Informasjon for veteraner og pårørende

Informasjon om hjelpetilbud, tjenester og tiltak som kan være aktuelt for deg som veteran og dine nærmeste.

Kristiansand kommune har opprettet en ressursside for veteraner inne på: kristiansand.kommune.no/veteraner. Her skal all informasjon om kommunens tjenester og tiltak overfor veteraner og deres pårørende ligge tilgjengelig.

Kommunal veterankontakt: Anne Reidun Røise, tlf. 41 62 14 07.

Ta kontakt med veterankontakt hvis du som veteran eller pårørende lurer på noe rundt tjenester eller arrangementer.

Veteranforbundet for skadde i internasjonale operasjoner, SIOPS, er et informasjons- og ressurssenter i Oslo. SIOPS er et lavterskeltilbud for veteraner, deres familier og venner, og tilbyr hjelp ved sosiale, helsemessige eller økonomiske utfordringer.

Kameratstøtte, samarbeid mellom NVIO og Mental Helse: tlf. 80 04 85 00.

NAV, avdeling Kristiansand: tlf. 55 55 33 33. Kontaktperson i NAV Kristiansand: Hans Ove Ourom, tlf. 40 10 83 46.

Fastlege: Kom i kontakt med fastlegen via Helsenorge.no

Familievernkontoret, avdeling Kristiansand: tlf. 38 10 43 10.

Alternativ til vold: ATV Kristiansand, tlf. 40 45 41 00.

Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging: RVTS Sør, tlf. 22 58 60 00.

Kommunale hjelpetilbud:

Barne- og familietjenester: Familiens hus, tlf. 38 07 54 00.

Oppfølgingstjenesten, rus og psykisk helse: Lavterskeltilbudet Rask psykisk helsehjelp.

Drop-in Livsmestring.

Universitetet i Agder:

Ressurssenteret : Tilretteleggingstjenesten, studentprest og Studier med støtte.

Student samskipnaden i Agder: SiA Helse.

Hjelpetelefoner:

Kameratstøttetelefonen: 80 04 85 00 (bemannet 24 timer i døgnet for både veteraner og pårørende).

Forsvaret Grønn linje: 80 03 04 45 (bemannet 24 timer i døgnet).

Mental Helses hjelpetelefon: 11 61 23 (bemannet 24 timer i døgnet).

Forsvaret:

Forsvaret tilbyr ulike typer støtte til soldater, veteraner og deres nærmeste. Les mer på Forsvarets nettsider: forsvaret.no/veteraner.