1985, Entreprenørprisen i 1991, Oilman of the Year i 1999, og Universitetet i Agders pris for samfunnsgagnlig innsats i 2015, forteller leder for 17. mai-utvalget, Abdullahi M. Alason, i juryens begrunnelse.

Den sistnevnte prisen anerkjenner Skeies rolle som drivkraft i en industri som leder an globalt innen løfte- og boreinnretninger. Siden 1970-tallet har Bjarne Egill Skeie vært en pioner i olje- og gassindustrien, og han har grunnlagt flere firmaer som har vært til stor fordel for Sørlandet over mange tiår. Disse firmaene har skapt tusenvis av jobber og styrket regionens økonomi betydelig.

—Skeies entreprenørskap har resultert i tusenvis av arbeidsplasser og stor verdiskaping, forsterket av hans samarbeid med næringslivet og akademiske institusjoner for å fremme et dynamisk og nyskapende Agder. Og ikke minst, har han sørget for at kulturen i regionen får et skikkelig løft ved å støtte opp om Kunstsiloen, fortsetter Alason.

Viktig bidrag til norsk næringsliv

Bjarne Skeies bidrag til næringslivet har blitt bredt anerkjent. I 2007 ble han utnevnt til Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for sin innsats for norsk næringsliv. Mange familie på Sørlandet har nytt godt av arbeidsplassene i selskaper med røtter i Skeies tidlige virke. Skeie har også inspirert mange lokale industriledere til å starte sine egne virksomheter.

Under feiringen av Norges 50-årsjubileum som oljenasjon i 2016, valgte regjeringen å hedre en håndfull individer som hadde utmerket seg spesielt innen ulike sektorer av industrien. Fra leverandørindustrien ble Bjarne Skeie utvalgt, mens representanter for verftsindustrien og drift- og feltutbygging var Karl Glad fra Aker, Arve Johnsen og Harald Norvik fra Statoil/Equinor, Egil Myklebust fra Norsk Hydro, og Knut Åm fra Phillips Petroleum. Feiringen ble holdt i Oslo Rådhus og tilstede var Kongen, politikere og landets fylkesmenn.

En av Norges ledende industrielle entreprenører

— Skeie vil gå inn i Kristiansands historie som en viktig industrireiser og næringsutvikler, sier Hans Christian Garmann Johnsen, professor ved UiA i samfunnsvitenskap med faglig base i økonomi, sosiologi, statsvitenskap og organisasjonsteori.

Skeie regnes som en av Norges ledende industrielle entreprenører, og hans bedrifter er i dag en del av globale konserner.

— Det er med stor ære vi ønsker Bjarne Skeie velkommen som bærer av byflagget på nasjonaldagen, en anerkjennelse av hans betydningsfulle bidrag til regionen og Kristiansand gjennom tiår, avslutter Alason.

"Ingeniør Bjørn Skeie i Maritime Hydraulics A/S" lyder teksten på dette arkivbildet fra 1978 i fvn.

"Ingeniør Bjarne Skeie i Maritime Hydraulics A/S" lyder teksten på dette arkivbildet fra 1978 i Fædrelandsvennen. Foto: Fædrelandsvennen

Mer informasjon om årets 17. mai program kommer nærmere nasjonaldagen.

Leder av 17. mai utvalget, Abdullahi M. Alason, tlf. 90 52 54 34.
Sekretær for 17. mai utvalget, Lisan Gjendem, tlf. 48 11 43 29.