Ny livsnerve i Kristiansand rådhus

Når billedkunstner Anders Sletvold Moe tar første malestrøk i rådhuset, blir det den første gjennomgripende endringen som er gjort på nesten 40 år. Med et abstrakt veggmaleri skal Sletvold Moe binde sammen gammelt hus, ny tid og ny kommune.

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?


 Anders Sletvold Moe og påtroppende rådmann Camilla B. Dunsæd skrev forrige uke under kontrakten på kunstprosjektet i Kristiansand rådhus.

Sletvold Moe skrev forrige uke under på kontrakten som gir ham oppdraget med å lage et gjennomgripende veggmaleri i Kristiansand rådhus. Påtroppende rådmann, Camilla B. Dunsæd, deltok på kontraktsigneringen og var imponert over kunstnerens idéer og planer for kunstoppdraget.  ─ Det er flott å se hvordan kunsten og arkitekturen i rådhuset kan utfylle hverandre, sa Dunsæd.

Endringen finner sted i rådhusets to saler i første etasje og i trappeløpet. Den gamle bystyresalen forblir urørt. Ved å gi plass til et helt nytt og moderne samtidskunstverk i første etasje, blir gammelt og nytt sammenføyet både i overført og konkret betydning.

 

Ble inspirert av trappeløpet

Det var kunstfaglig rådgiver, Agnete Erichsen, som først kom med ideen om å lage et veggmaleri.

Det var kunstfaglig rådgiver, Agnete Erichsen, som først fikk ideen med å lage et gjennomgripende veggmaleri.

─Jeg tenkte umiddelbart at disse rommene trenger noe som kan virke visuelt samlende og tydelig. Kunsten skal fremstå som viktig, og da kom ideen om et gjennomgripende, abstrakt veggmaleri, fortalte Erichsen.

Allerede første gang Sletvold Moe var på befaring i rådhuset ble han inspirert av arkitekturens linjer og spesielt trappeløpet opp til bystyresalen. ─ Jeg fikk inspirasjon til å lage noe som har en forankring i arkitekturen. Trappen er ankerpunktet i rommet og veggflatene har spesielle og utradisjonelle former, forklarte Sletvold Moe.

Både Erichsen og Sletvold Moe er enige om at det å kunne lage samtidskunst i samspill med den gamle arkitekturen på rådhuset er spennende. ─ Det er viktig å kunne se helheten i det en skal skape, og derfor er det fint å kunne se hvilke muligheter og begrensninger som ligger i rommets karakter og linjene i interiøret, forklarer Sletvold Moe.

Det abstrakte veggmaleriet vil strekke seg gjennom hele første etasje og i trappen opp til bystyresalen.

Gammelt bygg, ny tid og ny kommune

Det at administrasjonen og politikerne i de tre kommunene setter av midler til et spenstig kunstprosjekt i nye Kristiansand er viktig. Det sender signaler om at kunsten kan være med på å bygge og starte vår nye kommune. ─ Det å få samtidskunsten inn i dette huset - det gamle rådhuset, er virkelig flott, sier Erichsen.

Prosjektgruppen som har arbeidet med prosjektet ønsket at kunsten skulle fortelle en historie. ─ Det var viktig å forbinde det gamle med det nye, men vi ville også forankre det i en egen historie, forklarte Erichsen. Prosjektgruppen fikk en rekke innspill og landet på ideen om vannveier og deres betydning for bosetting og plassering av byene. Mottoet for kunstprosjektet ble derfor «Vannvei – livsnerve». 

─ Vi er jo en kommune med ansiktet vendt utover – mot havet – mot kontinentet.

Vannveien har vært en viktig og essensiell del av historien, og er også noe som binder de tre kommunene sammen, forklarer Erichsen.

Sletvold Moe starter med å lage veggmaleriet i overgangen til ny kommune på nyåret, og kunstverket vil være klart til avduking i slutten av januar 2020.

Forfatter: Pernille Ihme
Publisert: 24.06.2019 08:35