Tove Elisabeth Sveen på vei til jobb med linje 36 Birkeland–Kristiansand. – Det beste med å ta buss er at jeg kan slappe av den tiden det tar å komme til og fra jobb, og så blir det mindre slitasje på bilen, sier adjunkten.
– Det er enkelt og greit fordi det er kort vei hjemmefra til busstoppet når jeg skal til jobb og kort vei mellom busstoppet og arbeidsstedet når jeg er framme, forklarer Tove, som bor på Birkeland og tar bussen til jobben som lærer ved Kongsgård skolesenter i Kongsgård Allé.
Hun har tatt bussen siden 2021, men har ikke regnet på hvor mye hun sparer på å ta bussen framfor bilen til og fra jobb. Et forsiktig anslag forteller imidlertid at Tove sparer minimum 6 380 kroner i året på å velge bort bilen.
Da har vi regnet inn en drivstoffpris på 20 kroner per liter og et drivstofforbruk på 0,5 liter per mil, men ikke utgifter til forsikring og veiavgift, EU-kontroll, reparasjoner eller parkering.
Parkeringsutgifter kan vi forøvrig hoppe bukk over, for i motsetning til mange andre som jobber “i byen”, har Tove gratis parkering på jobb.
Bil: 66 km (6,6 mil x 0,5 ltr/mil x 20 kr/ltr) = 66 kr/dag x 20 = 1 320 kr/mnd
+ Bompenger 19,20 kr/dag x 20 = 384 kr/mnd
– Buss: 30-dagerskort: 1 124 kr/mnd
= Penger spart: 580 kr/mnd x 11 (vi trekker fra en feriemåned) = 6 380 kr/år
Men det er som nevnt ikke penger spart som får adjunkten til å sette seg på bussen på Tomta på Birkeland hver morgen. Heller ikke klima- og miljøaspektet.
– Jeg kan strikke på bussen, og så er det sosialt, fordi jeg tar bussen med en kollega. Jeg kan slappe av og høre på podcast, for eksempel, og det blir mindre slitasje på bilen, presiserer Tove.
Hun kjøper som oftest 30-dagerskort på bussen, til 1 124 kroner, men noen ganger velger hun flexikort med ti turer til 270 kroner.
Billettprisene er ikke noe å klage på, synes Tove. Hun skulle imidlertid gjerne sett at det ble satt opp flere avganger fra og til Birkeland, spesielt om morgenen og ettermiddagen.
– Det kan ofte være fullt på bussen til og fra Birkeland, og det hadde vært greit med en ekstra buss om morgenen og noe hyppigere etter arbeidstid. En av bussene har busskifte underveis, noe som irriterer og gjør at jeg ikke velger den, selv om jeg kunne, påpeker hun.
Tove Elisabeth Sveen går på bussen på Tomta på Birkeland. Cirka 50 minutter senere er hun på jobb ved Kongsgård skolesenter i Kristiansand.