AvtaleGiro og eFaktura

Du kan bruke Avtalegiro og eFaktura for å betale de fleste regningene fra Kristiansand kommune.

Fakta

Med AvtaleGiro betales regningen direkte fra kontoen din på forfallsdato. Du trenger ikke å ha nettbank for å bruke AvtaleGiro.

Med eFaktura får du regningene rett inn i nettbanken, ferdig utfylt med KID-nummer og kontonummer. Du må ha nettbank og du må godkjenne betalingen.

En god løsning er å kombinere AvtaleGiro og eFaktura. Da betales regningene automatisk på forfallsdato, og regningen sendes direkte til nettbanken din og lagres der.

Fordeler med AvtaleGiro

- Du slipper å tenke på betalingen selv, beløpet trekkes automatisk på forfallsdato.
- Du blir varslet minst syv dager før forfall
- Hvis du har nettbank kan du se regningene i forfallsregisteret
- Du får kvittering med forklarende tekst på kontoutskriften og i nettbanken
- Du unngår purringer og gebyrer ved for sen betaling, så fremt det er penger på konto på forfallsdagen
- Du kan stoppe betalingen før den forfaller

Kom i gang med AvtaleGiro

- Si ja takk når du får tilbud om AvtaleGiro etter å ha betalt regningen i nettbanken. Avtalegiroreferansen er hele KID-nummeret på regningen
- Hvis du ikke har nettbank tar du regningen med til banken for å inngå avtale om AvtaleGiro
- Hvis du bytter bank må du opprette ny AvtaleGiro med den nye banken din

Fordeler med eFaktura

- Du får fakturaen rett i nettbanken din. All informasjon er ferdig utfylt, det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.
- Du får oversikt over både betalte og ubetalte regninger i nettbanken. Fakturadetaljer kan hentes frem og eventuelt skrives ut.
- Dersom du ønsker det, kan du bli varslet via e-post hver gang det kommer en ny eFaktura i nettbanken.
- Du kan betale regninger når du er på reise
- Du kan endre betatalingsdato og beløp
- Dersom du bytter bank eller bruker flere banker, følger eFakturaen med uten at du trenger å gjøre noe

Kom i gang med eFaktura

- Si ja takk når du får spørsmål om du vil ta i bruk eFaktura etter å ha betalt en regning i nettbanken din
- Logg inn i nettbanken, finn fram til eFaktura og opprett avtale med Kristiansand kommune. Du trenger kommunens eFaktura-referanse for å gjøre dette. «eFakturareferansen» er de åtte første sifrene av KID nummeret som står på regningen.
- En avtale om eFaktura gjør at du får alle regninger fra Kristiansand kommune som eFaktura.

Fakturaadresse

Kristiansand kommune ønsker primært at fakturaer sendes elektronisk i EHF format. All nødvendig informasjon finnes i ELMA. Eventuelle spørsmål kan sendes på e-post.

Kommunen har sentralt fakturamottak og alle fakturaer skal stiles til:

Kristiansand kommune
(evt. navn på enhet)
Postboks 408 Lund
4604 Kristiansand

På fakturaen må det være oppgitt enhetens navn, leveringsadresse og bestillers navn.

Faktura samt vedlegg som sendes på papir må være tydelige og lesbare, i A4 format og på hvitt papir uten raster og skraverte felt.

Unntak

Fakturaer som inneholder sensitiv informasjon skal ikke sendes elektronisk eller til kommunens sentrale fakturamottak, men på papir direkte til enheten som har bestilt varen og/eller tjenesten. Dette gjelder for eksempel fakturaer fra en del apotek og barnevernsinstitusjoner.

 

Forfatter: Nina Hauge
Publisert: 18.03.2015 14:40
Sist endret: 18.03.2015 14:50