Praktisk og avslappende med buss

I motsetning til mange andre er det ikke pengene hun sparer som får Tove Elisabeth Sveen til å velge buss framfor bil når hun skal på jobb i Kristiansand.

Tove Sveen sitter på bussen.

Tove Elisabeth Sveen på vei til jobb med linje 36 Birkeland–Kristiansand. – Det beste med å ta buss er at jeg kan slappe av den tiden det tar å komme til og fra jobb, og så blir det mindre slitasje på bilen, sier adjunkten.

– Det er enkelt og greit fordi det er kort vei hjemmefra til busstoppet når jeg skal til jobb og kort vei mellom busstoppet og arbeidsstedet når jeg er framme, forklarer Tove, som bor på Birkeland og tar bussen til jobben som lærer ved Kongsgård skolesenter i Kongsgård Allé.

Sparer mer enn 6 000 kroner i året

Hun har tatt bussen siden 2021, men har ikke regnet på hvor mye hun sparer på å ta bussen framfor bilen til og fra jobb. Et forsiktig anslag forteller imidlertid at Tove sparer minimum 6 380 kroner i året på å velge bort bilen.

Da har vi regnet inn en drivstoffpris på 20 kroner per liter og et drivstofforbruk på 0,5 liter per mil, men ikke utgifter til forsikring og veiavgift, EU-kontroll, reparasjoner eller parkering.

Parkeringsutgifter kan vi forøvrig hoppe bukk over, for i motsetning til mange andre som jobber “i byen”, har Tove gratis parkering på jobb.

Toves transportregnskap

Bil: 66 km (6,6 mil x 0,5 ltr/mil x 20 kr/ltr) = 66 kr/dag x 20 = 1 320 kr/mnd
+ Bompenger 19,20 kr/dag x 20 = 384 kr/mnd
– Buss: 30-dagerskort: 1 124 kr/mnd
= Penger spart: 580 kr/mnd x 11 (vi trekker fra en feriemåned) = 6 380 kr/år

Sosialt

Men det er som nevnt ikke penger spart som får adjunkten til å sette seg på bussen på Tomta på Birkeland hver morgen. Heller ikke klima- og miljøaspektet.

– Jeg kan strikke på bussen, og så er det sosialt, fordi jeg tar bussen med en kollega. Jeg kan slappe av og høre på podcast, for eksempel, og det blir mindre slitasje på bilen, presiserer Tove.

Hun kjøper som oftest 30-dagerskort på bussen, til 1 124 kroner, men noen ganger velger hun flexikort med ti turer til 270 kroner.

Byvekstavtalen for Kristiansandregionen er en viktig årsak til de lave bussprisene. Hvert år bevilger byvekstavtalen over 140 millioner kroner til bussdriften.

Ønsker flere avganger

Billettprisene er ikke noe å klage på, synes Tove. Hun skulle imidlertid gjerne sett at det ble satt opp flere avganger fra og til Birkeland, spesielt om morgenen og ettermiddagen.

– Det kan ofte være fullt på bussen til og fra Birkeland, og det hadde vært greit med en ekstra buss om morgenen og noe hyppigere etter arbeidstid. En av bussene har busskifte underveis, noe som irriterer og gjør at jeg ikke velger den, selv om jeg kunne, påpeker hun.

Tove Sveen går på bussen på Birkeland.

Tove Elisabeth Sveen går på bussen på Tomta på Birkeland. Cirka 50 minutter senere er hun på jobb ved Kongsgård skolesenter i Kristiansand.

Visste du at

  • 210 181 passasjerer tok linje 36 Birkeland–Tveit–Kristiansand i fjor? Det var en økning på 4652 passasjerer eller 2,3 prosent fra året før.
  • 114 personer pendlet daglig mellom Birkenes og Kristiansand med linje 36 i fjor? Det var en økning på 10 personer eller 9,6 prosent fra året før.
  • Rutetilbudet på linje 36 mellom Birkeland og Kristiansand er blitt bedre i løpet av våren 2025? På hverdager går det nå buss fra Birkeland til Kristiansand hver time fra klokka 05.50 til 18.05 og deretter annenhver time til 22.05. Fra Kristiansand til Birkeland går det buss hver time fra 06.55 til 19.10 og deretter annenhver time til 23.10. I tillegg er nattbussen fra Kristiansand til Birkeland natt til søndag tilbake, med avgang fra Rutebilstasjonen klokka 02.10 og ankomst Tomta 03.00. Lørdager og søndager er rutetilbudet noe redusert i forhold til resten av uka. Fullstendig rutetilbud finner du på akt.no