Om oss

Aktiv Fritid har ansvaret for støttekontakttjenesten i kommunen. Vi arbeider etter en 3-delt modell som består av støttekontakt, fritid med bistand og tilrettelagte grupper.

Vårt mål: Hjelpe mennesker til en meningsfull fritid sammen med andre.

– Vi som jobber i Aktiv fritid er stolte av arbeidsplassen vår, og måten vi arbeider på. Suksesshistoriene er mange. Årsaken til dette tror vi handler om fokus på deltakers drømmer, ønsker og ressurser, sier avdelingsleder Stig Brede Refstie.

Aktiv fritid består i dag av et tverrfaglig team. Når det er fattet et vedtak om innvilget støttekontakttjenesten, er det Aktiv fritid sin oppgave, i tett samarbeid med deltaker/pårørende, å finne hvilken løsning som er riktig for den enkelte. Deltakere blir kalt inn til et informasjons- og kartleggingsmøte.

I møte med deltaker har vi søkelys på selve fritidsaktiviteten. Vi spør om drømmer og ønsker i forhold til dette. Vi har recovery i fokus, noe som betyr at deltaker selv skal bestemme hvordan sin fritid skal benyttes. I samtaler finner vi sammen ut hvilken metode som er mest hensiktsmessig. Om en kan delta i gruppe, få støttekontakt eller delta i ordinær aktivitet.

Veilederne følger jevnlig opp deltakere for å høre om de får den meningsfulle fritiden de ønsker, eller om noe må endres på. Veiledere følger også opp støttekontakt eller de andre tiltakene som settes i gang. Fokus er at det skal fungere bra på alle plan.

Foto: Kristiansand kommune

Besøksadresse: