Biltrafikken i rushtid ned 3,2 prosent

Trafikktall fra bomstasjonene i Kristiansand viser at personbiltrafikken er redusert med 3,2 prosent fra 1. september 2013 til 1. august 2014.

Stabil reduksjon

Sammenlikningsgrunnlaget er samme periode i 2012-2013.

Tidsdifferensierte bomsatser ble innført 16. september 2013. Statistikken viser at reduksjonen har ligget ganske stabilt rundt tre prosent gjennom den perioden den nye avgiftsordningen har eksistert.

Trafikken i rushtid har gått ned med totalt 3,2 prosent. Reduksjonen er størst ved Grim og Presteheia med henholdsvis 8,5 og 8,8 prosent. Også på E18 og E39 har det vært reduksjon, med henholdsvis 1,2 og 3,1 prosent. Ved bomstasjonen på Sødal var nedgangen 3,2 prosent.

Totaltrafikk

Også totaltrafikken (personbiler) i bomstasjonene har gått ned. Fra 1. september 2013 til 1. september 2014 var nedgangen 1,1 prosent, sammenlignet med samme periode i 2012-2013. Kravet Kristiansandsregionen har fått fra Samferdselsdepartementet er nullvekst i personbiltrafikken, med 2012 som referanseår.

Kun ved bomstasjonen ved Bjørndalssletta er det registrert økning. Den er på en halv prosent.

Fornøyd med resultatene

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Johan Mjaaland er fornøyd med resultatene.

– Disse tallene bekrefter at rushtidsavgiften har virket, sier Mjaaland i en pressemelding fra Statens vegvesen og Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen (ATP).

Sykkel

Sykkeltrafikken ved tellepunkt Hannevika (E39) har økt med 19 prosent fra 1. september 2013 til 1. september 2014 – hele 42 568 flere enkeltpasseringer. Sammenlignings-grunnlaget er samme periode 2012-2013.

Grunnen til at tellepunktet i Hannevika brukes som måleutvalg, er at den har vært i kontinuerlig drift i mange år.

Elbil

Elbil-andel i bommene har økt jevnlig de siste månedene. I august 2014 lå den på 2,06 prosent av den totale personbiltrafikken.

Forfatter: Kristiansand kommune
Publisert: 21.04.2015 15:10
Sist endret: 21.04.2015 15:15