Kommunal nettlege

KORT FORTALT

  • Kommunal nettlege er et nytt tilbud, og et alternativ når fastlegen din ikke har ledig time.
  • Kommunal nettlege skal ikke brukes som alternativ til legevakten. 
  • Du får videotime hos den legen som er ledig. Legen har ikke tilgang til journalen din, og legen kjenner derfor ikke sykehistorien din. Du kan ikke få oppfølging fra samme lege etter timen.
  • Kommunal nettlege er foreløpig bare et tilbud til personer som er registrert bosatt i Kristiansand.
  • Du bestiller time via helsenorge.no

Haster det, må du kontakte legevakten på tlf 116117. 

Hva må pasienten legge til rette

Du må være registrert med bosted i Kristiansand 

Mange typer utstyr kan brukes for å gjennomføre videokonsultasjoner.

  • Du kan bruke smarttelefon, nettbrett eller PC med kamera og mikrofon.
  • Du må ha god internettforbindelse (for eksempel WiFi eller 4G med god dekning) og oppdatert nettleser.
  • Hvis legen må se noe, for eksempel et utslett, flåttbitt eller sår, må du ha tilstrekkelig god belysning.  

Pass på å være et sted hvor du kan snakke uforstyrret og privat når du skal ha videosamtalen.  

Hva du kan bruke kommunal nettlege til  

Kommunal nettlege kan gi deg råd og veiledning om enkle problemstillinger. For eksempel kan nettlegen gi deg råd om prevensjon, ved barnesykdommer eller lette fordøyelsesplager.

Nettlegen kan også vurdere synlige plager, for eksempel eksem eller flåttbitt.  

Nettlegen kan skrive ut fraværsattest for videregående elever. 

Hva kan kommunal nettlege ikke hjelpe deg med?  

Nettlegen har bare videotimer. Nettlegen kan derfor ikke utføre fysisk undersøkelse eller ta prøver. 

Hvis legen vurderer at du trenger hjelp som ikke kan gis digitalt, blir du bedt om å kontakte fastlegen din. Hvis det haster, vil nettlegen be deg oppsøke legevakten.    

Nettlegen kan heller ikke:  

  • skrive ut sykemelding 
  • gi resept på vanedannende medisiner (A- eller B-preparater) 
  • gi henvisning til røntgen eller spesialisthelsetjenesten
  • hjelpe deg med tilstander som krever langvarig oppfølging 
Huskelapp

Du kan ikke få oppfølging fra samme lege etter timen. Du har heller ikke mulighet til å ta kontakt med samme lege rett etter videotimen dersom det er noe du har glemt å spørre om, eller det er noe du glemte å si.  

Siden det ikke er mulig å kontakte legen igjen etter videomøtet, er det lurt at du har forberedt deg til videomøtet. Ha gjerne en huskelapp klar og noe å skrive med slik at du kan notere: 

  • Det viktigste du må huske å spørre om 
  • Det viktigste legen sier, og som du må huske  
 
Rett til tolk  

Du har rett til å få informasjon om din helse, sykdom og behandling på et språk du forstår.  

Kommunal nettlege bruker telefontolk, som er gratis for deg som pasient. Du betaler vanlig egenandel for videotimen.    
Kontakt etter videosamtalen 

Slik bestiller du videotime

Hvis du er registrert som bosatt i Kristiansand kommune, kan du bestille videotime via tjenesten Timeavtaler på Helsenorge.

Se også listen over helsekontakter på helsenorge.no. 

helsenorge.no

Betaling

Du betaler vanlig egenandel for videotimen. 

Det er mobilbetaling via via Convene. Kunden mottar en tekstmelding med betalingsinstruksjoner etter endt tjeneste. Lenken er gyldig i 48 timer. Kunden kan velge å betale direkte med visa, Mastercard og vipps, eller ”betal senere”. 

Dersom du ikke betaler denne, blir du tilsendt en faktura.  

Kontaktinformasjon

  • Dersom du har spørsmål etter timen, for eksempel om faktura eller andre praktiske ting, kan du sende en e-post. Men du kan altså ikke i stille spørsmål til legen eller gi opplysninger til legen e-posten.
  • Ikke oppgi sensitiv informasjon i eposten. Det vil si ingen helseopplysninger eller personlige opplysninger. 
  • E-post for administrative spørsmål 

 

Trenger du hjelp med nettlegen?

Veiledning Helsenorge
23 32 70 00
Hverdager klokken 08:00 - 15:30