─ Vi må ikke glemme at det er folk det handler om

Ny digitaliseringssjef i Kristiansand kommune, Ann-Helen Moum, er klar i sin tale. ─ Det er i møtet med mennesker at vi ser den ekte verdien i gode IKT-systemer, ikke i systemet selv.

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?


Det nye kommunalområdet, Samhandling og innovasjon, har nå ansatt en digitaliseringssjef som skal ha systemansvaret for den digitale transformasjonen i kommunen. Påtroppende direktør for Samhandling og innovasjon, Wenche P. Dehli er fornøyd med ansettelsen.

– Det var veldig artig at en intern søker trakk det lengste strået i konkurranse med 44 andre. Jeg ser frem til et godt samarbeid med Ann-Helen Moum, sier hun.

Ann-Helen Moum blir ny digitaliseringssjef i Kristiansand kommune. Foto: Kristin Wallem Timenes

 

Fornyelse, forenkling og forbedring

Moum har tidligere vært banksjef i Sparebank 1 SR-bank, en bransje som også har vært igjennom en stor digitaliseringsprosess. Siden 2016 har hun jobbet som avdelingsleder for administrasjonsavdelingen i Kristiansand Eiendom. Som avdelingsleder jobbet Moum med digitalisering i enheten og i sektoren. ─ Arbeidet har i stor grad handlet om system for samhandling, informasjonskvalitet og å lage en dør inn for innbyggerdialog, forklarer hun.

Som sjef for digitalisering i den nye kommunen ser Moum store muligheter for fornyelse, forenkling og forbedring. ─ Digitalisering er definert som 40 % prosessforbedring, 40 % organisasjonsutvikling og 20 % IT, forklarer hun. Videre forklarer Moum at når folk stoler på systemene, bruker dem slik de var ment å brukes og er trygge i bruken av dem og har, da er mulighetsområdet ubegrenset.

Moum vil arbeide for videre utvikling og kontinuerlig forbedring både i menneskelige relasjoner og i faget. ─ Jeg ser virkelig frem til å være en del av et lag som gir støtte til eksisterende initiativ og gir kraft til gjennomføringen. Hun er klar på at digitalisering handler om mennesker. ─ Det er ingen grenser for hvor gode vi kan bli i samhandling, ikke bare med andre ansatte, men med brukere av kommunen og andre på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå, forklarer Moum.

 

Ser etter nye samhandlingsmetoder

Til høsten kommer ny organisasjon på plass, før nye Kristiansand blir en realitet 1. januar 2020.  ─ Nå skal vi bruke litt tid i ny organisasjon for å sikre felles forståelse av hvem som skal gjøre hva og hvordan vi skal gjøre det, sier Moum.

For å fortsette å være en attraktiv arbeidsplass for nyutdannede er det viktig å henge med i tiden. ─ Dagens nyutdannede kjenner ikke til et liv uten internett. De Googler, Vippser, kommenterer og liker. Nå må vi begynne å gjøre det vi allerede gjør på privaten, på jobben også, sier Moum. Det er allerede lagt føringer for den nye kommunen som gjør den mer digital. For eksempel at flere og flere av systemene blir sky-baserte og ansatte dermed blir mer løsrevet fra kontoret sitt.

─ En merkedag for den nye kommunen sin digitale reise er den dagen vi ikke lenger bruker e-post i intern dialog! Vi skal være på lag, på stell, på hugget og på nett, avslutter Moum.

Forfatter: Pernille Ihme
Publisert: 01.07.2019 08:41