Ofte stilte spørsmål

 

Tenker

De vanligste spørsmålene

Mange spør om følgende som gjelder småbåthavna:

Hvorfor er antall opplagsplasser redusert?

I 2022 utførte Kristiansand Brannvesen (KBR) en befaring i våre opplagshavner for småbåter, med fokus på brannsikkerhet. Under befaringen ble det avdekket at det ikke var tilstrekkelig fremkommelighet for brannbiler ved en eventuell brann. Videre ble det konstatert at det manglet branngater og oppdeling av områdene hvor båtene er lagret, noe som er viktig for å hindre brannspredning. Båtene var lagret i store klynger og lange rekker, noe som øker risikoen for omfattende skader ved brann, inkludert tap av verdier, eksplosjonsfare, forurensning og HMS-utfordringer knyttet til slukking.

Etter befaringen understreket KBR viktigheten av en gjennomtenkt organisering av båtopplag, i henhold til internkontrollforskriften og systematisk HMS-arbeid for å kartlegge farer og redusere risiko. Risikovurderingen som ligger til grunn er basert på Norsk brannvernforenings temaveiledning "Brannsikkerhet i havner og opplag beregnet for småbåter".

Ved å følge anbefalingene i veilederen, vil kapasiteten på båtopplagsplassene bli redusert.

Er det vann og strøm i havna?

De fleste kommunale båtplasser har tilgang til vann. Hovedkranen og strømmen stenges vanligvis rundt 15. november, eller når frosten kommer.

Vann og strøm åpnes normalt igjen fra og med 14. mars, så lenge det ikke er frost.

Det kan ta noen dager å åpne opp i alle havnene, så det vil være en kort forsinkelse før alle havnene har vann og strøm tilgjengelig.

Leietakere må selv sørge for egne vannslanger og overganger på bryggeanleggene, da dette ikke tilbys av kommunen.

Hvorfor betaler vi avfall/miljøavgift når det ikke er avfallscontainere i båthavnen?

Alle leietakere i de kommunale havnene betaler avfall/miljøavgift, uavhengig av om det finnes avfallsanlegg i deres spesifikke havn. Dette bidrar til å dekke kostnadene for avfallshåndtering og miljøtiltak i hele havnesystemet. For de som har båtplass i en havn uten avfallscontainere, er det fritt å kvitte seg med båtrelatert avfall i de større båthavnenes avfallstasjoner.

Hva gjør du hvis det er festing, bråk og støy?

Hvis du opplever festing, bråk eller støy, bør du kontakte politiet.

Hvor finner jeg fakturaen min?

Vi sender ikke ut faktura. Betaling skjer via nettbetalingstjenesten Nets

Slik kan du betale for din plass :

  1. Gå inn på din profil via følgende lenke: ​https://baathavn.kristiansand.kommune.no/
  2. Klikk på "Logg inn" oppe i høyre hjørne.​
  3. Gå inn på "Brukerdetaljer" og kryss av for at du godkjenner regelverket. Sjekk spesielt at feltet "By" er riktig utfylt før du trykker LAGRE!
  4. Klikk på "MINE BÅTPLASSER" og velg knappen "BETAL" for betaling av ny sesong. ​
  5. Betalingen gjennomføres ved valg av kort, Vipps eller faktura via nettbetalingstjenesten Nets.​

​Vi ber samtidig om at du som leietaker sjekker og oppdaterer følgende opplysninger:

  • Kontaktinformasjon (adresse, e-postadresse, telefonnummer etc.)​
  • Registreringsnummer og annen informasjon om båt som skal ligge på plassen​.
  • Registrerte ventelister. Vennligst meld deg av venteliste hvis søknad ikke lenger er aktuelt​.

Ved spørsmål, kontakt innbyggertorget på telefon 38 07 50 00 eller send oss en e-post: post.smabathavner@kristiansand.kommune.no 

Ønsker å bytte båtplass?

Hvis du ønsker å bytte plass, logger du først inn på min konto: Kristiansand kommune v/småbåthavnene

1. Gå til "reservasjoner" og godta reservasjonen.

2. Gå til "båtplass", trykk på den nye plassen hvor det står ubetalt. 

3. Velg knappen "bytt og betal" og legg inn byttet her.

Du må da betale for den nye plassen. Deretter vil du få refundert det du har betalt for den gamle, minus det som har gått av sesongen.

Kan jeg få betalingsutsettelse hos dere?

Du kan ikke få utsettelse på betaling av båtplass.

Hvis du har valgt faktura i betalingsløsningen, kan du imidlertid dele opp, utsette eller betale direkte med Vipps hos Riverty. (Riverty er de som utsteder faktura for oss.)

Har du valgt faktura i betalingsløsningen? Logg inn med BankID her: Logg inn - Velkommen til Mine Sider (riverty.com) og velg betalingsmetode selv. 

Jeg trenger båtplass, finnes det en ledig nå?

Oversikt over ledige båtplasser finner du her

Er jeg nødt til å registrere båten for å leie båtplass?

Du kan sette deg på venteliste for båtplass uten å ha båt, eller for båt uten registreringsnummer. For å kunne benytte båtplassen må båten imidlertid ha et gyldig registreringsnummer når den plasseres på båtplassen.

Båter skal være registrert i:

Båten skal være godt synlig merket med tilsendt registreringsnummer fra nevnte registre. Oppdater din brukerprofil hos oss med riktig registreringsnummer umiddelbart ved endringer.

Hvordan registrerer jeg båten?

Du registrerer båten ved å ta kontakt med ett av følgende godkjente registre: 

Når du har mottatt gyldig registreringsnummer, oppdaterer du din brukerprofil hos oss. Pass på at det er samsvar mellom oppgitt registreringsnummer og merking på båten.

Må jeg fornye leieforholdet hver sesong?

Nei, det trenger du ikke. Har du fått tildelt båtplass, vil leieforholdet bli fornyet automatisk hver sesong frem til du velger å si opp båtplassen.

I begynnelsen av januar vil du motta en SMS der du må logge deg inn og bekrefte eller avkrefte båtplassen for den nye sesongen.

Hva skal jeg gjøre hvis noen har lagt seg ulovlig på min båtplass?

Har båten registreringsnummer, kan dette søkes opp i småbåtregisteret www.sbr.rs.no og eier kontaktes direkte for å fjerne båten. 

I åpningstiden (mandag til fredag 08.00–15.30) kontaktes Kristiansand Småbåthavner. 

Jeg ønsker å bo i båten mens jeg leier båtplass. Hvordan går jeg frem?

Det er dessverre ikke tillatt å bo i båten i kommunens småbåthavner, da vi ikke har de nødvendige fasilitetene for dette. For de som ønsker å bo i båt, tilbyr Gjestehavna fasiliteter som er tilrettelagt for dette formålet.

Jeg har blitt utsatt for hærverk/tyveri!

Det første du må gjøre er å anmelde saken til politiet. Deretter sender du oss en e-post der du beskriver hva som har skjedd og hvilken båtplass det gjelder.

I havner med kameraovervåkning blir filmopptak slettet etter syv dager. Det er derfor viktig at du politianmelder saken og tar kontakt med oss så fort som mulig. Vær oppmerksom på at det kun er politiet som kan be om video som bevismateriale.

Hva blir konsekvensene for båter som ligger feilfortøyd? 

Hvis båten ikke blir fjernet etter varsel, vil den bli tauet bort eller heist opp. Båten blir ikke utlevert før kostnader for borttauing og eventuelt opptak er betalt.

Les mer om hvilke regler og retningslinjer som gjelder for våre havner

Hva betyr B-plass? 

B-plasser er båtplasser av vesentlig dårligere standard, ofte grunnere, og egner seg for joller eller andre båter med liten dybde. Prisen for B-plasser finner du i vår prisoversikt. Vi anbefaler at du som kunde inspiserer B-plassen før du takker ja til den.

Det er Kristiansand kommune som fastsetter kategorien. 

Hvor lenge varer båtsesongen, og når kan jeg ta ut båten?

Båtsesongen varer fra 1. april til 31. oktober, med unntak av Korsvik småbåthavn, hvor sommersesongen slutter 30. september. Dette fordi havnen er særlig værutsatt. 

På våren kan båtene normalt settes ut helgen før sesongstart. På høsten må alle båter være fjernet fra anleggene innen sesongslutt, med mindre det er søkt om vinterfortøyning. Båter som ligger på vann uten avtale risikerer kontrollgebyr eller inntauing.

Les mer om hvilke regler og retningslinjer som gjelder for våre havner

Har kommunen boblehavn?

Nei, vi har vi ikke bobleanlegg.

Jeg ser ingenting i displayet på strømstolpene!

Vi er klar over at det er enkelte strømstolper som har dårlig belysning i displayet. Send inn en feilmelding til oss hvis du opplever dette. Et tips for å se informasjonen tydligere er å kikke inn i displayet fra en annen vinkel, for eksempel på skrå ovenfra eller nedenfra. 

Klikk her for bruksanvisning til strømstolpene.

Hva inngår i leien av båtplass? 

Sesongleien inkluderer båtplassleie, avfallsavgift/miljøavgift og eventuelt vaktavgift. Se vår prisoversikt om pris på båtplassene. 

De fleste båtplassene har tilgang til gratis vann og strøm. Noen brygger har betalingsløsning. Det er innført betaling for bruk av strøm i følgende havner: Eidsbukta, Ronsbukta, Korsvik, Nedre Otra og Otterdalen småbåthavn.

Les mer om strøm og bestilling av strømkort

Hvor er det vakthold/kameraovervåkning?

Klikk her for en komplett oversikt over hvilke fasiliteter de ulike havnene har

Det er montert kamera i Auglandsbukta, Christiansholm, Hånesbukta, Justvik, Kuholmen, Kolmila, Otterdalen, Narviga og Ronsbukta småbåthavn. 

Hvordan er dybdeforholdene i havnene?

Vi har dessverre ingen målinger på dybde i våre havner. Leietakeren må selv vurdere om båtplassen passer til båten før godkjenning. Noen båter som seilbåter, stikker dypere enn andre. Det er derfor viktig inspisere plassen først.

Hvor får jeg parkeringskort for Solta?

Parkeringskortene for sesongen vil bli sendt ut rundt 5 mai.

Kontroll vil ikke starte før 15. mai.